Hoeveel volt kan een fan aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Hoeveel volt kan een normale fan aan?
Ik weet dat er normaal maximaal 12 volt op staat maar van bijvoorbeeld 13 volt zal hij niet meteen doorbranden.
Met aankunnnen bedoel ik een voltage dat hij een bepaalde tijd vol kan houden zonder door te branden. Dit kan dan hierbij zowel een langere tijdsduur zijn zoals gewoon dagenlang of juist kort, maar enkele minuten of seconden. Zou hij bijvoorbeelt dagelijks urenlang 15 volt overleven? (afgezien van een verkorte levensduur) en nog meer volt (20 of meer) voor slechts een minuut lang?

Ik kon er niets over vinden.
Alvast bedankt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe meer voltage, hoe korter de levensduur natuurlijk. Ik denk dat het erg fanafhankelijk is hoe lang het ding het gaat volhouden. Ik zou zeggen, trial and error. Dingen out of spec draaien is natuurlijk altijd risicovoller

• psycix
Ik weet dat de levensduur (drastisch) omlaag zal gaan.
Maar voor bijv. een korte overclocksessie is een fan die over zijn toeren draait misschien wel handig.

Ik wil dus globaal weten tot welk voltage ik dus zou kunnen gaan. (bijv: kan een fan kort 24V aan?)

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
psycix schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 10:20:
Ik weet dat de levensduur (drastisch) omlaag zal gaan.
Maar voor bijv. een korte overclocksessie is een fan die over zijn toeren draait misschien wel handig.

Ik wil dus globaal weten tot welk voltage ik dus zou kunnen gaan. (bijv: kan een fan kort 24V aan?)
Nou 24V zal die waarschijnlijk niet trekken ;)
Maar dit ligt natuurlijk bij elke fan weer anders, kwaliteit etc is nooit gelijk

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04

Onbekend

...

Het gaat niet om de spanning, maar om de stroom die er doorheen gaat.
Bij een ventilator zitten er windingen (spoelen) in. Zodra hierin een stroomsverandering ontstaat gaat de spoel een tegenreactie geven waardoor de spanning ( en weerstand) hoog wordt.

Maar de levensduur wordt altijd verkort wanneer een te hoge spanning wordt aangeboden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 13:38
Heb hier 2 12 Volt 12 cm fans (goedkope meuk) al dik een jaar 24/7 op 18 volt draaien.

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

Als je een fan van 12 V op 24V aansluit hoor je pssst en komt er een klein pluimpje rook vanaf en is het gedaan met je fan. als je het langzaam opvoert kan je kijken tot hoever je komt maar het is net wat onbekend zegt, het gaat om de stroom en niet om de spanning

Verwijderd

Tot 14V gaat normaal gezien geen probleem zijn voor de meeste fans schat ik. Heb een fan al weten draaien op 19V was ook geen probleem. Bijzaak is wel dat de fan dan buiten nominaal werkingspunt gaat en de prestaties gaan niet lineair mee stijgen met de spanningsverhoging. Als je de spanning 50% hoger neemt als 12V, dan gaat het toerental niet ook 50% hoger zijn, maar 10 of 20% om een voorbeeld te geven. De fan zal ook veel meer lawaai maken (buitenproportioneel in vergelijking met de spanningsvermogen, dus ook hier niet lineair in verhouding).

Kortom, des te meer spanning je gaat verhogen, des te meer zinloos dat gaat zijn, en je moet dan overwegen of de soep de kolen waard is.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met hem ^^

Het kleine beetje lucht die er meer afkomt is te verwaarlozen. Zet er dan 2 fans op in zuig en blaasstand. Zal veel meer effect hebben. Sowiezo: Als je een keer wilt overclocken lijkt het me wel handig dat het ook over lange tijd stabiel draait. Dan wil je geen fan die lang niet zo lang mee gaat. Als je wilt kijken hoever je CPU kan zou het nog logisch zijn maar voor echt die-hard OC'en moet je toch naar water of stikstof oid gaan kijken.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 15:39
Op papst fans staat in ieder geval altijd 7-14V of iets dergelijks maar als ik op een fannetje kijk wat hier toevallig los ligt staat er enkel 12V. Zal ook aan de kwaliteit liggen...
Maar waarom gebruik je dan idd niet 2 fans op 7V ofso. Stiller en meer airflow lijkt me? Industriele merken zullen meer kunnen hebben dan el cheapo fans.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Ik kan je in ieder geval al vertellen, als je hem op 230V zet dan geeft die een kleine spin (tik) en dan gaat die roken :P. (uit eigen ervaring, ooit een keer geprobeert met een oude verotte fan :P )

http://specs.tweak.to/15535

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

rally

Deyterra Consultancy

tjtristan schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 17:37:
Ik kan je in ieder geval al vertellen, als je hem op 230V zet dan geeft die een kleine spin (tik) en dan gaat die roken :P. (uit eigen ervaring, ooit een keer geprobeert met een oude verotte fan :P )
Het zal wel een valide experiment zijn geweest, maar wisselspanning op een apparaat dat normaal gesproken op gelijkstroom werkt is nooit goed :+

http://www.deyterra.com

• psycix
Oke bedankt voor jullie antwoorden. :)
Ik weet ongeveer wat ik weten moest.

Bedankt :D
Pagina: 1