newbie colo vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
wat noob vragen, excuses bij voorbaat, maar vindt nergens een tutorial voor mensen met vragen zoals ik ze heb.Op dit moment run ik thuis een ubuntuservertje en draai jsp applicaties gehost geshared op een bak met vele anderen in een datacenter. Nu wil ik dus een eigen machine(tje) hebben aangezien ik teveel gepruts heb meegemaakt met mijn hostingbedrijf.

nu de vragen:
waar moet ik voor zorgen als ik een bakje in colo wil hangen, ik heb niemand in mijn omgeving om me dat uit te leggen. Stel ik heb een 1u tweedehands servertje (moet ik nog zoeken)

1 krijg ik dan gewoon een eigen ip en hangt hij dan automatisch aan het net? of moet ik nog extra zaken configureren. kortom waar prik ik hem erin. Er moet toch geconfigureerd worden dat verkeer via een switch neem ik aan van en naar mijn ip dan naar mijn bakje gaat (regelt de hoster dat?)

2 Het liefst configureer ik hem thuis gewoon (kan ik alles rustig uitpluizen) en met het ip wat ik meekrijg kan ik dan gewoon via vnc (ssh tunnel) die bak benaderen?

3 Hoe zit het eigenlijk met rails enzo, stel ik heb een 1u kastje, is er dan zoiets als universele rails? of moet ik aan de hoster vragen wat voor rails ik nodig heb? thx

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
1) De partij waar je de co-locatie 'afneemt' zal een IP(s) geven en een plek om je UTP in te prikken beschikbaar stellen
2) Wat jij wil. Je bent eigenaar van die bak en kunt er mee doen en laten wat je wil; je hangt (letterlijk) met je blote kont aan het internet (tenzij je andere maatregelen treft/laat treffen uiteraard) en als je dan via VNC, RDP of whatever bij je bak wil is dat dus jouw pakkie an. Je huurt dus puur rackspace, ip's en bandbreedte.
3) Rails zijn 'universeel' ja. Een beetje hoster heeft wel rails voor je, maar dat hangt ook van je servertje af.

Vraag ik me af waarom je niet gewoon effe een hoster(s) belt; die kunnen je dat allemaal haarfijn uitleggen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
routing is geregeld door de coloboer, in principe wat je moet instellen is: het IP dat je krijgt (en eventuele extra IP's als alias ofzo, of als je ze niet nodig hebt zeg je dat ff tegen je provider zodat andere mensen er beter gebruik van kunnen maken ...meerdere ip's worden veel te snel uitgegeven IMO)
de gateway (ook ff vragen aan je coloboer) en bijpassende subnetmask.
daarnaast is het verstandig ff wat DNS servers in te stellen, maar dat is niet nodig om de server te bereiken, alleen als je wat dns lookups wilt doen.

zoek thuis ff uit wat je gaat doen als firewall enzo, daar wil je daar echt niet meer mee gaan kloten. ik heb uren in redbus doorgebracht in die veel te lawaaierige coloruimtes, en mega droge lucht. is echt niet grappig meer als je daar wat zit te kutten.

• Zandor
ik ben er geloof ik, supers!

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 01:47
Een aspect dat ook wel belangrijk is,is het verbuik van je server, aantal ampères. Kan wel eens tegenvallen.

It's just a matter of time...

• Zandor
Een aspect dat ook wel belangrijk is,is het verbuik van je server, aantal ampères. Kan wel eens tegenvallen.
ja let ik wel een beetje op, draai thuis ook een servertje, dus weet wel wat het gebruikt.ben toch niet op zoek naar superperformance. (zou zelfs wel op een p3 1.1 kunnen draaien wat ik maak en die zijn erg zuinig of wellicht een nieuw consumentenbordje met een mobile proc oid)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 19:04
Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat jouw server IPMI, (bij HP bekend onder ILO en bij Dell gaat het om DRAC-kaarten of iets dergelijks aan boord heeft zodat hij ook remote goed te bedienen is.

Het is heel lullig als de server niet herstart omdat jij de BIOS BOOT meldingen niet kunt zien en dus niet weet dat de bootdisk defect is etc. In zo'n geval moet je zelf in de auto stappen en naar de colo rijden (of je moet een duurder contract afsluiten waarbij een medewerker van de Colo naar jouw server gaat kijken).

Hans van Zijl

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jwpmzijl schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:01:
Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat jouw server IPMI, (bij HP bekend onder ILO en bij Dell gaat het om DRAC-kaarten of iets dergelijks aan boord heeft zodat hij ook remote goed te bedienen is.

Het is heel lullig als de server niet herstart omdat jij de BIOS BOOT meldingen niet kunt zien en dus niet weet dat de bootdisk defect is etc. In zo'n geval moet je zelf in de auto stappen en naar de colo rijden (of je moet een duurder contract afsluiten waarbij een medewerker van de Colo naar jouw server gaat kijken).
tja, die dingen zijn wel best prijzig voor een amateur.
dus daar moet je echt voor kiezen.
ik heb mijn servert zo opgesteld dat ie gewoon alle bios errors negeert, en als er dan toch iets mis gaat moet ik er toch gewoon naartoe. gelukkig heb ik OV-kaart, en redbus is redelijk dicht bij een station, dus kost geen benzine. alleen maar tijd.

• Zandor
bedankt voor de tip, maar ik woon in amsterdam waar ik hem ook wil hebben staan, ik heb wel een 3ware ide raid gescoord alvast waar ik de historie van ken, denk dat dat voldoende maatregelen zijn voor mijn doel. Ik kan me met mijn huidige klant (heb er maar 1 betalende) 2 keer per jaar wel een ongelukje permitteren. wat ik allemaal met mijn huidig hostingbedrijf heb meegemaakt in 1 jaar, lusten de honden geen brood van.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• stumperd
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07-2023
Op zich natuurlijk heel leuk eigen machine in de colo hangen maar waarom niet gewoon dedicated huren? Scheelt een boel gedoe.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 08:49
stumperd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:47:
Op zich natuurlijk heel leuk eigen machine in de colo hangen maar waarom niet gewoon dedicated huren? Scheelt een boel gedoe.
Dat idee had ik ook al bij dit topic, of zo'n nieuwerwetse Virtual Server natuurlijk.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:04

Stewie!

Keen must die!

Let op met die rails. Veel coloboeren werken bij shared-colo (meerdere klanten in een rack) met plankjes waarop de servers komen waar de eigenaar geen rails bij heeft. Universele rails bestaan niet. Dell heeft andere rails dan HP, Supermicro, Tyan, etc. Elk merk heeft zijn eigen soort, vaak is het wel uitwisselbaar als het van hetzelfde merk is.

Het beste koop je zelf rails bij de server om te voorkomen dat jouw server op een plankje terechtkomt met andere servers. Er wordt dan namelijk gestapeld, tenzij je zelf een plankje afneemt.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
RobIII schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 00:55:
Vraag ik me af waarom je niet gewoon effe een hoster(s) belt; die kunnen je dat allemaal haarfijn uitleggen.
Dat heb ik ook gedaan toen ik er nog geen bal van snapte. Er wordt precies uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat en wat je kan verwachten. Vaak gaan ze ook in op punten waar je nu niet op let of even over het hoofd hebt gezien, maar toch van belang zijn.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 19:32
Ik snap best dat hij het hier vraagt. on-afhankelijke informatie......en een beetje discussie... wel of geen universele rials.

Stel dat hij bij linkup (vroeger ook colink) info vraagt, dan weet je nooit of wat ze zeggen wel de waarheid is... hele slechte ervaringen met info verkrijgen daar!
Pagina: 1