Hangen bij BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Heme84
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik heb een probleem.

Gisteren heb ik mijn systeem in elkaar gezet, nadat ik na een weekje wachten alles binnen had.

Systeem specificaties:

MSI K9A Platinum (Xpress 3200 chipset)
HD2900 XT
AMD X2 6000+
580 Watt SilentMaxx voeding.
2gb memory

Meer info:
G.E.I.L., DIMM 2 GB DDR2-800 Kit
2 modules
PC2 6400
CL4 4-4-12
GX22GB6400UDC

Gisteren nadat ik het systeem in elkaar gezet heb.. deed alles prima.

Echter toen ik probeerde 3dmark op te starten, weigerde deze de boel op te starten, na de taak te beindigen kon ik rustig door werken.

Onder het motto, morgen is er weer een dag, pc stop gezet en vandaag weer opgestart.
De allereerste keer komt ie met de melding dat hij schijf 3 (niet in raid) wilde synchroniseren.
HD los gekoppeld, en vervolgens begon het gekloot.

Reboot, na 5 minuten POST, vervolgens de melding dat ie geen PS2 muis had, muisje aangekoppeld, no solve.

Vanaf toen, duurd het zeker 10 minuten voor ie uberhaupt de POST uitvoerd.
Als ik vervolgens in de BIOS kom, krijg ik geen reactie als ik met de pijltjes toetsen beweeg.

Wat heb ik geprobeerd:
- 1 mem module plaatsen ipv 2. (eerst module 1, vervolgens module 2).
- BIOS reset dmv jumper
- BIOS reset dmv baterij verwijderen
- HDD's los gekoppeld
- ATA los gekoppeld
- Overige extra's los gekoppeld
- Andere VGA getest
- Kale boot (mb/cpu/vga/mem)

Geen van deze acties heeft ook maar enig effect gehad.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

PC geeft als ie wel "boot" de melding BIOS time not correct, ondertussen geeft ie wel een constante piep toon.

Ikzelf heb het idee dat of mijn memory DOA is, of mijn mainboard DOA is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk zelf dat je mobo gaar is, dit lijkt vrij veel op wat ik ooit had met een Gigabyte bordje. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, er staat nog een boel in dat je niet hebt geprobeer en kijk eens welk onderdeel hetp robleem geeft.

• Heme84
Nou.. ben zelf pc monteur.. alleen deze ben ik nog niet tegengekomen ;).. maar t meeste heb ik al wel geprobeerd.. anders haal ik morgen ff ergens een reepje mem op.. en zal ik is zien wat ie daar mee zegt.. werkt dat nog niet.. dan moet het bijna het mobo wel zijn.. CPU blokkeerd dit soort zaken toch niet?

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Als je zeker van je RAM wilt zijn, kun je deze toch beter even memtesten in een andere PC?

• Heme84
Het lullige is.. heb geen 2e bordje met DDR II.. en degene die ik zo weet wat er zeker 1 heeft.. is net vandaag op vakantie gegaan :(.. anders sleep ik de mem kit wel mee naar de winkel.. mogen ze daar is testen ^^

Verwijderd

Je hebt de stroomstekker er ook al even uit het stopcontact gehaald?
Mijn ervaring is dat het bios soms weleens op een rare manier in de war kan raken, en dan niet goed kan resetten. Zelfs na een biosupdate.
Stroom er helemaal afhalen helpt dan meestal wel.

• Heme84
Nou.. net nog is gedaan.. heeft nu pakweg 4 uur zonder stroom gestaan.. en no go.. maar goed.. zal morgen ff langs de pc zaak gaan..

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Heb je het juiste voltage aan de geheugenlatten gegeven? Zo'n soort latjes willen namelijk niet altijd goed werken bij 1.8 Volt; je krijgt dan inderdaad al zo'n vreemde situaties. Probeer eens op 2.0 Volt, als dat niet werkt, 2.1 en moest dat nog niet werken, vlug terug op 1.8 zetten en naar de PC-winkel gaan.

edit: aangezien je in BIOS niet veel kan doen, kan je proberen met el-cheapo latjes en dan heel de boel forceren op 533 MHz. PC uitzetten (stroomkabel ook uittrekken), goedkope latjes vervangen door de dure, pc aan en naar bios gaan, settings terug op "Auto" en je voltage aanpassen naar 2.0. Meestal staat het volt-gebeuren ergens anders dan latencies en snelheden.

[ Voor 37% gewijzigd door mieJas op 07-07-2007 12:24 ]

Yes, but no.

• Heme84
Ik zal vanmiddag is ff wat latjes halen.. en is gaan proberen.. werkelijk bijna iedereen in m'n omgeving draait nog DDR I dus das best wel sucks.. nou.. iedereen tot dusver in elk geval bedankt.. ik laat weten, als ik meer weet..

• Heme84
Nou.. er is weer wat meer bekend.. heb vanmiddag ff een DDRII reepje gehaald.. en er zojuist ff in gedrukt.. booten ging mondjes maat.. na automatische restart, kreeg ik een optie of F1 voor BIOS of F2 voor Fail-safe mode.. ditmaal is voor F2 gekozen.. pc ging hierna helaas niet door.. pc uitgezet.. DDR II modules van GeIL er in.. dvd-rom aangesloten.. en nu komt ie wonderbaarlijk zover dat ik een mem test kan draaien.. hier is ie nu dus mee bezig.. en kijk morgen vroeg wel naar eventuele resultaten.. wat mij echter opvalt.. is dat het beeld ontzettend langzaam opbouwd.. o.a. in de device listing.. toen ik net bij toeval in de bios kwam.. hoort er bovenin beeld een balk te bewegen.. deze beweegd echter zo langzaam.. dat een schildpad in zn achteruit nog sneller is.. weet iemand naar aanleiding van deze omschrijvingen.. misschien wat meer?

• Heme84
Nou.. mem test heeft een nachtje gedraait.. en heeft geen fouten kunnen vinden.. memory lijkt dus niet het probleem te zijn.. blijven er nog 2 dingen over.. CPU of Mobo.. iemand een suggestie?.. als t goed is.. heb ik dinsdag een AM2 cpu van een collega.. dan kan ik cpu testen.. of is er iemand die nu al meer weet?
Pagina: 1