[OS X] Mounten samba shares, (mis)lukt half

Pagina: 1
Acties:

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 08:30
Hoi!

Ik heb niet de standaard vraag hoe mount ik (tijdens het opstarten) een samba share. Ik heb een andere :)

Ik heb een probleem met mounten van samba shares op mn (Vista) desktop. Dit gaat ongeveer 60% goed, en het unmounten ook. Bij het mounten heb ik vaak het probleem dat ik een foutmelding krijg "Deze share is al gemount". Er staat dan echter geen icoon op de desktop. Als je wat dan ook mount, is de mountpoint in /Volumes ergens. Daar staat de share dan wél. Ook het programma "Disk Inventory X" ziet de share, maar met de Finder kan ik er niet bij. Om nou alles met een Terminal te blijven doen is wat lastig..

Unmounten gaat veel vaker goed. Alleen soms blijft-ie ook in de /Volumes staan, alleen dan wel ge-unmount, dus een lege directory. Dit is alleen wat vervuiling, bij het opnieuw mounten maakt hij een _2 map (oid) aan, dus da's niet echt een probleem.

Als het fout gaat met (un)mounten heb ik geen andere oplossing dan de MacBook compleet opnieuw op te starten. Op internet en GoT heb ik een beetje rondgeneusd, maar niet echt iets nuttigs gevonden. hdiutil of diskutil in de Terminal lossen mn problemen niet op. Netwerkverbinding verbreken ook niet, hij blijft gemount en is dan écht ontoegankelijk natuurlijk, en blijft minuten hangen.

Wie herkent dit verhaal wat ik net opgehangen heb? Adviezen, raad, andere verhalen en biertjes zijn welkom :)

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
hmm, dat met die biertjes verklaart volgens mij alles :+
verder begrijp ik niet wat je met Vista bedoelt; bootcamp? parallels? mooi achtergrondje?
hoe mount je?

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-02 10:20

Apache

amateur software devver

Hij mount wschlk shares die op een vista pc worden gedeeld.

Uit mijn ervaring blijkt dat als je in finder go to folder en dan /Volumes invult, de shares er automatisch komen bijstaan, unmounten lukt dan niet, maar dan lukt appeltje-option-esc wel en dan een force relaunch van de finder.

Hopelijk lossen ze dit in leopard allemaal op.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 19:46

slazh

Here To Stay

Ik heb, denk ik, het zelfde probleem.

Waar het om gaat is dat als je een share mount (samba in mijn geval), er geen mount / share icoontje op de desktop verschijnt. Ook in een Finder scherm komt ie vaak niet te voorschijn.

Als je vervolgens in de Terminal kijkt wat er zoal gemount is staat dat er wel bij. Als je Finder opnieuw start staat de share er wel bij maar unmount wil dan, bij mij in in ieder geval, niet werken. Dat moet ik vanuit de Terminal doen en ook de /Volumes moet ik de betreffende dir verwijderen.

Ik heb het probleem het meest als ik met de muis op 'Verbind' klik in het 'Verbinden met server' scherm dat je krijgt met de combinatie Command + K. Als ik de share kies en vervolgens op Enter druk is er vaak niks aan de hand.

Ik heb er ook nog geen oplossing voor gevonden. Misschien dat ik maar eens een nieuwe OSX installatie erop gooi.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Staat in de Preferences van je Finder niet gewoon het Show items on desktop: "Connected servers" uitgevinkt?

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 08:30
Wauw, het hele topic vergeten.. Moeten die biertjes wel zijn inderdaad! ;)
Apache schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 15:41:
Hij mount wschlk shares die op een vista pc worden gedeeld.

Uit mijn ervaring blijkt dat als je in finder go to folder en dan /Volumes invult, de shares er automatisch komen bijstaan, unmounten lukt dan niet, maar dan lukt appeltje-option-esc wel en dan een force relaunch van de finder.

Hopelijk lossen ze dit in leopard allemaal op.
Het gaat inderdaad om shares die op een vista pc worden gedeeld (geen parallels etc, een fysiek andere PC).
Dit is voor mij de tip die heel goed werkt! Thanx! :)

Hee, het unmounten werkt dan inderdaad niet. Vreemd. Nou ja, dan gaan we maar op Leopard wachten he ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DRvDijk op 13-07-2007 09:39 ]

Pagina: 1