Toon posts:

slaapstand vs pc uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

na wat zoeken kwam ik er achter dat je pc in slaapstand (hibernate) zetten zo goed als geen stroom kost.
wat zijn dan de nadelen tegenover het helemaal uitzetten?
gebruikt hij toch iets meer stroom of is dat te verwaarlozen?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
ja hij zal ongetwijfeld toch meer stroom trekken he, dat lijkt me makkelijk zelf te bedenken..

toch is het redelijk weinig, maar zelf geloof ik er niet in. Hij is namelijk bijna even snel uit slaap als dta hij opstart en dan heeft hij allerlei processen waar hij niet meer mee bezig is...

mar het is te gebruiken ja..

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hibernate kost helemaal geen extra energie, want je pc staat gewoon uit. Alle informatie uit je ram wordt weggeschreven naar de hd. Ben je niet in de war met suspend to ram?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Door te hibernaten wordt de inhoud van je RAM weggeschreven (zoals Gizz zegt) en zal hij daarna uit gaan. Als je geen HDD uit de oertijd hebt scheelt dit ook in je boottijd (behalve als je bijvoorbeeld Photoshop of een game open hebt staan natuurlijk).

Door te suspenden gaan praktisch alle onderdelen van je pc uit en blijft er gewoon prik op staan. Je PC verbruikt _erg_ weinig stroom in deze modus en na een resume heb je binnen een paar seconden weer een werkend systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 07-07-2007 16:43 ]

0.0

Verwijderd

Is dat niet te vergelijken met standby stand ? Of blijft daar toch nog een stroom spanning* overal op over staan ?

* stroom kan nergens op staan. spanning kan ergens over staan ... even natuurkundig correct doen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
bij standby gaat de harde schijven, CDrom e.d. uit.
fans blijven draaien.

en nu heb ik nog een ander vraagje.
mijn data schijf maakt best wat lawaai.
ik heb deze nu op turn off after 10min staan.
in de praktijk gebruik ik deze schijf niet zo vaak maar is het voor de levensduur beter om hem aan te laten staan, want als ik bv elke 20min naar de schijf ga spint hij op en daarna gaat hij weer uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:50:
in de praktijk gebruik ik deze schijf niet zo vaak maar is het voor de levensduur beter om hem aan te laten staan, want als ik bv elke 20min naar de schijf ga spint hij op en daarna gaat hij weer uit.
Ja hangt er dus vanaf hoe frequent. Als het om de 20 min is, lijkt het me beter dat je hem laat draaien. Als het minder frequent is kan je hem laten stilzetten en opspinnen indien nodig.

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:51
Wil heel even inhaken. Als ik aan het downloaden ben (µTorrent) dan druk ik altijd alleen het beeldscherm uit. Kan ik mijn pc misschien in een andere stand zetten om meer stroom (en mogelijk ook lawaai) te besparen?

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-01 15:16

robbydw

live your life

fans blijven draaien.

en nu heb ik nog een ander vraagje.
mijn data schijf maakt best wat lawaai.
ik heb deze nu op turn off after 10min staan.
In mijn geval gaan de fans ook gewoon uit hoor. Het enige waaraan je ziet dat de PC in Standby draait is het feit dat het powerledje knippert. that's all.

Wat je HD betreft: het blijft mechanica en dus aan slijtage ondehevig. Voor zover ik weet is het beter om je disk zo weinig mogelijk "aan" en "uit" te zetten omdat dit meer slijtage veroorzaakt.
Farmill schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:54:
Wil heel even inhaken. Als ik aan het downloaden ben (µTorrent) dan druk ik altijd alleen het beeldscherm uit. Kan ik mijn pc misschien in een andere stand zetten om meer stroom (en mogelijk ook lawaai) te besparen?
Dat kan helaas niet.

[ Voor 16% gewijzigd door robbydw op 07-07-2007 16:54 ]

Geen commentaar

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
robbydw schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:54:
[...]

In mijn geval gaan de fans ook gewoon uit hoor. Het enige waaraan je ziet dat de PC in Standby draait is het feit dat het powerledje knippert. that's all.
Yupe hier ook, ik zet mn laptop regelmatig op stad-by en alles gaat uit.

Verwijderd

Topicstarter
Farmill schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:54:
nee, tenzij je een schijf hebt waar je niet mee download/of windows opstaat.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
downloaden gaat niet zonder dat de pc (en cpu) online is en dus niet in stand-by /suspend to ram / hibernate. suspend to ram is handig om erg snel te kunnen opstarten en toch tijdens de suspend vrijwel geen stroom te gebruiken. Voor laptops is echter de benodigde stroom genoeg om de accu in een dag of paar dagen leeg te slurpen waarna windows een soort cold reboot moet doen aangezien de ram dan ook leeg is, vandaar hibernate optie, dan is de system state op hdd opgeslagen en wordt er nog minder stroom gebruikt (weken op een accu). Wil je goedkoop en met weinig stroom downloaden dan kan je beter een router met harddisk en linux draaien. Een oude Pentium II met alleen hdd verbruikt ca 60W, een moderne PC al gauw 180-350W bijvoorbeeld, die PII kan je als gateway/downloadbak etc gebruiken met een willekeurige linux distro. Ook zijn er (wifi)routers waarbij sommigen erin slagen om er een hdd aan te hangen (usb) en deze te gebruiken als download bak (of zelfs speciale routerbordjes met linux erop zoals de soekris bordjes :)), deze komen met hdd vaak ook rond de 50W schat ik (met laptop hadd iets lager zelfs)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

fans blijven draaien.
Als je in je bios suspend ro ram (S3 !) aanzet, dan gaan ook je fans uit :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 17:19:
[...]

Als je in je bios suspend ro ram (S3 !) aanzet, dan gaan ook je fans uit :)
oke thanks, maar helpt dit ook als alle fans aan een molex stekker zitten. (ja ook niet van mijn voeding :P)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja ook dan gaan ze uit..

edit: NIET van je voeding :?

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 07-07-2007 19:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-02 16:54
JE voeding moet nog steeds een hoeveelheid stroom leveren. Componenten worden dan nog steeds warm, dit moet dan uiteraard gekoeld worden.

• Mister T
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
Ik heb vroeger ook weleens slaapstand gebruikt, maar soms had ik, nadat hij weer uit de slaapstand was gekomen een paar kleine, maar toch irritante probleempjes.
Ik weet er eigenlijk nog maar één:
- Dat als ik de computer wou uitschakelen via Start, Uitschakelen, dat de computer daar dan gewoon niet op reageerde.

Meer mensen met dit soort dingen?

OS is trouwens XP Pro SP2

[ Voor 3% gewijzigd door Mister T op 07-07-2007 19:53 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Depress schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 19:35:
JE voeding moet nog steeds een hoeveelheid stroom leveren. Componenten worden dan nog steeds warm, dit moet dan uiteraard gekoeld worden.
Ik heb mijn PC altijd in standby staan (S3) en dan zijn toch echt alle fans uit...

Verwijderd

Depress schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 19:35:
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan wat voor voeding je hebt. Sommige voedingen kunnen bij een laag stroomverbruik niet zo efficiënt presteren en geven dan nog een behoorlijke warmte af. Andere voedingen kunnen wel effeciënt presteren bij laag stroomverbruik en daar zal een draaiende fan niet nodig zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 11:19 . Reden: Typo's ]

Pagina: 1