Toon posts:

Ati Radeon X1950 : Welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een x1950 te nemen. Deze kaarten verslaan alle andere in hun prijsklasse en ze zijn enorm in prijs gezakt de laatste tijd. Dx10 heb ik niet nodig (XP) en ga ik denk ik ook niet eens gebruiken, plus de 8600gt(s) presteren toch veel slechter dan deze.

Nou wil ik graag een stil systeem dus de koeler is ook belangrijk.

Bij sallandautomatisering zijn de volgende kaarten te koop:

Peak Radeon x1950pro 256MB 118,95
Peak Radeon x1950pro 512MB 134,01

Sapphire Radeon x1950pro 256MB 122,40
Sapphire Radeon x1950pro 512MB 143,00
Sapphire Radeon x1950xt 256MB 176,00

Club3D Radeon x1950xt 512MB 210,51

Daarnaast is deze te krijgen bij alternate:

MSI Radeon x1950xt 256MB 149,00

Nou ga ik ook een Samsung 206BW halen. Ik dacht dat deze een resolutie had van 1680x1050, correct me if I'm wrong.

Er wordt nogal geadviseerd om een 640mb versie van de 8800gts te nemen bij 1600x1200 of hoger, dus ik dacht zelf dat een 512mb van deze kaarten dus een vereiste was voor deze resolutie.

Wat heb ik verder zelf gedaan?
Ik heb de vergelijkingen gecheckt van x1950pro vs x1950xt. Ik kwam tot de conclusie dat de x1950xt teveel beter is dan een pro versie om deze te laten liggen. Daarnaast heb ik wat gezocht over de MB varianten maar daar heb ik niet veel over kunnen vinden. Wel was er een forum waar door meerdere mensen werd gezegd dat een x1950xt 256mb veel beter is dan een x1950pro, zelfs op hogere resoluties.

Ik heb verder niets kunnen vinden over de geluidsproducties van de verschillende soorten, behalve dat op diezelfde site werd gezegd dat de MSI XT een luidruchtige heeft.

Mijn vragen:
Welke varianten zijn stiller en welke luidruchtiger?
Wat voor goede (lees: stil, goedkoop en goed in koeling, in die volgorde) koelers zijn er voor deze kaart en is het makkelijk om de standaard te vervangen voor een andere?

Alvast bedankt.

• disweb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-03 12:32
Ik zou gewoon een simpele X1950 Pro of XT nemen. Dus van PEAK of Sapphire. Je betaald dan €120 (pro). Je kan dan een losse koeler nemen en er zijn twee goede (stille).

1. Arctic Accelero X2, bezit een fan maar is stil en koelt beter dan de stock koeler, goede prijs.
2. Thermalright HR-03, geen fan (aan te raden los te kopen) maar super stil. Je kiest natuurlijk zelf een hele stille fan uit want een beetje airflow is al genoeg voor deze koeler. Koelt zeer goed, maar is duur.

Ik zou voor zoiets gaan. Ikzelf neem binnenkort ook een Thermalright HR-03 omdat ik mijn PC ook stil wil en deze is gewoon geweldig! Beste koeler verkrijgbaar op dit moment.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net dit gevonden:
http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=2122&cid=3&pg=9

De XT is 10 tot 30 procent sneller dan de Pro, maar dit zijn 256mb vs 256mb varianten. Dat verschil zal toch wel een beetje beter zijn (paar procent ofzo) bij de 512mb pro?

Ook heb ik gekeken naar die coolers. Die thermalright is veelsteduur maar de accelero lijkt me wel goed. Hij lijkt me wel heel groot, maar dan moet ik maar kijken of hij past op de mobo die ik nog moet kiezen (misschien de Gigabyte-M55S3 volgens BBG maar ik zie nog wel).

• disweb
Of die koeler past hoef je niet te kijken volgens mij, die moet toch gewoon op je videokaart passen?! Maar de arctic is een dualslot koeler, dus hij neemt 2 plaatsen in beslag. Ik heb zelf laatst een X1950 Pro gekocht en ben er tevreden over. Hij voldoet nu zeer goed en games worden echt veel mooier dan voorheen. Ik speel ook op een resolutie van 1680x1050. Wat ik doe is deze kaart over een half jaar verkopen en dan een nieuwe DX10 kaart halen. Je hebt dan benchmarks enzo van die kaarten.

Je moet het zelf weten maar deze kaart is nu gewoon voor een lekker prijsje verkrijgbaar!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:36
Wil je een X1950pro die standaard een stillere koeler heeft, dan moet je es bij MSI kijken. Diens X1950pro's bieden een standaard dual slots koeler en ik hoor daar goede verhalen over. Sapphire's kaarten schijnen nog eens wat moeite te hebben met de VRM's (enkel X1950pro hoor)...

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoelde ik ook met passen. Dualslot> wat voor slots by the way?

Cube, MSI kost toch weer te veel voor mij.

Ik denk aan de x1950xt + de acc x2, dat komt dan neer op 165 euro, wat niet slecht is.
Maar de x1950pro + x2 is ook maar 149 en dat is ook heel redelijk. Disweb, heb jij de 256mb variant of 512mb? Als het de eerste is ga ik toch voor de xt. Zo niet ga ik denk ik nog op zoek naar verschillen bij de 206bw voor de geheugen..

• disweb
Ik heb de 256 MB variant. Dus je kan dan voor de XT gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met de peak pro? Ik ga het overwegen omdat ik al boven budget zit.. En als die standaard koeler niet te luid is hoef ik er geen extra te nemen..

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 16:23
Deze is ook wel interessant:
Sapphire X1950 Pro Ultimate (vanaf 145 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/product/1/2/2/12203/img/1/G.jpg
Pricewatch

Schijnt ook een mooie stille cooler te zijn, de zalman vf-900

• disweb
Die zalman's zijn altijd stil en zo ook deze vf-900! Dus als je de pro neemt deze nemen (heb je namelijk nog garantie) als je de XT neemt een losse koeler erbij nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..
http://www.hwupgrade.com/...ams-up-with-zalman_3.html
Hij presteert niet zo veel meer dan een normale pro? Vind ik wel een beetje raar..

Qua geluid zit hij wel goed.
De Sapphire Pro 512MB is goedkoper en meer geheugen maar ik neem van disweb aan dat dat niet erg nodig is. Scheelt ook 13db met de ultimate.

Qua prijs/performance vallen die dus toch wel af bij mij, behalve als de andere ook niet zo goede prijs/performance bieden..
Wat ik dus het liefst zou willen weten is of er iemand al een msi 1950xt of een peak x1950pro heeft gehaald en of deze stil zijn of niet.

Ik blijf zelf verder ook nog op zoek..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:54:
Hmm..
http://www.hwupgrade.com/...ams-up-with-zalman_3.html
Hij presteert niet zo veel meer dan een normale pro? Vind ik wel een beetje raar..

Qua geluid zit hij wel goed.
De Sapphire Pro 512MB is goedkoper en meer geheugen maar ik neem van disweb aan dat dat niet erg nodig is. Scheelt ook 13db met de ultimate.

Qua prijs/performance vallen die dus toch wel af bij mij, behalve als de andere ook niet zo goede prijs/performance bieden..
Wat ik dus het liefst zou willen weten is of er iemand al een msi 1950xt of een peak x1950pro heeft gehaald en of deze stil zijn of niet.

Ik blijf zelf verder ook nog op zoek..
Dit zou ik ook wel willen weten. Ik had ergens op een topic gelezen dat de MSI een koeler erop heeft die vanaf ATI komt en daarom wat stiller schijnt te zijn maar dat was een beetje een wazig verhaal. Waar het op neer komt is dat ik ook wil weten of de MSI X1950 XT een beetje stil is? hij is namelijk voor maar 149 euro te krijgen bij Alternate. Een prima prijs voor de prestaties van dit formaat.

• disweb
Hier heb ik een mooie vergelijkingstabel voor je: http://www23.tomshardware...=725&model2=724&chart=318 Je ziet de twee blauwe (pro en XT) met het totale aantal FPS in verschillende games. Je moet nu zelf kiezen welke je neemt (XT of Pro). Ikzelf zou voor de pro gaan, deze over een half jaar ofzo verkopen en een nieuwe DX10 kaart kopen die het dan ook goed doet met DX10!

Hier een review over de HR-03 http://www.tomshardware.c..._is_a_vga_cooler_gorilla/

en hier een zeer goede vergelijking tussen een aantal verschillende koelers waaronder de Zalman en de Accelero X2! http://www.tomshardware.c...pipe_cooler_roundup_2006/

Succes met je aankoop!
Pagina: 1