Een apart gevalletje als ik het zelf mag zeggen, namelijk het volgende:
Ik heb een NEC AD-7170S, een SATA DVD-RW gekocht, ik heb een Asus A8V deluxe mobo met BIOS versie 1017 (meest recente stable, er zit nog 1 beta boven). Daarop zit een VIA 6420 SATA controller met 2 poorten. Er hangt al een Maxtor 250GB SATA HDD aan. Dus 1 poort over.
Daar heb ik de NEC aangehangen en dan komt het rare:
In BIOS wordt de NEC niet gezien.
In het VIA RAID overview staat ie wel, maar als ik RAID setup in ga staat er op sata2 "no disk".
In mn OS (Ubuntu Linux 7.04 met 2.6.20-generic kernel) wordt de drive wel aangegeven.
Ik kan DVDs bekijken, data lezen, CDs luisteren, maar ik kan niks schrijven. Het is dus een CD/DVD-ROM eigenlijk op dit moment.
Veel gezien errors zijn:
of
waar SAO ook vervangen kan worden door TAO danwel DAO.
Ik heb me de hele dag al kapot gezocht, maar ik krijg nog niets gevonden.
Ik heb geprobeerd de rechten te veranderen op de NEC: geen resultaat.
Ik heb verschillende brandprogs geprobeerd, met verschillende settings m.b.t. de /dev parameter: geen resultaat.
Ik heb lopen switchen van SATA poort, eerst op de VIA (zonder resultaat uiteraard), daarna naar de Promise Fasttrak378, maar die blijkt sowieso geen SATA DVD apparaten te ondersteunen. Ook de SATA hdd aan de Promise en de NEC aan de VIA mocht niet baten. Devices worden dan niet gevonden, waardoor ik uiteindelijk uitkom op een scherm met "missing operating system" (ik boot van mn SATA HDD)
Op de viaarena site stond nieuwe SATA driver modules. Ik ben nu aan het proberen deze te compileren, ware het niet dat hun eigen instructies voor een Makefile niet kloppen waardoor ik nu tegen zit aan te kijken. C coden kan ik niet dus ik zie de fout ook niet in de Makefile.
Wie heeft er nog een optie? Of ben ik inderdaad de pineut en is de A8V dermate verouderd dat ik aan een nieuw mobo moet...
Ik heb een NEC AD-7170S, een SATA DVD-RW gekocht, ik heb een Asus A8V deluxe mobo met BIOS versie 1017 (meest recente stable, er zit nog 1 beta boven). Daarop zit een VIA 6420 SATA controller met 2 poorten. Er hangt al een Maxtor 250GB SATA HDD aan. Dus 1 poort over.
Daar heb ik de NEC aangehangen en dan komt het rare:
In BIOS wordt de NEC niet gezien.
In het VIA RAID overview staat ie wel, maar als ik RAID setup in ga staat er op sata2 "no disk".
In mn OS (Ubuntu Linux 7.04 met 2.6.20-generic kernel) wordt de drive wel aangegeven.
Ik kan DVDs bekijken, data lezen, CDs luisteren, maar ik kan niks schrijven. Het is dus een CD/DVD-ROM eigenlijk op dit moment.
Veel gezien errors zijn:
:-[ MODE SELECT failed with SK=5h/ASC=26h/ACQ=00h]: Input/output error
This drive doesn't support SAO mode
Ik heb me de hele dag al kapot gezocht, maar ik krijg nog niets gevonden.
Ik heb geprobeerd de rechten te veranderen op de NEC: geen resultaat.
Ik heb verschillende brandprogs geprobeerd, met verschillende settings m.b.t. de /dev parameter: geen resultaat.
Ik heb lopen switchen van SATA poort, eerst op de VIA (zonder resultaat uiteraard), daarna naar de Promise Fasttrak378, maar die blijkt sowieso geen SATA DVD apparaten te ondersteunen. Ook de SATA hdd aan de Promise en de NEC aan de VIA mocht niet baten. Devices worden dan niet gevonden, waardoor ik uiteindelijk uitkom op een scherm met "missing operating system" (ik boot van mn SATA HDD)
Op de viaarena site stond nieuwe SATA driver modules. Ik ben nu aan het proberen deze te compileren, ware het niet dat hun eigen instructies voor een Makefile niet kloppen waardoor ik nu tegen
make: Nothing to be done for `all'.
Wie heeft er nog een optie? Of ben ik inderdaad de pineut en is de A8V dermate verouderd dat ik aan een nieuw mobo moet...
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!