Toon posts:

[c2d stock] 50 graden idle!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb sinds kort het volgende systeem:

Processor: C2D E4400 + Artic Pro 7
Moederbord: Gigabyte DS3 P965
Kast: Sonata II (+ 450W SmartPower)
GPU: Sapphire X1950Pro
Geheugen: 2048mb ddr2 pc5300
Harde schijf: Spinpoint T166 320gig

Aangezien ik aan de slag wilde gaan met OC'en, ben ik vooraf eerst wat programma's gaan installeren zoals cpu-z, orthos, tat, super pi.. je kent het wel.

Nu schetste mijn verbazing dat er nogal wat temperatuur verschillen zijn. Na een herstart (na stressen) geeft mijn bios als CPU temp ongeveer 30 graden aan.

Zowel TAT als CoreTemp geven Idle temperaturen van rond de 50 graden aan, alleen SpeedFan presteert het om standaard 20 graden lager te zitten. Stressed geeft TAT en Coretemp ongeveer 69 graden aan! Speedfan zit dan rond de 48 graden.

Het lijkt me niet dat de artic pro verkeerd erop zit, als ik de computer koud opstart, begint de processorkoeler pas na 3 - 4 min wat te blazen en geeft de bios als temperatuur rond de 22-23 graden aan, dus die heatsink werkt prima imho.

Daarnaast is het wat moeilijk om de heatsink te voelen, daarvoor zou ik mijn mobo uit de kast moeten halen, en ik heb geen nieuwe koelpasta om erop te doen :)

Kort samengevat:

Idle
Speedfan: 30 graden
TAT: 50 graden
Coretemp: 50 graden
Bios: 30 graden

Stressed:
Speedfan: 48 graden
TAT/CoreTemp: 69 graden

Van welke temperaturen moet ik nu uitgaan? En wat kan ik doen om wel de juiste waarden te krijgen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TAT geeft in mijn mening de meest betrouwbare temps. De temp in de BIOS is niet van de sensor in de CPU maar van de mobo sensor, die geeft altijd lagere temps.

Er vanuit gaan dat TAT klopt zit je koeler denk ik niet helemaal goed. Heb je de pinnetjes wel helemaal door gedrukt ?

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 16:17:
TAT geeft in mijn mening de meest betrouwbare temps. De temp in de BIOS is niet van de sensor in de CPU maar van de mobo sensor, die geeft altijd lagere temps.

Er vanuit gaan dat TAT klopt zit je koeler denk ik niet helemaal goed. Heb je de pinnetjes wel helemaal door gedrukt ?
Koeler zit stevig vast, ik heb doorgedrukt totdat ik een duidelijke 'klik' hoorde. De koelpasta op de artic 7 zat trouwens niet 100% verspreid over de heatsink, maar in kleine blokjes zat het erop. Ik heb de koeler er recht opgezet, dus niets uitgesmeerd. Zou dit het kunnen zijn?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kromme ihs > te weinig koelprut > hoge temps.

Doe er is wat meer koelprut op, als het wat hierboven staat is moet dat helpen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De koelpasta op de artic 7 zat trouwens niet 100% verspreid over de heatsink, maar in kleine blokjes zat het erop. Ik heb de koeler er recht opgezet, dus niets uitgesmeerd. Zou dit het kunnen zijn?
Dat zou het probleem niet mogen zijn. De koelpasta er perfect op of slecht op mag niet meer dan een paar graden schelen.

Je zegt dat je niet goed bij je koeler kan. Heb je wel een normale desktop kast of werk je met een barebone oid ? Misschien dat de koeler de warmte niet goed kwijt kan door slechte/geen airflow of iets anders.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist in een topic het volgende gevonden:
Core 2 Duo's hebben 3 sensoren, één Tcase sensor tussen de cores en twee Tjunction sensoren (één in elke core). In de Core 2 Duo tabel zie je de thermal specification staan, dit is de maximale Tcase temperatuur (E4300 en E6300 61.4c, E6600 60.1c, X6800 60.4c). In de regel is Tjunction 15 graden hoger dan Tcase en 1 tot 3 graden verschil tussen de cores is normaal. Aan te bevelen is onder full load zo'n 10 graden van de thermal specification te blijven, Gigabytes speedfan lijkt te streven naar 5 graden lager. Wordt de processor 5 graden warmer dan de thermal specification dan gaat deze throttle-en, 10 graden warmer zorgt voor een shutdown. Er zijn problemen bekend met de temperatuur weergave van de e4300 in TAT en deze waardes zijn dus niet betrouwbaar.
Nu lijkt me dat er geen verschil is tussen de e4300 en e4400, laastgenoemde heeft als simpelweg een extra multiplier.
Als ik het verhaal goed begrijp gaat TAT en coretemp van de Tjunction uit, de temp in de core zelf. De 61,4 graden grens geldt voor de Tcore, en deze wordt weergegeven door o.a. SpeedFan, dacht ik zo.
Je zegt dat je niet goed bij je koeler kan. Heb je wel een normale desktop kast of werk je met een barebone oid ? Misschien dat de koeler de warmte niet goed kwijt kan door slechte/geen airflow of iets anders.
Ik heb de sonata II. De oppervlakte van de koelvinnen van de artic pro 7 is vele malen groter dan de heatsink zelf, en bij de mobo zelf heb ik idd weinig bewegingsruimte, o.a. door de bays die erin zitten.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 00:41
TAT en Coretemp werken idd niet goed met een e4300/e4400. iemand heeft hier ook over naar intel gemailt/gebelt en die werknemer zou dat het beter was om bijv speedfan of everest te gebruiken ipv TAT of Coretemp ;)

Verwijderd

Topicstarter
!GN!T!ON schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 17:37:
TAT en Coretemp werken idd niet goed met een e4300/e4400. iemand heeft hier ook over naar intel gemailt/gebelt en die werknemer zou dat het beter was om bijv speedfan of everest te gebruiken ipv TAT of Coretemp ;)
Everest... die ken ik nog niet. Ik dat progie na het avondeten ff proberen :)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 10:50
Ik heb een C2d 6300 met Artic Freezer Pro en heb daarmee 39/49 als temperaturen. Ik denk zelf dat ook dat nog lager kan, mij valt op dat de onderkant van de AFP helemaal niet glad is, niet zo'n "spiegeltje" als bij de standaardkoeler (die ik los heb liggen) het geval is. Ben in afwachting van een nieuw mobo, als dat binnen is ga ik denk ik eerst de onderzijde van de AFP eens even wat gladder maken op een schuurblokje

Verwijderd

Komt idd door TAT en coretemp :)
verder vindt ik PCwizard altijd erg fijn (beter dan de gratis versie van everest)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in Everest normale temperaturen. Bij een FSB van 250 en multiplier 10 draait mn CPU stressed op ongeveer 52 graden, wat ik niet al te verkeerd vind. Als ik mijn systeemkoeler op max zet (maakt ie wel herrie) zakt de temperatuur ongeveer 4 graden!

Verwijderd

Scheelt best weinig dan. Ik zou hem dan niet op max zetten maar normaal laten draaien en dan die 4 graden maar mee leren leven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 19:03:
Scheelt best weinig dan. Ik zou hem dan niet op max zetten maar normaal laten draaien en dan die 4 graden maar mee leren leven ;)
idd, want nu is mijn sonata II doodstil, en ik heb vooralsnog niet de ambitie om verder te klokken.

Dit topic kan/mag dicht?! Ik heb antwoord op mijn vragen gevonden :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 19:10 ]

• .DevastatioN
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Tat en Coretemp geven de temps van de beide core's. Speedfan en Bios geven de CPU temp aan. De nieuwste speedfan zou ook de core temps moeten aangeven. Als het goed is moeten de Cores onder de temperatuur van de CPU zitten en de CPU temperatuur onder 60 of 61 *C (hangt af van je proc) volgens Intel. Correct me if I'm wrong.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
.DevastatioN schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:20:
Tat en Coretemp geven de temps van de beide core's. Speedfan en Bios geven de CPU temp aan. De nieuwste speedfan zou ook de core temps moeten aangeven. Als het goed is moeten de Cores onder de temperatuur van de CPU zitten en de CPU temperatuur onder 60 of 61 *C (hangt af van je proc) volgens Intel. Correct me if I'm wrong.
De cores worden normaal altijd warmer dan de cpu temp.

Oftewel Tjunction word warmer dan TCase en TCase moet (het liefst, moet natuurlijk niet) onder de 60°C liggen...

TJunction = temp van de cores zelf
TCase = temp van de IHS en gemeten tussen de cores zelf
Pagina: 1