Toon posts:

Gamen op surround setje met aparte versterker via S/P DIF?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de Audio FAQ staat het volgende over het aansluiten van de PC op een surround systeem:
Als je meerkanaals EAX en A3D geluidseffecten van games over je hifi installatie wil weergeven, zal je het analoog met twee stereokabeltjes moeten aansluiten op de 5.1 input op de versterker. Ook als je muziek als ?4 point surround? wil luisteren en je versterker heeft niet de mogelijkheid dit te doen, is de 5.1 input met de analoge aansluitingen van de geluidskaart een goede oplossing.
Kan dit inderdaad alleen maar analoog? En is het dan ook echt 5.1 of 7.1?

Ik las dat de Theatron kaartjes van Club3d wel realtime EAX, A3D en DirectSound 3D kunnen encoderen in DD of DTS (volgens mij alleen 5.1), zodat je alleen S/P DIF out nodig hebt. Zijn zij de uitzondering? En levert dit encoderen geen hoorbare delay op? En zijn er nog andere formaten waar ik rekening mee moet houden naast EAX 1.0 en 2.0, A3D 1.0 en DirectSound 3D?

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk weet iemand wel iets te zeggen over het volgende: :)

Zijn er geluidkaarten (en receivers) die bovenstaand probleem oplossen met HDMI? Dus een HDMI-kabel voor alleen de audio, waar de signalen gewoon ongecodeerd overheen gaan (eventueel wel geencrypt, dat maakt me niet uit), ongeacht hoeveel en welke kanalen je gebruikt? Dus dat je zowel stereo, 4.0, 5.1, 6.1, 7.1 of weet ik veel wat digitaal naar de receiver/versterker kunt sturen, net zo gemakkelijk als dat nu analoog kan?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

je leest de eerste uitleg verkeerd. Dit gaat waarschijnlijk om het gebruiken van een standaard stereo versterker.
Heb je echter een reciever met dd/dts etc decoders aan boord kan je prima digitaal uit van je pc naar de versterker. Alles zal dan (mits je instellingen goed staan) perfect gaan werken

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ heeft het over 2 stereokabeltjes, dus 4-kanaals, dat op de 5.1 input aangesloten moet worden. Bij de meeste receivers+geluidskaarten kun je met 3 stereokabeltjes 6-kanaals geluid (5.1) analoog oversturen. Het gaat dus wel over surround.

Als het surround signaal met DD of DTS gecomprimeerd is, zoals bij DVDs, dan kan het bij de meeste geluidskaarten inderdaad probleemloos via S/P DIF (pass-through) naar de receiver gestuurd worden waar het weer gedecodeerd wordt. De geluidskaart doet in dat geval geen ruk met het signaal, behalve doorgeven.

Maar het gaat me om surround sound bij games. Ik dacht niet dat dat standaard in DD of DTS gecodeerd wordt; volgens mij wordt er in de geluidskaart een x-kanaals audio-signaal gecreeerd, dat vervolgens naar de D/A converters op de geluidskaart gestuurd wordt die weer verbonden zijn aan een setje analoge 3.5 mm stereo connectors. Er zijn een paar geluidskaarten die het signaal dat naar de D/A gestuurd wordt weer encoderen in DD of DTS zodat het via S/P DIF naar buiten kan, maar ergens is dat te gek voor woorden. Het x-kanaals digitale signaal zou gewoon zonder compressie naar een receiver/versterker gestuurd moeten kunnen worden, zodat daar zou de D/A conversie gedaan kan worden zonder dat de receiver allerlei exotische decoding-algoritmes hoeft te ondersteunen (DD en DTS zijn slechts het topje van de ijsberg).

Met HDMI zou die hele achterhaalde S/P DIF-puinhoop omzeild moeten kunnen worden, en mijn vraag is of dat inderdaad al mogelijk is.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

In dat is het antwoord heel eenvoudig: voorlopig is daar niets voor. Analoog werkt bovendien prima, kost je alleen een berg kabels. Aan de andere kant snap ik wel dat het handig zou zijn als je een ADAT achtige link zou hebben tussen geluidskaart receiver om x kanalen met uncompressed audio te versturen.

Helaas is dat er dus (nog) niet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Op een ander forum las ik net dat er wel iets aan zit te komen. Nog niet officieel aangekondigd, maar iemand van Tech Support bij Auzentech schijnt gezegd te hebben dat er een uitbreidingskaart komt (X-Tension) voor de Auzen X-Fi Prelude 7.1 en de Auzen X-Meridian 7.1 kaarten, die uncompressed multi-channel audio output via HDMI 1.3 ondersteunt. Het is niet de huidige X-Tension DIN, maar eentje die nog officieel aangekondigd moet worden. (bron: google hdmi + prelude; levert diverse fora op waar dit verhaal rond gaat).

Maar het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voor zoiets beschikbaar en betaalbaar is, dus tot die tijd dan maar analoog.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Het hangt van je geluidskaart af, als hij Dolby Digital Live ondersteunt kan hij het geluid van games in Dolby Digital (5.1) encoden en over SPDIF verzenden (of met DTS connect het geluid in DTS verzenden). En je receiver kan dat signaal dan weer decoden. 7.1 digitaal versturen is nog niet mogelijk met geluidskaarten, als je een 7.1 setup hebt kan je ófwel het geluid analoog met 4 stereokabeltjes doorsturen ófwel het signaal digitaal (5.1) naar je receiver verzenden en op je receiver Dolby Surround EX óf DTS-ES inschakelen om de surround-back-kanalen erbij te 'verzinnen'.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat zorgt wel voor encoding-decoding delay, omdat de encoder eerst een aantal samples moet verzamelen voor er gecodeerd kan worden, en idem dito bij de decoder. Schijnt al minimaal 43 ms te zijn bij 48 kHz. Ik weet niet hoe merkbaar dat is in games. Bij film zou zo'n grote delay in elk geval voor gruwelijke lip-sync problemen zorgen.
Pagina: 1