Toon posts:

XP - Vista dualboot? (de beste manier van installatie)

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
A.s. maandag krijg ik eindelijk mijn nieuwe systeem binnen.
Ik wil hier zowel XP als Vista opzetten, alleen weet ik niet helemaal hoe ik dit het beste aan kan pakken.

- Ik heb er 2 HD's inzitten van elk 320Gb. Nu is het mijn idee (correct me if I'm wrong) het beste om op HD1 XP te installeren, en HD2 te gebruiken voor Vista.
* Mijn achterliggende gedachte is dan ook dat XP en Vista op deze manier onafhankelijk van elkaar draaien; als ik met XP werk is er NOOIT meer als 1 HD aan het werk (wat dus naar mijn mening resulteerd in maximale snelheid). Voor Vista geldt het dan natuurlijk andersom.
Heb ik gelijk, of kom je er niet onderuit om beide HD's in gebruik te hebben?

---------
Wat betreft de installatie:
Ik heb geen ervaring met 2 HD's, en voorheen heb ik het indelen van partities altijd via de XP-install gedaan (ik vind fdisk niet zo overzichtelijk overkomen). Is het mogelijk om via deze XP-install ook meteen de 2e HD te partitioneren?

En is het bij de install van Vista mogelijk om meteen te kiezen voor een HD2 install?
(dat ik dus bijvoorbeeld meteen kies voor een G: install... ik zeg maar wat)

Voorbeeld 1:

HD1 (XP)...

C: OS
D: Programma's
E: Overige

HD2 (Vista)...

C: OS
D: Programma's
E: Overige

* Of moet dit automatisch oplopend zijn nav HD1??
(F:, G: en H: dus)
Als het mogelijk is beide HD's (zoals ik het eigenlijk het liefst zou zien) afzonderlijk van elkaar te laten lopen, zou ik volgens mij gewoon een C:, D: en E: aan kunnen houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 15:43 ]

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:29:

[...]
Wat betreft de installatie:
Ik ben gewend om XP gewoon via DOS te installeren (mbv een opstartdiskette), dus dat houd ik aan.
Nu wil ik graag ook weten of je bij deze DOS install al kunt kiezen op welke HD je je OS zet?
Waarom niet gewoon opstarten vanaf de bootable XP-cd? Heb je ook geen diskette nodig. Gewoon cd erin en klaar (mits je boot-sequence goed staat in je bios).

Bij de installatie van XP kun je aan het begin kiezen op wat voor schijf/partitie je wilt installeren. :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

die weet ik :-D

gebruik het programma easyBCD.
hier mee kun je aangeven waar je windows staat.
en de namen van je windows aangeven

dus dan krijg je in het begin de vraag.

welke windows wilt u opstarten
1. windows vista
2. windows xp

niet precies zo maar lijkt er op haha:P

groeten christiaan

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het eigenlijk over de manier van install... kan je tijdens de install kiezen of je Vista op HD2 zet?
(en kan je hem dan gewoon op de C: van HD2 zetten, of moet je vanwege je HD1 ook automatisch de station-aanduiding oplopend hebben nav HD1? Dat ik dus meteen aangeef dat ik Vista op G: wil installen)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 15:41:
die weet ik :-D
gebruik het programma easyBCD.
Je hebt Easy BCD helemaal niet nodig. Na installatie van XP en daarna Vista is er gelijk voor het opstarten van het OS een scherm waarin je kunt kiezen.

XP na Vista installeren gaat niet. De volgorde is altijd XP - Vista.

Partities kun je aanmaken tijdens de XP install op de 1e HD, de 2e HD doe je dan na de installatie via systeembeheer>schijfbeheer.

ARME AOW’er

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Guardian Angel schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:12:
[...]

Je hebt Easy BCD helemaal niet nodig. Na installatie van XP en daarna Vista is er gelijk voor het opstarten van het OS een scherm waarin je kunt kiezen.

XP na Vista installeren gaat niet. De volgorde is altijd XP - Vista.

Partities kun je aanmaken tijdens de XP install op de 1e HD, de 2e HD doe je dan na de installatie via systeembeheer>schijfbeheer.
XP na vista gaat weldegelijk, als Vista al geinstalleerd is en je wilt er XP naast hebben installeer je XP, runt fixboot/fixmbr via de vista CD (Als ik het mij goed herinner) en gebruikt vervolgens het programma VistaBootPro om XP aan de opstart lijst toe te voegen.

Het is misschien ook mogelijk VistaBootPro vanuit XP te runnen maar dat weet ik niet 100% zeker, nog niet uitgeprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door PositiveCreep op 07-07-2007 18:43 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je in de problemen wilt komen. behoorlijk wat truuks uit de kast moeten halen om XP na Vista te installeren en beide versie via een bootmenu werkend te krijgen, dan is het de vraag of iemand dan slim bezig is.

Het gaat hier om een nieuwe PC, 2 nieuwe HD's en 2 nieuwe installaties. Waarom moeilijk doen als het zo simpel is?

extra info:
Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration

ARME AOW’er

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 16:38
Geen gezeur willen hebben?
XP installeren (gewoon opstarten via CD-rom, gata het nog makkelijker)
Als je in XP zit je Vista cd erin douwen en die installeren
Tadaa, elke keer als je opstart kan je kizen uit Vista of XP ;)

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-03 13:41
OS en programma's zou ik gewoon steeds op dezelfde partitie zetten. Voor overige zou ik in beide gevallen één dezelfde gebruiken. Je kunt toch alle schijven vanuit beide OSen benaderen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou persoonlijk de volgende volgorde aanhouden:
HD1:
C:\ Windows XP
D:\ Windows Vista
E:\ Programma's voor beide OS, via regkey verwijzing kan je program files hierheen leiden, Office hoef je dan bijvoorbeeld maar op 1 plaats te installeren (wel 2x ivm systeembestanden en registersleutels).
HD2:
F:\ Hele schijf desnoods voor al je andere zooi. Denk aan documenten, downloads, muziek, films, etc.

Op deze manier gebruik je de schijfruimte het optimaalst. Je gebruikt dan 1 schijf wat intensiever dan de andere, maar je zou met je eerste idee altijd beide schijven gebruiken.

Het partitioneren kan je al vanaf je XP installatie doen, maar je krijgt dan maar 1 Primaire partitie. Ik zou persoonlijk na de install van XP via computerbeheer de andere partities op HD1 aanmaken, met dan de eerst volgende (D:\) een primaire partitie voor Vista en de rest van de ruimte als je wilt een extended partitie (kan ook nog primair ingesteld worden). De tweede hd (HD2) kan je al wel in de XP setup 1 partitie van maken, die wordt automatisch primair (maar je kan dit voor de zekerheid ook later doen als je de andere partities maakt).

Commandline FTW

Pagina: 1