[EIP]Flux_w42: PAL TV Game

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Topicstarter

EIP van Flux_w42

Ik was al een tijdje van plan om eens een zwartwit PAL signaal te proberen genereren met een PIC µC. Deze contest is hier een ideaal moment voor :). In grote lijnen is het de bedoeling om een spel te maken zoals Snake, Pong, Tetris, Minesweeper, ... die je gewoon op je TV via de scart of composiet kan aansluiten en spelen.

Mijn project staan nog niet vast, dat wil zeggen dat ik nog geen totaalbeeld heb van wat ik wil en kan maken. Ik weet bijvoorbeeld nog niet welke PIC ik zal gebruiken, welke besturing, ... Gaandeweg zien we wel wat voor leuke ideeën we tegenkomen. :P

Hardware

Aangezien ik nog niet 100% weet wat ik juist ga doen kan ik de hardware dus moeilijk omschrijven hé. Ik heb wel al de projecten site van Rickard Gunee gevonden, waar veel bruikbare code, schema's en tips op staan.

Zolang we in zwartwit blijven werken is het mogelijk een PAL signaal op te wekken met een PIC en slechts 2 juist gekozen weerstanden. Daarmee kunnen de noodzakelijke signaalniveau's mee opgewekt worden voor Syncpulsen, Zwart, Wit & Grijs.

M'n schema zal hier wel redelijk op lijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.rickard.gunee.com/projects/video/pic/schematic_big.png

Tijdschema

Zo veel tijd heb ik nu ook weer niet :( Vanaf dinsdag start ik met m'n vakantiejob maar tussendoor zal het wel lukken om iets samen te steken.

Ik zal dus eerst uitvissen hoe zo'n PAL signaal juist in elkaar zit (wel al eens op school gezien maar da zit ver 8)7 ) Als ik iets te posten heb, laat ik het zeker weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben zelf nu ook bezig met PAL voor mijn contest, alleen dan in analoge hardware ipv een microontroller, maar de output zou hetzelfde meoten zijn.

http://www.retroleum.co.uk/PALTVtimingandvoltages.html == zeker intressant leesmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Topicstarter
voila, aan m'n bookmarks toegevoegd.

Vooral deze figuur geeft een mooi beeld van wat er allemaal in 1 beeld zit & wanneer je longsync en shortsync moet gebruiken. Merci :)

Afbeeldingslocatie: http://www.retroleum.co.uk/gfx/z80/pal_tv_diagram_interlace.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even een tipje, een PIC16f84 kan op zich het wel, maar je houd niet veel over om je spel in te draaien. Ik adviseer iets met wat meer mogelijkheden.

Tip 2: pas je Mhz van je kristal aan aan iets dat makkelijk voor een beeld-frequentie kan zorgen.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 08-07-2007 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Topicstarter
PIC16F84 is idd redelijk krap maar 16F628 of 16F648 moet wel lukken. Ik ga het eerst ontwerpen op een vette PIC met een hoge kloksnelheid en massa's RAM + Flash. Misschien zelf een pic uit de 18 serie. Daar kan je zeer gemakkelijk op debuggen en die draaien tot ongeveer 40Mhz. Daarna kan ik beginnen inkrimpen en optimaliseren tot het in een kleinere PIC past.

[ Voor 23% gewijzigd door flux_w42 op 08-07-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
flux_w42 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:11:
PIC16F84 is idd redelijk krap maar 16F628 of 16F648 moet wel lukken. Ik ga het eerst ontwerpen op een vette PIC met een hoge kloksnelheid en massa's RAM + Flash. Misschien zelf een pic uit de 18 serie. Daar kan je zeer gemakkelijk op debuggen en die draaien tot ongeveer 40Mhz. Daarna kan ik beginnen inkrimpen en optimaliseren tot het in een kleinere PIC past.
Ikzelf gebruik 18F4620 pics, ik heb ze werkend gehad op 160mhz. Overclocken is dus ook altijd nog een mogelijkheid, hoewel dat natuurlijk heel veel punten kost :P

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf PIC18F242's omdat ik die ooit een hele stapel voor een prikkie heb kunnen kopen, met 40mhz draaien de meeste PIC18 chips 10 MIPS, dat moet meer dan voldoende zijn.

Het is overigens wel mogelijk een (gelimiteerd) PAL signaal op een PIC16 te krijgen, ik heb het al eens een keer gedaan en er is ook wel eea over te vinden op internet.

En die pixel clock komt niet zo precies AFAIK, veel TV's kunnen ongeveer alles aan wat je erin gooit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 23:23 ]

Pagina: 1