Internetverbinding delen.... zijn onze mac adressen te zien?

Pagina: 1
Acties:

• Sandersoft
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-01 11:59
wij hebben een netwerk met internetverbinding delen

het internet komt van een zyxel router af
daarna gaat het naar onze dell pc waar internetverbinding delen aanstaat
de verbinding die loopt naar boven en komt binnen in een WAN-poort van een sweex router binnen waar het weer doorgestuurd wordt naar andere computers.

maar nou is mij vraag is op de zyxel router onze MAC-adressen te zien
van de computers die wij boven gebruiken?

de dell-pc draaid windows XP home edition met SP2 met firewall aan (computer staat tevens op verborgen in de netwerklijst)
de sweex router heeft ook een firewall aanstaan (het is niet mogelijk om naar de sweex router te pingen is uitgeschakeld)
de computer boven draaien Windows Vista ookmet een firewall ingeschakeld

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sandersoft schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 00:19:

maar nou is mij vraag is op de zyxel router onze MAC-adressen te zien
van de computers die wij boven gebruiken?
Nee, de Zyxel router kan alleen het MAC-adres zien van de Dell PC die direct aan die router hangt.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 17:05

BHQ

Je indeling is onlogisch (Als de Zyxel zelf al een router is, waarom sluit je dan daar niet gelijk alle clients op aan?) Maar wat de persoon boven me zegt klopt.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Valt toch te zien van waar de pc zijn IP adres krijgt :) als hij die van de router krijgt, is het MAC wél zichtbaar. maar hoogstwaarschijnlijk krijgt hij deze van de pc waaraan hij verbonden is -> het lijkt dan alsof die dell pc al de traffic genereert van de 2 pc's.

Verwijderd

Antwoord : Een NAT apparaat die over een DHCP server beschikt en ip-adressen rechtreeks(aangesloten) uitdeelt, kijkt naar MAC-adressen, daaraan worden ip-adressen gekoppeld mits de computers/apparaten op automatisch ip-adres verkrijgen staat ingesteld uiteraard.

Wellicht off-topic..
En inderdaad de bovenstaande berichten kloppen, maar heeft de schrijver van deze topic nog een doel(wat en waarom etc.?) voor ogen m.b.t. zijn/haar vraagstelling?
bijvoorbeeld: wat exact wel lukt en wat niet.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-03 20:58
Ik stel me ook vragen bij deze opstelling.

1x NAT lijkt mij meer dan voldoende voor thuisgebruik.

Overigens, ik vermoed dat mac adressen enkel kenbaar zijn in ieder segment (laag 2) want het NAT'en dat ertussen zit is dan terug laag 3.
Correct me if I'm wrong.
Pagina: 1