Toon posts:

Meerdere inbelverbindingen delen en routen voor een LANnet

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb de mogelijkheid om meerdere inbelverbindingen te maken via verschillende lijnen. Het gaat om 3 56K modems die een inbelverbinding kunnen maken. Dit wil ik bijvoorbeeld via een server gaan doen, of eerst testen op een win2k machine. Wat ik wil is deze 3 verbindingen delen voor het LAN netwerk dat zich achter de server bevindt. De bedoeling is om de snelheid te balanceren over de 3 lijnen en zo dus meer rendement van de verbinding te halen. Dus wanneer ik met 1 PC binnen het LAN netwerk op bijvoorbeeld MSN ga, wil ik dat de pakketjes verdeeld worden via de 3 verschillende lijnen, zodat ik sneller de gegevens binnen kan halen. Is dit mogelijk en zo ja, graag sugesties. Het gaat om een klein proefproject om meer inzicht te krijgen in dit soort problemen.

Het gaat dus om 3 verschillende modems met een eigen telefoonlijn.

Gr,

Sead

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik weet dat het technisch gezien mogelijk is om 3 ADSL, Kabel of DSL lijnen samen te voegen tot 1 snellere lijn of ze te gebruiken als 'backup' als een van de lijnen uitvalt. Of dit ook met telefoonmodems mogleijk is dat weet ik niet.

Maar als het al mogelijk is dan komt de vraag in me op wat je ermee moet??. Ik wil zeggen dat als je voor 3 lijnen tikken betaalt je zeer snel meer kwijt bent dan voor een goedkoop ADSL lijntje dat bovendien nogal snel sneller is dan 3 telefoonmodem: In theorie is 3 x 56 = 168 Kb/sec. Tegenwoordig heb je als snel 256 of 512 Kb/sec bij een ADSL abbo. Lijkt me vrij zinloos dus.

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 17:37:
Ik weet dat het technisch gezien mogelijk is om 3 ADSL, Kabel of DSL lijnen samen te voegen tot 1 snellere lijn of ze te gebruiken als 'backup' als een van de lijnen uitvalt. Of dit ook met telefoonmodems mogleijk is dat weet ik niet.

Maar als het al mogelijk is dan komt de vraag in me op wat je ermee moet??. Ik wil zeggen dat als je voor 3 lijnen tikken betaalt je zeer snel meer kwijt bent dan voor een goedkoop ADSL lijntje dat bovendien nogal snel sneller is dan 3 telefoonmodem: In theorie is 3 x 56 = 168 Kb/sec. Tegenwoordig heb je als snel 256 of 512 Kb/sec bij een ADSL abbo. Lijkt me vrij zinloos dus.
Het gaat hier om 3 aparte verbindingen met aparte hardware. En ik snap best wel dat een ADSL verbinding veel sneller en goedkoper is, maar dat doet er niet toe. Het is een project van mij en een instantie. Ik probeer een manier te vinden van een ander probleem dat soortgelijk is. Ik ben dus bezig met een soort prototype. Ik wil dus 3 aparte verbindingen, met 3 aparte modems en 3 aparte telefoonlijnen het internet op. Elke verbinding heeft een eigen IP adres etc. Nu wil ik via de computer die deze 3 verbindingen heeft gemaakt de resterende LAN netwerk verzorgen met internet. Maar dit moet op de manier waarbij de 3 verbindingen met internet gedeeld worden en gebalanceerd worden over het netwerk zodat pakketjes via 3 verbindingen naar buiten gaan of binnen komen. De snelheid van de 3 modems wil ik dus gebruiken als bijvoorbeel een modem van 3 x 56K internet verzorgen wat dus de server computer is. Hoe regel ik dit in win2k. Suggesties over oplossingen binnen linux zijn ook welkom.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Het sturen van verschillende pakketjes van 1 verbinding met msn over verschillende verbindingen is niet mogelijk.
Je kunt maar 1 ip per socket gebruiken.

Wat je inderdaad wel kunt doen is load balancing.
Zoek daarvoor in de windows help maar eens naar load balancing.

'balance' is een linux oplossing, maar ik heb verder het artikel niet doorgelezen.
Dat is aan jou.

[ Voor 21% gewijzigd door Romke op 07-07-2007 21:29 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 21:27:
Het sturen van verschillende pakketjes van 1 verbinding met msn over verschillende verbindingen is niet mogelijk.
Je kunt maar 1 ip per socket gebruiken.
Dat snap ik ;) Het ging mij om de idee. Load Balancing is waarschijnlijk de oplossing voor dit probleem. Ik heb wat informatie gevonden. Zodra ik een antwoord hierop heb, post ik het hier weer zodat anderen ook hier gebruik van kunnen maken.

Volgens mij is Load Balancing bedoeld om met meerdere servers bepaalde capaciteit aan data, netwerkcommunicatie etc. te verdelen en sneller af te handelen. Bij mij gebruik ik een server met 3 verbindingen. Ik moet deze 3 verbindingen op een of de andere manier clusteren zodat de rest van mijn netwerk dit kan gebruiken als getaway...

Meerdere suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 21:50 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Als je het met ISDN doet kun je nog steeds bij een aantal ISP's gebundeld inbellen, dan maak je 1 logisch kanaal ipv load balancen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 23:43:
Als je het met ISDN doet kun je nog steeds bij een aantal ISP's gebundeld inbellen, dan maak je 1 logisch kanaal ipv load balancen.
Nee, ik gebruik geen ISDN. Maar een gewone inbelverbinding. Gewoon een 56K modem. 3 daarvan dus. die elk een eigen telefoonlijn hebben (aparte nummers dus). Ik kan met al de modems al verbinding maken op het internet. Ik wil ze nu of bundelen/clusteren of op een of een ander manier delen als een gezamenlijke getaway (de server dus) dat de internet verbinding verzorgt voor een LAN netwerk daarachter.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 21:45:

Meerdere suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom...
Zoek eens op de term trunking.
Hoewel je daarmee waarschijnlijk veel resultaten zult vinden over trunking van netwerkkaarten moet het met modems vast ook wel kunnen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet dat wat jij wilt al kon in NT4, dus zou je er vanuit gaan dat het in w2k ook zonder veel problemen zou moeten kunnen.
Even uit mijn hoofd zit het ergens bij de inbelverbindingen; daar moet je volgens mij aan kunnen geven dat je dial-up meerdere apparaten tegelijk mag gebruiken :)
Kan d'r ook naastzitten mbt het pad btw, maar volgens mij moet het gewoon kunnen. Heb het zelf onder NT4 iig gedaan met ISDN en normale modems :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:20:
Ik weet dat wat jij wilt al kon in NT4, dus zou je er vanuit gaan dat het in w2k ook zonder veel problemen zou moeten kunnen.
Even uit mijn hoofd zit het ergens bij de inbelverbindingen; daar moet je volgens mij aan kunnen geven dat je dial-up meerdere apparaten tegelijk mag gebruiken :)
Kan d'r ook naastzitten mbt het pad btw, maar volgens mij moet het gewoon kunnen. Heb het zelf onder NT4 iig gedaan met ISDN en normale modems :)
Hoe heb je de modems dan gebundeld? Weet je dat nog? Heb je speciale software voor gebruikt?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben even voor je aan het zoeken geweest, en de zoekterm die jij moet gaan gebruken heet Multilink.
In W2k gebruikt men daar RRAS voor (Remote Access Server).
Anyway, hier is de zoekterm binnen MS en de resultaten. Eerste links gaan hofdzakelijk over ISDN, maar je maakt mij niet wijs dat w2k het niet ook over analog zou kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Onder WindowsXP:

Je kan een inbelverbinding instelling aanmaken. Onder eigenschappen kun je alle 3 modems kiezen. Gewoon een vinkje zetten voor de modem die je wil gebruiken. Ik ben echt benieuwd of dit automatisch gebundeld wordt. :) Als dit m is... Hehe...

Ik zal t proberen, dan meld ik me wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Via het standaard bundelen van modems in Windows XP onder Dialup -> Eigenschappen kun je een aantal modems kiezen die je wil bundelen... Maar helaas...

Dit werkt niet bij mij... Ik krijg altijd een foutmelding. Wel krijg maar een verbinding actief. Wanneer ik alle verbindingen apart configureer dan kan ik alle twee dialup verbindingen apart tot stand brengen. Nu gebrukt Windows XP de laatste tot stand gebrachte verbinding als gateway.

Is het niet mogelijk om in Windows XP Pro de routing tabellen te bewerken zodat ik alle twee gateways kan gebruiken? Een soort load balancing mechanisme for Windows? is er trouwens een softwarepakket op internet te vinden dat dit automatisch regelt? Of kan dit standaard in Windows ook geregeld worden?

Ik wil dus dat ik een internet verbinding via de twee DialUp verbindigen... Hoe regel ik dit?
Pagina: 1