3D objecten in Flash

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik heb de vraag gekregen of het mogelijk is om 3D objecten, gemaakt in Cinema 4D (of een andere 3D tool zoals 3DsMax), te visualiseren op een webpagina.

Op zich lijkt me dit niet zo'n probleem, want je zou het 3ds object kunnen inladen via Flash en het op die manier visualiseren. Maar het moet ook mogelijk zijn om deze 3D objecten te kunnen aanpassen. Niet alles moet mogelijk zijn natuurlijk, maar het zou bijvoorbeeld wel mogelijk moeten zijn om een 3D persoon aan te passen, vb: 1 arm verticaal, de andere horizontaal.

Ik heb al eens zitten zoeken naar 3D engines in Flash, maar heb nog niet dadelijk iets nuttigs kunnen vinden.

Wat moet er dus mogelijk zijn?
- 3ds object inladen
- State van het object aanpassen
- Deze state bewaren (of enkel de coördinaten)

Misschien zijn er wel betere manieren om dit te doen?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Al eens gekeken naar SVG?

[ Voor 47% gewijzigd door RobIII op 06-07-2007 17:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik zie niet goed in op welke manier SVG mij een oplossing kan bieden. Voor 2D graphics lijkt het me wel geschikt, maar om echte 3D visualisaties te gaan converteren naar SVG lijkt me een minder interessante oplossing.

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 19:55
Met het programma Swift 3D kan je (hoewel beperkt) 3d-en in Flash, en ook 3ds-modellen importeren etc., alleen rendert het programma uiteindelijk vector-frames ipv vectorveranderingen.

[ Voor 12% gewijzigd door H004 op 06-07-2007 17:29 ]

• remcotolsma
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 21:36

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
er is geen echt standaard voor 3d in browsers, zelfs VRML is al een tijdje under de radar.

vooralsnog is Shockwave 3D een van de eenvoudigere plugins en ook tamelijk eenvoudig om te ontwikkelen (+ snell want hardware accellaretd)

Kun je niet 'fake' 3d doen - ie gewoon andere plaatjes laten?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Het probleem is dat ik hiervoor met mensen uit de grafische sector (3D visualisaties) samenwerk, die de nodige 3D objecten afleveren. Er zou een eenvoudige manier moeten zijn om deze te web-enablen zeg maar. Ik heb zelf al gedacht om een eigen engine te schrijven, maar dat leid me misschien te ver.

'Fake' 3D is niet echt een optie, omdat je dan veel meer werk zal hebben. Je moet alle mogelijke combinaties op voorhand als specifiëren, voor alle modellen... en dat gaan er best veel worden (300-tal).

Misschien dat de game wereld me iets wijzer kan maken..?

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Blijkbaar is het toch niet zo simpel om dit vanuit een webomgeving mogelijk te maken. Je moet bijna een eigen online 3D pakket gaan schrijven om dit te realiseren lijkt me.

Kent er misschien een andere manier om dit te doen?

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Je zou modulair kunnen denken, het hoofdobject in onderdelen ontleden en die onderdelen zelf verschillende states geven. Het (unieke) hoofdobject wordt dan een verzameling van onderdelen in verschillende states. Als je het hebt over 300 mogelijke combinaties dan zouden die ontleed maar een paar variaties per onderdeel inhouden. Met een beetje AS zet je zo een hoofdobject inelkaar of sla je de combinaties op, lokaal of in een db.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:38
Mag je Director gebruiken?

There is no replacement for displacement!

• goMY
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 15:14
Ik heb wel eens iets met Ajax3D gemaakt voor m'n werk. Dit is vrij eenvoudig en maakt gebruik van X3D (opvolger van VRML). Dynamisch onderdelen toevoegen/wijzigen is ook mogelijk.

Website: http://www.ajax3d.org/
Informatie over X3D: http://www.web3d.org/x3d/

[ Voor 10% gewijzigd door goMY op 09-07-2007 17:10 ]

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 16:50
Heb je Sandy al eens bekeken?
Pagina: 1