Worden P5K mobo's echt zo heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
Ik heb mijn computer al besteld bij Salland, maar dat duurt nog even voordat ik hem krijg, dus tot dan kan ik nog wat dingen wijzigen. Ik heb daar een standaard Asus P5K bord in zitten, maar hier op t.net heb ik al verscheidene mensen zien zeggen dat die dingen kokend heet worden. Ik heb al reviews gezocht, de meeste reviews gaan over de Deluxe versies en de reviews van een normale P5K reppen met geen woord over de temperaturen. Dus nu mijn vraag: Worden ze echt zo heet, of valt het allemaal wel mee en kan ik hem er gewoon in laten zitten?

Mocht hij te heet worden, dan heb ik al een alternatief gevonden, namelijk een Gigabyte GA-P35-DS3P, die is maar 15 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://download.intel.com...ets/designex/31696801.pdf hier kun je zien wat de thermalspecs zijn van de chipset. 100C mag het ding dus worden.

Dus wat dat betreft kunnen die dingen wel flink heet worden voordat j echt problemen zal gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-09 16:13

PcManiaxx

ondertitel duh

Je kan beter niet boven de 60 graden uitkomen (op lang termijn). Dit zal de processor echt niet ten goede komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
PcManiaxx schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:42:
Je kan beter niet boven de 60 graden uitkomen (op lang termijn). Dit zal de processor echt niet ten goede komen :P
Leg uit, het komt je processor niet ten goede als je mobo (lees: chipset) heet wordt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgu
Bedankt voor die link Terw_Dan. Blijkbaar kan het mobo zelf wel wat hebben. Maar dat kan toch nooit best zijn voor mijn andere spullen als dat bord bijvoorbeeld 80 graden wordt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kan dat er niet goed voor zijn? 80 graden is nu niet echt heet.

Dat mensen nu van die enorme mietjes zijn en bij 80 graden al zichzelf branden, 80 graden is relatief gezien gewoon koud.

Pas als er soldeer gaat smelten of chemische componenten van de condensatoren gaan koken heb je een probleem, maar zo heet zul je het niet zomaar krijgen, daar zijn beveiligingen voor.

Ook is het zo dat de lekstroom exponentieel toeneemt wanneer de warmte toeneemt en dus kom je niet zo snel in de problemen aangezien de stroom dan direct wordt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Morgu schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:53:
Bedankt voor die link Terw_Dan. Blijkbaar kan het mobo zelf wel wat hebben. Maar dat kan toch nooit best zijn voor mijn andere spullen als dat bord bijvoorbeeld 80 graden wordt? :)
Ach, 80C is echt niet zo extreem, pak een gemiddelde P4 prescott uit een OEMbakkie, die dingen worden makkelijk boven de 75C en ook die sterven niet massaal :P
Koeling is natuurlijk altijd wel beter, maar ik kan nou niet zeggen dat je je echt zorgen moet gaan maken om die temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgu
Ok, cool. Bedankt voor de hulp, dan laat ik die P5K er gewoon in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:16
Ik heb zelf de P5K-E met een E6600 en het bord is idle ongeveer 40-42 graden en na een tijdje gamen wil ie wel eens op de 46 graden komen maar meer niet. Dus ik zou me geen zorgen maken om de temps, al zijn ze wel hoger dan de "oudere" borden zoals m'n ASUS P5LD de Luxe werd maar 30-35 graden....

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu 3 weken de normale p5k en het is een prima bordje,rete stabiel met de bios die erop zit.

de northbridge word met gamen 50 graden en de soutbridge 55 graden,ik heb trouwens geen airflow over het bordje omdat ik op mn c2d6600 een zalman cnps9500 heb zitten die de hete lucht naar de casefan blaast.

het enige probleem is dat hij niet meer uit de stanby te halen is met vista,zak wel aan vista liggen of een of andere instelling van mischien het bios,maar heb het gewoon uitgeschakeld omdat ik het toch nooit gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 26player
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 19:13
Ik heb ook de p5k non deluxe. Met welke proggie kan je zien hoe heet de north en south bridge worden?
Mijn bridges worden best heet, ik schat zo 60-70 gaden.
Als je echt wilt overclocken kan je beter de luxe versie nemen omdat die grotere koellichamen heeft.

Minpunt is de raid functie. Moest een sata naar esata kabel kopen om raid te kunnen gebruiken.
Deze kabel moet je aansluiten op de achterkant van je pc en via een opening naar binnen loodsen omdat daar je 2e INTERNE hardeschijf zit.

Echt te belachelijk voor worden welke mongool dit bedacht heeft

[ Voor 56% gewijzigd door 26player op 30-07-2007 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:37

Remi

Moo!

Ik heb hier een PK5 bord die idle 37c doet bij een kamer temp van 21,5. Stressed komt er misschien nog 3 a 4 graden bij maar meer ook niet. Komt nog bij dat m'n Q6600 geoc'ed is met een fsb van 333 dus waarschijnlijk zal hij normaal nog lager zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

26player schreef op maandag 30 juli 2007 @ 18:29:
Minpunt is de raid functie. Moest een sata naar esata kabel kopen om raid te kunnen gebruiken.
Deze kabel moet je aansluiten op de achterkant van je pc en via een opening naar binnen loodsen omdat daar je 2e INTERNE hardeschijf zit.

Echt te belachelijk voor worden welke mongool dit bedacht heeft
En volgens mij heeft de Asus P5K een jumper om die SATA poort te switchen. Of je gebruikt gewoon de poorten 3 en 4 ipv 1 en 2

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb al 2 maanden een p5k wil nooit meer iets anders. hoewel een P5K Deluxe :P
Warm ? staat bij mij 24/7 aan en mijn 4300 allebij de cores op 100% 24.7 (55c)
Mobo ongeveer 36 graden ofzo maar ik heb wel een beetje airflow Antec 900.

En wat die raid betreft een Jmicron controller en er raid op draaien nee dank je.
Koop dan een P5K deluxe ofzo als je raid wil hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik heb hier een P5K SE met daarop een x1950xt (modelletje stofzuiger :( ), 2GB Corsair PC6400 en een e6750.

De laatste heb ik stressed (Bf2) nog niet warmer gezien dan 30 graden (met de standaard Intel koeler). De gpu wordt 75 stressed en het mobo is idle 40-45, stressed 55. Ga binnenkort wel ff een casefan halen, maar dat wordt meer voor de bescherming van mn HD's dan voor het mobo. De gpu blaast nl zn warme lucht niet naar onder maar naar achteren, precies tegen mn HD....

Het doel is een (beetje) airflow te creeren om die warme lucht uit de kast te krijgen. Bijkomend voordeel zou het afkoelen van de chipset zijn, naar een max temp van 50.

Tips voor een fan, en of tie moet blazen of zuigen?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 17:01
Hier een pdf-je met daarin de temps van dit mobo vergeleken met een GigaByte. De GigaByte wordt heet, maar het Asus mobo is gewoon weg een kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Interessant artikel. Vreemd dat de borden van Asus zoveel warmer worden.
Ik hoop dat ze dit bij een nieuwere revisie toch wel veranderen.
Ik hoop zeker dat de X38 dit probleem niet zal hebben.
Echter is het wel vaak zo dat het vlaggenschip van de chipsets vaak slechter klokt.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
ik kan mijn E6400 met gemak overclocken tot boven de 3 Ghz op een P5K, dat kon ik op mijn oude P5B niet, en de CPU wordt helemaal niet zo warm,
heb hem nu draaien op 2800 Mhz op 1.36 volt, idle 38 graden, load 45
moet wel zeggen dat die heatpipe wel behoorlijk heet wordt, die om de CPU heenligt, maar das alleen maar goed lijkt me want die voert de hitte af?
voor de rest fijn moederbordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik heb iets opmerkelijks gevonden tbh ...

Ik heb ook een P5K met een E6750 op 3,2GHz (1:1 met geheugen). Draait als een tiet maar hij werd wel 55 graden (de chip dus, niet de proc zoals veel mensen het hier verkeerd over hebben). Ik was toen in mijn Centurion een fan aan het vervangen en toen zag ik het -->

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstation.pt/images/asus%20p5k%201.jpg

Helemaal rechtsboven --> die drukpin middin boven op het koperen koelblok (zwart knopje wat je ook ziet bij simpele passieve videokaarten) zat -niet- door het bord heen! Slordig want daardoor lag hij er eigenlijk los op (en dat was te merken) en als je dus je kast rechtopzet hangt hij een beetje aan die pastasticker.

Dus ik druk die pin er flink stevig doorheen --> ballabing baddaboom 8 graden eraf :/ ! Nu wordt de chip maximaal 47 graden op deze flink overclockte settings. Dat kan hij makkelijk hebben :) . Ik weet dat de Northbridge niet onder dat blokje zit, maar het hielp wel :/ ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Cassius schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:38:Dus ik druk die pin er flink stevig doorheen --> ballabing baddaboom 8 graden eraf :/ ! Nu wordt de chip maximaal 47 graden op deze flink overclockte settings. Dat kan hij makkelijk hebben :) . Ik weet dat de Northbridge niet onder dat blokje zit, maar het hielp wel :/ ?
Dat kleine beetje levitatie kan er net voor hebben gezorgd dat het koelblok schuin op de chip zat.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De chips van mijn P5W waren ook altijd erg heet. Nu zit er waterkoeling op de NB/SB/Mosfets. De temp sensor geeft alleen nog steeds soms 50 graden aan. Nou klopt die temp natuurlijk nooit met waterkoeling er op. Ik vind de temps van Asus probe dus niet echt betrouwbaar. Nou zal dit denk ik niet alleen bij de P5W het geval zijn.
Pagina: 1