Digitenne op Hauppage PVR 150 MCE

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste tweakers,

Wij hebben thuis sinds kort digitenne, en mijn ouders hebben 3 tuners besteld, één voor de woonkamer, één voor mijn zusje en één voor mij, en nu was ik van plan om mijn tuner te koppelen aan mijn PC, zodat ik ook programma's op kan nemen ed.

Maar nou weet ik niet precies hoe ik het aan moet pakken. Ik had het idee om deze (http://www.azerty.nl/prod...intv-pvr-150-mce-kit.html) TV-Kaart te nemen, daar een verloopstukje SCART->Tulp op aan te sluiten (bij de bouwmarkt hier hebben ze van die verloopjes, precies dezelfde kleuren als de tulp aansluitingen op de tv-kaart, wit/geel/rood).

Maar nou weet ik niet zeker of dat gaat werken :? Het lijkt me wel vrij logisch, maar ik ben een absolute leek in dat soort dingen (TV's met COAX kabels etc etc), dus het leek me vrij verstandig om er even hulp bij te vragen ;)

Alvast bedankt,
Michiel

Verwijderd

moet geen probleem zijn, als je tuner echter s-video kan uitspugen kan je dat beter gebruiken. Dat geeft vele malen scherper beeld op een hauppage 150 :)

• lezut
Zover ik kan zien zit er geen s-video op, alleen maar 2x scart.

Op dat verloopstukje wat ik bij de Karwei zag net, zat wel S-Video volgens mij, dus Scart->S-Video moet dan ook mogelijk zijn lijkt me.

Maar ik heb ook iets S-Video achtigs op mijn videokaart zitten (nu Asus 6600GT, binnenkort weer mijn 7600GT van sparkle), kan ik daar niet wat mee doen?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De Samsung decoder die je waarschijnlijk krijgt heeft geen S-video signaal op de scart poort zitten. Wel Scart-RGB..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Scart is enkel de kabel, geen signaal. Over scart kan van alles gestuurd worden: composite, s-video en RGB heb je als signaal-smaken voor video.
Standaard zal zo'n tuner wel composite over SCART sturen, want dit wordt door eigenlijk elke TV ondersteund. Zo'n "geel tulp plugje" is voor het composite signaal. Dat kan je mbv zo'n scart verloopstukje uit je scart signaal halen.

Als je composite signaal over SCART hebt kan je met zo'n verloop stukje er niet een s-video signaal uit krijgen. Daarvoor moet je tuner ook wel een s-video signaal over de scart sturen!

Wat je moet uitzoeken is dus welk signaal je tuner stuurt over scart. Als er niets over vermeld is zal dit standaard wel composite zijn. Vaak kun je ook RGB kiezen wat zeer goed beeld geeft, maar hier kan je TV kaart niet mee overweg. S-video geeft óók beter beeld dan composite (doch minder dan RGB) en daar kan je tv kaart wel mee over weg. Kan je dit dus kiezen als uitgangsignaal, dan geniet dat de voorkeur.

Niet geheel je vraag, maar toch wel boeiend: als je ergens in huis de tuner direct op de TV aansluit d.m.v.SCART doe je er verstandig aan de tuner een RGB signaal (beste kwaliteit over SCART) naar je tv te laten zenden. De meeste moderne TV's ondersteunen wel een RGB signaal op ten minste één SCART ingang (niet altijd op alle scart ingangen!)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 20:47 ]

• lezut
Ik heb net ff wat gezocht op google, maar de samsung decoder (die wel al thuis hebben staan), kan geen S-Video uitzenden, en ik lees ook dat de Hauppage 150 slecht omgaat met andere signalen.

Maar ik heb die tv-kaart nog niet gekocht, zijn er andere tv-kaarten die er beter mee omgaan?

Verwijderd

interessant leesvoer voor je dan:
Tv kaart(en) en de kwaliteit er van, Deel II

• lezut
Oké, ik zal me eens door de materie heen worstelen, maar zoals al eerder gezegd, ik ben nogal een leek op dit gebied, dus ik heb wel een beetje moeite met alle termen enzo.

Maar goed, al doende leert men ;)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

ehhh, ik ben geen expert op het gebied van digitenne, maar digitenne is digitaal. En nu ga je via een soortement tuner er een analoog signaal van maken en dat in een tv-kaart proppen om er vervolgens weer een digitaal signaal van te maken... :?
Volgens mij is er een kortere weg, volgens mij kun je vast ergens het digitale signaal van je "tuner" pakken en dat in je pc proppen, wat je daar voor nodig hebt weet ik niet maar er zijn vast wel mensen hier die dat wel weten.
Ik heb zelf zo'n DVB-T usb stikkie, om de nu 3 nederlandse zenders te pakken. Das nix anders dan digtenne, alleen kun je daar ook de gecodeerde kanalen mee oppaken.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• lezut
Dat is het probleem ook; De tuner (die ik nodig ben om gecodeerde zenders te ontvangen, dmv smartcard), die vangt idd het digitale signaal op.. Maar de Tuner is gemaakt om op TV's aangesloten te worden en niet op PC's, maar wegens ruimte gebrek kan ik geen TV op mn kamer planten. Maar goed, de samsung SMT-1000T tuner van me stuurt alleen analoge signalen dmv een scart aansluiting.

Ik heb verder nog wat info gezocht; mijn tuner stuurt inderdaad geen S-Video signalen (alleen RGB en Composiet) en er zijn geen TV kaarten met RGB-ingang. Oftewel, ik moet met composiet gaan werken, en dat is volgens, wat ik zo lees, niet al te best, helemaal niet op die hauppage kaart.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

lezut schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:22:
Ik heb verder nog wat info gezocht; mijn tuner stuurt inderdaad geen S-Video signalen (alleen RGB en Composiet) en er zijn geen TV kaarten met RGB-ingang. Oftewel, ik moet met composiet gaan werken, en dat is volgens, wat ik zo lees, niet al te best, helemaal niet op die hauppage kaart.
Mwa, ik heb zelf een hauppage 150 MCE, en gebruik regelmatig de composiet ingang (om wat van VHS te cappen of van wat camera's die geen firewire hebben) en dat werkt prima. Je moet alleen realizeren dat het composiet blijft, en nu met al het HDTV geweld is composiet wat minder. Maar opzicht voor TV kijken is het prima hoor.

• lezut
Ik denk dat ik dan toch maar ga sparen voor zo'n hauppage, er zijn eigenlijk geen andere alternatieven :(

Maarem, mijn vader had nog een Pinnacle Dazzle Video-recorder liggen, daar zitten ook van die compsite aansluitingen op. Ik heb vanmiddag een scart->3x tulp kabel gekocht, die op mijn digitennetuner en dat pinnacle ding van mn pa aangesloten, en die pinnacle via USB op mijn PC aangesloten. Wat software geinstalleerd, en verrek, ik kan dingen opnemen. Dat werkt dus, maar ik kan alleen geen full-screen beeld krijgen (in het opname ding van pinnacle zit alleen zo'n klein venstertje). Iemand enig idee hoe ik dit met bepaalde software ofzo op kan lossen? Want dan hoef ik nl. geen TVKaart te halen :)

• lezut
Sorry voor de dubbelpost, maar ik heb dit net gevonden:

http://www.alternate.nl/h...=JAXN77&showTechData=true

Lekker snel kaartje (ik moet sowieso een wat snellere hebben om de 1680x1050 reso van mn nieuwe monitor goed bij te houden, ik heb nu een 6600GT (tijdelijk, binnenkort weer 7600GT)), en heeft een video-in uitgang, wat toch betekend dat hij als TV-kaart kan fungeren?

Volgens mij zit er ook een verloopstukje composiet -> video-in bij, dus dat is een kwestie van aansluiten en kijken maar, lijkt me, of denk ik verkeerd?

• Caveman

Caveman

whahoehaha

lezut schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 23:13:
Sorry voor de dubbelpost, maar ik heb dit net gevonden:

http://www.alternate.nl/h...=JAXN77&showTechData=true

Lekker snel kaartje (ik moet sowieso een wat snellere hebben om de 1680x1050 reso van mn nieuwe monitor goed bij te houden, ik heb nu een 6600GT (tijdelijk, binnenkort weer 7600GT)), en heeft een video-in uitgang, wat toch betekend dat hij als TV-kaart kan fungeren?

Volgens mij zit er ook een verloopstukje composiet -> video-in bij, dus dat is een kwestie van aansluiten en kijken maar, lijkt me, of denk ik verkeerd?
Die kaart zou prima zijn.. ViVO staat bij de aansluitingen, en dat betekend Video-in en Video-out. Als je alleen een video ingang nodig hebt, dan hoef je met zo'n kaart geen TV-kaart te kopen.

• lezut
Ik denk dat ik dat dan maar ga doen, ik heb al die andere speeltjes op een TV-kaart toch niet nodig.

Één probleempje wel.. ViVo zit meestal alleen op high-end kaarten (X1950XT, 7900GTX), nou zijn die op dit moment nog wel betaalbaar, maar de rest van mijn systeem is denk ik niet heel erg berekend op de kracht van zo'n kaart (Opteron 144, 1 GB). Ik ben bang dat het me dus nog wel wat gaat kosten :| (want het imho zonde als je zo'n dure kaart hebt en je nog niet op hoge settings kunt spelen)

[ Voor 10% gewijzigd door lezut op 08-07-2007 17:43 ]

Verwijderd

Toevallig dat ik zaterdag ook digitenne heb genomen.

Ik heb het ook aangesloten op mijn Hauppauge WINTV PVR 150 MCE kit kaart door middel van scart omzetten naar composiet.

Je merkt wel aanzienlijk beeld kwaliteit verlies maar is wel goed te kijken.
Ik heb ook de samsun reciever gekregen alleen het probleem ervan is dat het allemaal sloom gaat.
Kanalen wisselen en dergelijke gaan veel slomer.

Ik heb ook een forum geopend met wat problemen tussen digitenne en Media Center, namelijk op de volgende link:

Digitenne (KPN) & media center (Vista Ultimate)
Pagina: 1