Probleem met DLT IV (quantum 8000) drive.

Pagina: 1
Acties:

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
Mijn probleem betreft een Quantum DLT IV 8000 (model TH8AL, geoemd door IBM, handleiding).

Ik was gisteren een backup aan het maken, nadat de 2e tape vol was heb ik de 3e ingevoerd.. deze windt keurig op de spoel maar vervolgens na 2 keer kort te spoelen beginnen rechts alle 4 de leds te knipperen. Met een soft en harde reset herhaalt dit verhaal zich (totdat de tape op is dan slaat hij meteen in error).

De betreffende tape heb ik verwijderd en volgens de leader (middels deze manual) weer netjes teruggevoerd. Nog gelet op vuil, maar nergens wat te vinden (ook geen tape slijpsel).

Drive vervolgens weer aangezet, na self test gaat zoals het hoort operate handle branden. Vervolgens voer ik een (nieuwe) tape in en hetzelfde verhaal begint opnieuw....

Nu is het wel zo dat de motor welke de kop op en neer plaatst kort zoemt (maar dat schijnt normaal te zijn) echter weet ik niet zeker of hij dat voor deze storing ook al deed. Hoe dan ook heb ik drives met hetzelfde zoemende geluid prima zien werken. Het geluid komt namelijk van het calibreren van de kop, lijkt er ook op dat deze de kop netjes recht zet na het caliberen.

Nu had ik gehoop dat een van jullie mij nog een geweldige tip kan geven.. het zou fijn zijn als ik nog even gebruik kan maken van deze unit.

Nog wat extra info:
De drive is erg weinig gebruikt, met weinig bedoel ik 2 jaar lang 1 keer in de week 3 tapes.
Cleaning tape wordt gebruikt zodra hij daarom vraagt. Dit nog maar 1 keer voorgekomen.
Hij is brand schoon, geen stofje te vinden. Ook geen tape slijpsel zoals eerder gemeld.
De drive is nergens op aangesloten en heb zelfs een apparte voeding gebruikt om te testen.
edit:
Heb nu even met een cleaning tape geprobeerd, en krijg daar ook hetzelfde probleem mee.

• DukeBox
Een heel voorzichtig trapje..

Ik heb met wat perslucht busje nog voor de zekerheid alles even doorgeblazen voor het geval de 1e tape toch nog iets had achtergelaten. Helaas heeft dit ook niet geholpen (wist ook eigenlijk al zeker dat ik ik alles er uit had gehaald)
Voordat ik alles ga losschroeven met alle gevolgens van dien toch nog een oproep voor andere tips ?

Afbeeldingslocatie: http://viewcounter.qik.nl/got.php?countid=20070709120846

Verwijderd

Kan je de drive een reset geven?
Dit wilde soms helpen, meestal door zonder dat er een tape inzit de ejectknop gedurende een seconde of 10 ingedrukt te houden

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Het klinkt alsof de tape leader los is geschoten. De tape wordt dan niet meer uit de cassette gehaald en de unit ingetrokken.

Zie je 'm nog zitten als je het klepje opendoet zonder tape in de drive?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02 13:40
Wat het hier waarschijnlijk is, is dat het element (haakje wat het lint uit de tape hoort te trekken) welke in de tapedrive zit defect is. Ik heb dat zelf nu in 1 jaar al twee keer meegemaakt met een DLT drive en met de technicus van IBM meegekeken.

Die liet zien wat het probleem was en bij mij is de drive dus 2 maal vervangen (gelukkig gewoon een goed contract afgesloten ;)). Dus je zou dit het beste bij de support van IBM kunnen aanmelden, mits je daar onderhoud/support hebt.

Als je geen garantie/contract oid hebt, dan kun je natuurlijk zelf dat ding openschroeven :X)

voor mij dus alleen nog maar LTO drives, aangezien deze met een ander mechanisme werken als DLT Drives _/-\o_

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

• Jiriki
Is best zelf op te lossen, ook zonder contract. :) Een handleiding staat bijvoorbeeld hier.

Als je meer plaatjes wilt, even zoeken op "DLT leader".

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• DukeBox
@warlord01, De reset heb ik geprobeerd, 10 sec. ingedrukt houden (tegelijk en afzonderlijk met de mode button) ook getest met ingedrukt houden wanneer power erop is gezet. Dat is ook wat ik met een soft reset bedoelde.

@Jiriki en m2dekker, Zoals ook in mijn startpost (inc. handleiding met plaatjes) staat is dit niet het geval. Ik heb de leader zelf teruggevoerd en nieuwe tapes pakt ie prima op.. totdat ie weer vastloopt.

Dat openschroeven heb ik gedeeltelijk al gedaan (echter nog niet de mechanische stukken losgehaald) om de tapeleader terug te voeren. Het los schroeven van bijv. de kop en de swindel wil ik zo lang mogelijk uitstellen omdat ik bang ben dat dat ik daar meer mee kapot maak qua afstelling/calibratie dan dat ik er iets mee kan oplossen.

Wat betreft support, (dat ben ik blijkbaar vergeten in mijn startpost) dat zit er helaas niet meer op, economisch gezien is het ook niet interesant hem te laten repareren denk ik maar ik zal eens gaan kijken wat reparatie kost.

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02 13:40
@Jiriki en m2dekker, Zoals ook in mijn startpost (inc. handleiding met plaatjes) staat is dit niet het geval. Ik heb de leader zelf teruggevoerd en nieuwe tapes pakt ie prima op.. totdat ie weer vastloopt.
Blijkt dan toch dat er wat meer aan de hand is dan alleen de leader. Dan zou ik zeker kijken wat een reparatie kost! Is misschien wel iets prijziger dan zelf doen... 8)

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

• Jiriki
Een leader kan trouwens ook verslijten, kan dat het probleem zijn? Ze zijn los te koop, maar dan moet je 'm wel durven vervangen...

• DukeBox
@Jiriki, Lijkt me stuk dat ie versleten is. Ten eerste heeft is unit bij lange na niet zijn mbtf overschreden. Daarnaast pakt ie prima de tape op.. oftewel, de leader is is zeker weten niet het probleem.

Het enige dat ik heel raar vind is dat het onmogelijk is de tape er weer uit te krijgen (zonder deze met de hand te rewinden via de schroef aan de onderkant). Dus vroeg me af of iemand weet of ergens een sensor verkeerd/stuk staat of zo.

Daarnaast had ik gehoopt of iemand mij kan vertellen of de 'gezoem' bij het calibreren van de kop normaal is of toch iets ermee te maken kan hebben.

• DukeBox
Heeft iemand nog tips voor (goedkope) goede reparatie toko's ?

• DukeBox
Nog een kickje met de hoop op een goede tip voor een adresje voor reparatie (omgeving amsterdam)..
Pagina: 1