Toon posts:

Nieuwe pc (budget 800): specifieke vragen mbt stilte/koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen. Monitor (17" tft) en keyboard/muis heb ik nog, de rest komt nieuw. Hierbij wil ik vooral ook op stilte letten (silentpcreview heb ik goed doorgespit). Het hoeft niet geluidloos, maar wel enigszins stil, waarbij het budget in de gaten gehouden wordt. De pc is voor allround gebruik, ik wil soms eens een spelletje spelen (Ghost Recon Advanced Warfighter 2 en Rainbow Six Las Vegas lijken me de moeite waard en hierbij wil ik wel wat eyecandy aanhebben), een x1950 pro is iig genoeg voor mij. Overklokken zal ik het eerste jaar zeker niet doen. Budget is rond de 800 euro. Doordat ik erg veel fora heb gelezen, heb ik het idee dat de onderdelen in mijn lijst wel goed zijn en bij elkaar passen. Ik heb nog wel een aantal vragen, wat meer te maken heeft met het feit dat ik geen ervaring heb met het bouwen van pc's. Het ligt iig niet aan het niet voldoende gelezen hebben. Ik zal in dit topic vermijden dat ik alleen mijn lijstje noem. Graag zou ik een paar vragen beantwoord hebben die ik onderaan nogmaals ga noemen.

De onderdelen

Het lijstje op basis van de afweging stilte/budget

Antec Solo € 81,04 2-3 dagen
Alom geprezen op silentpcreview, ik vind em er aardig uitzien en de hardeschijf ophanging lijkt me nuttig. Niet al te veel ruimte, maar ik ben iemand van een nieuwe pc kopen en hier 3 jaar mee doen, niet van de tussentijdse upgrades. De Tricool wil ik op low laten draaien (indien nodig hooguit op medium...)

Nexus 92MM Case Fan € 6,81 2-3 dagen
Aan de voorkant van de Solo, ik heb op dit forum gelezen dat 1 wel voldoende zal zijn (Solo heeft plek voor 2). Ik doe voorlopig geen overklok, alles moet wel voldoende koel zijn op deze manier.

Plaatje van voorkant Solo (in browser plakken, anders werkt ie niet): www .bjorn3d.com/Material/revimages/case/antec_solo/front_open_view.jpg

Waar kan de 92mm fan het beste geplaatst worden? Ideaal gezien onderaan vanwege het idee laag aan de voorkant koude lucht naar binnen trekken om dan warme lucht achter bovenaan naar buiten te blazen. Maar deze fan moet ook vooral voor koeling van de harde schijf zorgen. Zou daarom de harde schijf laag geplaatst moeten worden en de casefan erboven plaatsen zodat de warme opstijgende lucht van de HD wegkan? Zou verder deze fan ook nog nuttig zijn voor koeling van moederbord en/of videokaart of stel ik me dan teveel voor bij de reikwijdte ervan?

Seasonic S12II-430 € 63,91 op voorraad
Stil, efficiënt, aangeraden op SPCR. 430 watt is ruim voldoende volgens de Extreme PSU Calculator. Systeem zou max 250w trekken (na overklok max 20 erbij) maar gezien de goede efficiency, ook bij lage belasting, lijkt me dit een ideale voeding.

GigaByte GA-P35-DS3 € 98,29 2-3 dagen
Nu is P35 al net zo goedkoop als P965! Prima, duurzaam bord. Enig minpunt voor mij is dat er geen firewire op zit. Ik ga niet voor de populaire maar duurdere DS3R omdat ik geen raid zal draaien (en hier ook geen firewire opzit!). Smartfan kan ervoor zorgen dat de CPU koeler automatisch in snelheid wordt geregeld. Ik heb gelezen dat officieel Smartfan ook 1 casefan kan aansturen. Maar op het forum kwam ik tegen dat dit niet altijd zou werken. Zal het voor dit systeem gaan werken als ik de nexus 92mm fan op het moederbord aansluit? (De 120mm Tricool die achteraan de kast zit kan ik handmatig instellen op low of medium)

Team Elite,2048MB, DDR2. PC6400, 800MHz, 2x € 87,07 2-3 dagen
Ik kies voor de nieuwe Intel processor met 1333 mhz. PC5300 geheugen zou dus ideaal zijn. Maar waarom niet een beetje overklokken (ik denk aan 375 of 400 FSB) als het gewoon mogelijk is met de processor. Omdat ik toch wel hecht aan betrouwbaarheid en garantie zal ik dit het eerste jaar niet doen. Team staat niet op de lijst van ondersteund geheugen van Gigabyte, maar ik heb gelezen dat dit wel werkt op de P965 DS3 van Gigabyte. Gaat Team geheugen ook werken op de P35? Het is, na de prijsverhogingen :'(, goedkoop PC6400 geheugen bij Azerty.

Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775 € 181,28 14 dagen
Tsja... nog even wachten voor die er is, maar keuze spreekt natuurlijk voor zich. (aangezien ik niet die-hard wil overklokken geen E6600)

Cooler Master Hyper TX Intel € 17,86 14 dagen
Komt erg goed uit de tests. Vergelijkbaar met de Arctic Freezer, maar daarvan lees ik overal dat ie op hoge toeren lawaai maakt. De Hyper TX is dan net wat stiller. Een Scythe Ninja of Infinity vind ik wel erg stoer, maar is enorm groot en zwaar. Ik vertrouw de TNT niet helemaal als zij met het betere gooi- en smijtwerk mijn pc bezorgen.... het mobo kan wel eens doormidden breken... Gezien het niet/weinig overklokken en de wens van een stil systeem lijkt mij de CM een juiste keuze. Daarnaast schijnt ie ook nog een beetje richting moederbord te blazen. Ik zal het moederbord de juiste snelheid op basis van de temperatuur laten bepalen.

Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate € 146,25 2-3 dagen
DirectX 10 hoeft van mij niet. De X1950 pro geeft goede prijs kwaliteit/verhouding (dit weekend nog 2 tientjes in prijs verlaagd en niet duurder dan een losse x1950 pro en VF900!) en mn scherm draai ik op 1280x1024. De Ultimate heeft de Zalman VF900 koeler erop zitten. Schijnt behoorlijk stil te zijn (alleen op 100% wel goed hoorbaar, maar het toerental wordt door de kaart automatisch geregeld en bij gewoon office/internetten zal ik waarschijnlijk niks horen). Daarnaast las ik op het forum dat met Rivatuner of Atitool het toerental ook prima teruggebracht kan worden, zelfs tot 9% en 18%.

Samsung Spinpoint T166, 500 GB € 107,04 14 dagen
Stille schijf, men zegt iets stiller en iets minder snel dan de Barracuda. Voor mij iig prima!

Samsung SH-S203B,OEM, Zwart, Serial ATA150 € 29,51 op voorraad
SATA voor de airflow, veel gekozen. Lijkt me prima voldoen.
Totaal € 817,76

Geen floppydrive erin, ik heb mn Windows XP geslipstreamed met de SATA drivers. Zijn er nog andere dingen waarvoor ik floppy nodig zou moeten hebben?

De vragen

Qua hardware weet ik het allemaal vrij zeker, maar mbt het customizen van stilte/koeling dus nog enkele vragen. Wellicht moet ik hiermee bij het samenstellen van het systeem al rekening houden. Bijvoorbeeld door Fanmates mee te bestellen.

1. Kan ik via het bios (Smartfan) de 92mm casefan automatisch laten regelen of loopt ie standaard op 100% te blazen? Anders kan het toch sowieso met Speedfan (aangezien het 4 pins is en eentje naar het moederbord gaat)?

2. Ga ik voldoende airflow krijgen (om indien benodigd moederbord en videokaart wat extra koeling te geven) De Solo heeft 2 plaatsen voor 92mm fans aan de voorkant. Moet ik de onderste gebruiken? Ook nog rekening houden met extra airflow naar moederbord/videokaart?

3. En waar moet de harde schijf dan komen te hangen? Zo laag mogelijk? Moet de casefan er bij voorkeur boven overheen komen of maakt dat niet zoveel uit?

4. Gaat Team Elite geheugen ook werken op de Gigabyte P35 DS3?

5. Zijn er dingen (naast SATA drivers) waarvoor ik floppy nodig zou moeten hebben?

Overige tips zijn natuurlijk altijd welkom! Als ik iets over het hoofd heb gezien en/of als iets goedkoper kan bijvoorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 15:14 . Reden: Door prijswijziging nu een 430w voeding en de tekst ingekort en leesbaarder gemaakt ]

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik tel dus in totaal vier fans: de voeding, cpu, videokaart, en kast.

1. De Seasonic is stil genoeg, echt waar. Als die aangestuurd kan worden, zal dat automatisch gebeuren, of heb je een kabel naar de moederbord. Geen probleem.

2. De CPU-fan kan je ook autmatisch aansturen. Dat gebeurt volgens mij met de Smart Fan programmatje van Gigabyte. Je kan desnoods Speedfan gebruiken dacht ik.

3. De videokaart: je bent geen grote spellenspeler. Waarom kies je dan niet voor de nieuwe HD2600XT, die goedkoper is, bijna zo goed presteert, en passief gekoeld kan worden? De 1950Pro geeft betere prestaties, maar dan moet je ook een VF700 kopen, en monteren. Ik zou dan het gedoe laten, en een passieve HD2600XT kopen. edit: om je vraag toch te beantwoorden, je kan de fan van de VF700 ook laten aansturen.

4. De 92mm casefan van Nexus is ook stil genoeg, maar kan je makkelijk automatisch laten aansturen door je moederbord.

Als je de fans kan aansluiten op het moederbord, is er geen probleem. Kan je ze alleen op de voedingskabels aansluiten, moet je wel een fan-regelaar kopen oid.

edit: hoewel de heren op SPCR een andere videokaart en cpu-koeler zouden kopen, is dit echt een prima stil systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door ejtnaj op 07-07-2007 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoorden! Het is me alweer iets duidelijker. Door de steeds veranderende prijzen bij Azerty kan ik voor 9 eurootjes extra de 430w Seasonic krijgen, dus doe die voor de zekerheid maar. Ook al wordt ie niet helemaal gepushed, de efficiëntie is altijd goed. Wat betreft de videokaart, hiermee wil ik wel echt voor de x1950 Pro Ultimate gaan. Als ik een spelletje wil spelen gaan dit sowieso Ghost Recon Advanced Warfighter 2 en Rainbow Six Las Vegas zijn (sorry, in topicstart eerst niet genoemd, nu ge-edit) en volgens benchmarks was de HD2600XT daar nou juist heel slecht in. Ik heb wel met hoge verwachtingen gewacht op de 2xxx midrange serie van Ati, maar dit is dus voor niks geweest. Voordeel is dat ik nu ook nog wel ff kan wachten tot 22 juli te wachten en zodoende een snellere/goedkopere cpu kan krijgen.

Vragen die voor mij blijven:

1. Ga ik voldoende airflow krijgen (om indien benodigd moederbord en videokaart wat extra koeling te geven) De Solo heeft 2 plaatsen voor 92mm fans aan de voorkant. Moet ik de onderste gebruiken? Ook nog rekening houden met extra airflow naar moederbord/videokaart?

2. En waar moet de harde schijf dan komen te hangen? Zo laag mogelijk? Moet de casefan er bij voorkeur boven overheen komen of maakt dat niet zoveel uit?

3. Gaat Team Elite geheugen ook werken op de Gigabyte P35 DS3?

4. Zijn er dingen (naast SATA drivers) waarvoor ik floppy nodig zou moeten hebben?

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
http://www.gigabyte.com.t...2544&ModelName=GA-P35-DS3

Kijk daar naar de Memory Support List en zoek naar Team Elite geheugen (had het zelf voor je gedaan als ik .pdf hier op het werk kon openen).

Je hebt volgens mij oko geen floppy meer nodig, aangezien het feit je kan booten vanaf een USB-Stick/Drive op dit moederbord. Zodoende kan je daar dus ook je drivers mee installeren.

Omdat je maar één hardeschijf gebruikt zou ik die in het midden hangen van het rack + casefan. Zodoende wordt het over de boven en onderkant lucht geblazen wat mij het meest positief lijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de Memory Support List al bekeken en daar staat Team niet tussen. Maar omdat ik tegenkwam dat het wel werkt op de P965 gebaseerde Gigabytes ondanks dat het daar ook niet op de lijst staat, ga ik ervanuit dat het moet lukken. Het is bij Azerty op dit moment het goedkoopste PC6400 geheugen dat ook verkrijgbaar is.

Daarbij ga ik er ook vanuit dat als ik het systeem door Azerty laat assembleren, zij het vanzelf laten weten als het niet werkt toch?! Of heb ik dan te hoge verwachtingen. Is het trouwens zo dat als geheugen niet gesupport wordt, je dat gelijk bij installatie al merkt (dat ie niet boot o.i.d.) of vertaalt dit zich in latere stabiliteitsproblemen? (als dit laatste het geval is dan zou ik voordat ik ga bestellen wel erg graag zeker weten dat het bij elkaar past)

• hexagram
  • Niet online
Als het goed is test Azerty inderdaad de gehele setup alvorens hem op de bus te doen. Dit gebeurt bij mij ook, alhoewel ik niet precies weet hoe ze dit doen aangezien het feit ik ze niet Windows laat installeren.

Verder moet je wel even goed zoeken op de website van Azerty, want de TwinMOS PC6400 geheugen modules zijn wel zeker goedkoper dan de Team modules. Ik zie zelf staat dat deze 117 euro zijn, voor 2GB PC6400.. Waarschijnlijk heb je tussen de DDR2 Overclock modules lopen zoeken, terwijl dit over het algemeen echt onzin is, of op z'n minst te verwaarlozen).

http://www.azerty.nl/prod...177/12735/memory-kit.html

[ Voor 6% gewijzigd door hexagram op 08-07-2007 16:03 ]

Verwijderd

Ik heb even wat voor je samengesteld, het komt wel 100 euro boven je budget uit, maar het is veel sneller, ik heb dit weekend dezelfde configuratie gebouwd, en de casefan op medium gezet, nu word het systeem niet warm en is het super stil !

Afbeeldingslocatie: http://217.123.58.20/Jelmer//pc3.jpg

Samengesteld bij Cool-Prices

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 16:10 ]

• hexagram
  • Niet online
Hmm, ik ben het daar persoonlijk dan niet zo mee eens.

Wat je beter kan doen is de E6420 nemen, deze heeft dezelfde L2 cache grootte alleen is hij 0.27Ghz langzamer, welke je gemakkelijk zelf kan overclocken. Ook is in dat geval PC6400 (zowiezo overigens) overkill, en kan er dus beter PC4200 of PC5300 gekozen worden.
Moederbord is ook niet zo'n geschikt idee in mijn mening, kijk eerder naar een Gigabyte P965-DS3, goedkoper met solid caps.

Op deze manier scheelt het zeker zo'n 60 euro, en komt het totaal dus nog 'maar' 40 euro boven het budget uit, wat een stuk beter uitkomt lijkt mij.

Verwijderd

Ik ben het niet met Jelmer-AMD en osc4r eens.

Deze jongen wil geen DX10, omdat hij wil wachten, dus is een 1950pro een uitstekende keus. Over een jaartje kan hij upgraden voor ongeveer het zelfde bedrag en meer op voor uit gaan dat hij nu een 8800GTS neemt.

Waarom een bord met onboard? Dat is dom, want vaak kunnen die bordjes veel minder veroverclocken. Nu we het toch over overclocken hebben is PC6400 WEL de beste keuze omdat je mooi 400 FSB kan halen en dus 1:1 loopt op 3,6GHZ. Daarom juist WEL een E6600 want die heeft een veel hogere multiplyer dan de E6420.

Ik zou ook dat mobotje nemen. Ultra Durable 2 is erg goed. Alleen als je raid wil, moet je de DS3R nemen. Die is een paar tientjes duurder.

Verwijderd

Topicstarter
@osc4r: Het geheugen staat gewoon tussen de niet-overclock modules:

http://www.azerty.nl/prod...tail/177/30916/elite.html

De Twinmos is idd de andere die ook goedkoop is. Maar staat ook niet op de lijst van Gigabyte....
Maar als Azerty dit test moet het wel goedkomen lijkt me. (Waar ik me meer zorgen overmaak is het verpakken/verzenden, ook gezien sommige verhalen in de shopsurvey..... Ik moet uit Groningen komen, maar ik denk dat ik misschien toch maar naar Raalte rijd om het zelf op te halen...)

@Jelmer: ik heb zeker ook al zelf zo'n systeem in een voorlopig lijstje gehad. Maar een 8800GTS is voor mij overkill. En ook als zou die wel stil zijn met de stockcooler, ik vind 260 euro voor een videokaart gewoon te veel. Mocht ik die videokaart wel willen, zou ik idd ook de Sonata III doen. Bedankt voor de input, maar ik denk dat ik qua gamen iets lagere eisen heb dan de gemiddelde tweaker. (hoef ook maar 1280x1024 te draaien). Bij Cool-prices is het jammer dat het P35 bord niet zo goedkoop is en de E6750 nog niet te bestellen (tegen de tijd dat die wel te bestellen is, zit het geheugen misschien al op 120 euro per 2gb?! de prijzen stijgen rap....)

Door de prijsontwikkelingen (x1950 Pro Ultimate goedkoper, P35 bord goedkoper, bij Azerty net zo goedkoop als de P965) ga ik nu toch echt zeker voor de E6750. Vind het niet erg om 2 weekjes te moeten wachten. Of zijn er leverproblemen te verwachten en gaat het langer duren?

Edit: ik zie nu net de reply van Reinman. Wij zitten op 1 lijn :).... tenminste enigszins... Als ik ga overklokken dan vind ik de e6750 prima en laat ik em op 3000 of 3200mhz draaien. Ik ga uit overklok-overwegingen zeker geen e6600 kiezen om op 3600mhz te laten draaien. Ik ben overklok leek, en als ik het na een jaar ga doen doe ik het alleen omdat de CPU het zo makkelijk toelaat. Daarbij wil ik zo min mogelijk risico's en als het even kan geen voltages verhogen. Daarnaast heb je denk ik op 3600mhz wel een dikkere koeler nodig dan mijn Hyper TX (Infinity, TT120 oid). Het eerste jaar ga ik sowieso tevreden zijn met stock speed. En als ik daarna iets sneller zou willen en dit mogelijk is, dan is dat mooi meegenomen. Ik ga zeker niet voor het maximale. FSB van 375 lijkt me een mooi streven, waardoor de e6750 op 3ghz komt. En Raid heb ik idd niet nodig. (alle informatie staat al wel in de topicstart, maar ik blame niemand voor het niet lezen, het is ook wel een enorme lap tekst....)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 17:09 . Reden: reactie op Reinman ]

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:18:
Vragen die voor mij blijven:

1. Ga ik voldoende airflow krijgen (...)

2. En waar moet de harde schijf dan komen te hangen? Zo laag mogelijk? Moet de casefan er bij voorkeur boven overheen komen of maakt dat niet zoveel uit?

4. Zijn er dingen (naast SATA drivers) waarvoor ik floppy nodig zou moeten hebben?
1. Zoals je zelf waarschijnlijk hebt gemerkt op SPCR, is dat je altijd wat koeling moet inleveren voor stilte. Dus je zal minder airflow hebben dan een overklok-fanaat zal hebben, maar ja, jij hebt stilte. In ieder geval genoeg airflow met 2x casefans (ik was de bijgeleverde Solo fan vergeten).

2. Maakt niet zoveel uit. Het is wel slim om het achter je 92mm fan te hangen, zorgt voor wat meer garantie dat je HDD het langer overleeft, maar het maakt in jouw praktijk niet zoveel uit.

3. Floppy? Wat is dat? :+ De enige reden wat ik kan bedenken dat je tegenwoordig een floppy nodig hebt, is het installeren van raid tijdens de WinXP installatie. Op Vista hoeft dat niet, en bovendien met XP kan je je installatie desnoods slipstreamen. Aangezien jij geen raid gaat draaien, en waarschijnlijk Vista zal draaien in verwachting van directx 10...
Pagina: 1