Toon posts:

Allround systeem, 1200 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na de introductie van Intel's nieuwe processoren en de (hopelijke) prijsverlaging van de oudere, ga ik eindelijk een nieuwe pc aanschaffen. Doel: net zoals de huidige trend een snelle maar zo stil mogelijke pc bouwen. Alles wordt gekocht en omwille van de eerste keer, ook geassembleerd bij Azerty. De pc moet komende jaren gebruikt worden voor universitaire studies (office en internet), wat makkelijk haalbaar is, maar ook voor films en gaming. Echter dat laatste punt zal u volledig verklaard worden onder "videokaart".

De configuratie:

Processor
  • Intel E6750 € 185,82
  • alternatief: Intel E6600 € 193,34
Omwille van de hoge kloksnelheid en de 1333 Mhz FSB is de E6750 een ideale processor. Hij is nieuw en dus meer futureproof dan de E6600 en standaard hoger geklokt.

De E6600 daarintegen zal na de introductie van de E6750 waarschijnlijk goedkoper worden (ik schat zo'n € 150), maar het moederbord waarmee ik deze processor zou combineren, de Gigabyte P965 DS3, is verwaarloosbaar goedkoper dan de P35-variant voor de E6750. Tenslotte kan ik met m'n PC5300-geheugen ook nog een kleine overclock maken, naar de 3 Ghz. Enkel dus de ouderdom spreekt me wat tegen, ik ben meer te vinden voor state-of-the-art.

Moederbord
  • Gigabyte GA-P35-DS3 € 98,29
  • alternatief: Gigabyte GA-965P-DS3 € 91,94
Zelfde prijs, misschien iets betere prestaties voor de nieuwe chipset. De keuze hangt hier volledig af van de keuze processor (en ik weet dat de E6750 ook op de 965P kan draaien ;) ).

Videokaart
  • Club3D ATI X1950 Pro € 157,48
  • alternatief: Asus ATI X1950 Pro € 150,69
Omdat ik momenteel niet echt zware spellen speel (Setllers, AoE) heb ik gekozen voor DX9. Ik game momenteel niet vaak, omwille van beperkte hardware in m'n huidige computer, en zou graag met een goedkopere kaart willen experimenten of het echte gamen (FPS) me wel aanspreekt. Zoja, schakel ik over op Vista en een 2de generatie DX10-kaart. Eventueel de kan de Asus me € 7 besparen, maar de koeler op de Club3D was m.i. de € 7 wel waard.

HDD
  • Samsung Spinpoint T166 320 Gb € 67,43
Stil, snel, goedkoop.

Geheugen
  • Kingston PC5300 2 Gb € 76,59
  • alternatief: Kingston PC6400 2 Gb € 98,71
Over het merk bestaat geen twijfel enkel moet ik kiezen tussen 1:1 met de E6750 en een lichte overclock met de E6600, of een lichte overclock met de E6750 en een goeie overclock met de E6600. Bij dit laatste komt er echter wel € 35,56 bij voor de Scythe Ninja (passief, goede airflow ;) ) In alle andere voorgaande gevallen gebruik ik de boxed cooler, deze hoeft zelfs niet maximaal te werken door de goede airflow.

Behuizing

Mijn grote knelpunt. Ik zit met een dillemma:
  • Antec Solo € 81,04
  • alternatief: Antec P182 € 123,31
  • alternatief: Antec mini-P182 +/- € 100
Mijn voorkeur gaat integraal uit naar die laatste, maar hoelang ga ik dan nog moeten wachten? Ik heb eventueel tijd tot eind augustus.. Bij de keuze tussen de eerste 2 krijgt de Solo mijn voorkeur, omdat nergens eenduidig staat aangegeven welke van beide écht de stilste is. De Solo is kleiner en goedkoper, de P182 groter en duurder én heeft een betere airflow. De stilte heeft de topprioriteit en zal dus ook doorslaggevend zijn.

Voeding

Nog zo'n knelpunt. Ik heb ongeloofelijk veel research gedaan en heb daaruit een volgende voedingen gehaald:
  • Antec NeoHE 430 W € 76,36
  • alternatief: Seasonic S12II-430 € 70,53
  • alternatief: Nexus NX-8040 400W € 92,19
Stuk voor stuk fantastische voedingen, en tot voor kort ging ik resoluut voor de Seasonic. Echter heb ik net op het forum van SPCR gelezen dat de nieuwe versie S12II geen gebruik meer maakt van een lage toeren-fan, en bijgevolg veel meer geluid maakt. Dan blijven de NeoHE en Nexus over, maar de Nexus is iets duurder maar schijnt wel verschrikkelijk stil te zijn. Z'n prijs waard?

DVD-RW

Sata en Samsung, maar dewelke?
  • Samsung SH-S203B € 29,51
  • alternatief: Samsung SH-S183L € 28,37
  • alternatief: Samsung SH-S183A € 37,57
Double layer (B ) of Lightscribe (L)? De (A) lijkt me ook enkel Double layer, dus het prijsverschil snap ik niet helemaal.

Cardreader
  • Apacer 15-in-1 card reader € 9,09
  • alternatief: Apacer MegaSteno AE161 Cardreader (16 in 1) € 8,56
De MegaSteno is goedkoper én heeft 16-in-1. Waar zit 'em het verschil? Men zegt wel dat niet alle cardreaders in de Solo passen.

Muis
  • Logitech G5 € 57,98
  • alternatief: Razer DeathAdder € 52,28
Het makkelijkste lijkt mij om ze te testen, helaas is dit vrij moeilijk om een winkel te vinden in België waar dit allebei kan. De Deathadder is mooier en goedkoper, maar ik weet niet of zo'n lichte muis me goed in de hand ligt.

Monitor

Breedbeeld voor de films, liefst 20". Voorkeur voor Samsung, maar verstelbaarheid en kleur zijn voor mij ook heel belangrijk.
  • Samsung 206BW +/- € 260
Tenzij jullie een beter alternatief weten. ;)

OS

XP, studentenlicentie, later misschien Vista.

Fans
  • Antec Solo: 1x Noctua NF-S12-1200 à € 15,89 + 2x Nexus 92MM Case Fan à € 6,81
  • Antec P182: 2x Noctua NF-S12-1200 à € 15,89
Totaal (basis, geen alternatieven): € 1208,09

Dank voor het lezen en antwoorden. Ik hoop dat m'n topic voldoet aan de eisen op GoT.

Verwijderd

Niet de R versie er van genomen? Ik weet niet of je ooit Raid wil gaan doen? De DS3 gewoon heeft geen intel raid, maar op de JMicron chipset set. Daarvan is de prestatie om te huilen.

Ik denk dat je gewoon 1:1 moet gaan lopen met je E6750. Minste romslomp.

Voor een voeding zou je nog ff kunnen kijken naar een corsair 520 watt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 13:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad geen RAID, ben het ook niet van plan. Net omwille van die rompslomp. Misschien kan ik daarom ook best de E6750 1:1 laten lopen, ja.

Geen Corsair, +/- 400 W is erg genoeg voor mij en het milieu.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Enkele suggesties:

- Een sapphire x1950pro is evengoed en is 25euro goedkoper. Wil je die dan helemaal stil neem dan een Arctic S1 of Accelero X2. Ze kosten beide 20euro.

- Een sonata 3 of antec p150 zou een optie kunnen zijn? Allebei heel stil, kwalitatief top en een milieuvriendelijke, efficiente en stille psu. Ikzelf heb de P150, en stiller kan niet voor de prijs :)

- Ik zou overigens een P35 moederbord nemen met een E6600, fsb 1:1 ram en je zit aan 3.0Ghz

- Een arctic freezer 7 pro is meer dan genoeg voor een kleine overklok.

- Qua fans zou ik gewoon allemaal nexus fans nemen. Ze zijn erg goed voor de prijs.

;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het ook appreciëren mochten eigenaars van een van de kasten hun persoonlijke bevindingen meedelen. Dit is het enige probleem waar ik nog mee zit.

Verwijderd

- Een sapphire x1950pro is evengoed en is 25euro goedkoper. Wil je die dan helemaal stil neem dan een Arctic S1 of Accelero X2. Ze kosten beide 20euro.
-25 euro en dan weer +20 euro. Voor 5 euro heb je de koeler er dus gewoon al standaard opzitten. Dat scheelt toch weer wat gedoe lijkt mij. ;)
Ik ben ook van plan om een vergelijkbaar systeem te kopen. Als kast zou je ook eens naar de NZXT hush kunnen kijken. Die is net nieuw uit, maar schijnt zeer goed te zijn (in nederland 80 euro).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

P182 is een prima kast, goed afgewerkt.

Het probleem met deze kast is dat mijn MSI RX1950XT zodanig lang is dat hij bijna in het bovenste rack voor de HD's zit. Met 6HD's heb je een probleem, 5 kan zonder probleem, 4 onder en 1 boven en dan is er wel voldoende ruimte.

Nadeel 2 is dat met het onderste rack vol met HD's er natuurlijk ook 4 stroom- en 4 sata-kabels in een vrij kleine ruimte naast het rack een plaats moeten hebben. Dat is dan even proppen met de kans dat een kabel loslaat. Het gebruik van kabels met metalen clips is dan aan te bevelen.

De airflow is dik in orde, stoffilters makkelijk te wisselen en schoon te maken. Fans in mijn kast 4 stuks 120 mm. (excl. die van de voeding Nexus 5000) zijn stil. 3 ervan zijn standaard voorzien van een fancontroller met 3 standen. In de hoogste stand is het geluid enorm maar de koeling ook. In de praktijk draaien de fans op de laagste stand en is er geen enkele reden die te veranderen. Wil je dat wel, dan moet de kast even open en dat gaat gemakkelijk maar handig is het niet.

Ondanks de minpunten ben ik wel tevreden.

ARME AOW’er

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:11:
DVD-RW

Sata en Samsung, maar dewelke?
  • Samsung SH-S203B € 29,51
  • alternatief: Samsung SH-S183L € 28,37
  • alternatief: Samsung SH-S183A € 37,57
Double layer (B ) of Lightscribe (L)? De (A) lijkt me ook enkel Double layer, dus het prijsverschil snap ik niet helemaal.
Volgens mij zit er weinig verschil tussen die drives. De 203 schrijft DVD+R's en -R's met 20x snelheid en die andere twe met 18x snelheid. Zo'n klein verschil lijkt me in de praktijk totaal onbelangrijk, tenzij je de hele dag niets anders aan het doen bent dan DVD's branden...

Ik heb gisteren een SH-S183L gehaald (omdat mijn oude DVD writer kuren vertoonde). De S183L kan ook dual layer / double layer DVD+R en -R schijven aan (niet geprobeerd, maar dat zeggen de specificaties).

Lightscribe is leuk, maar ik zie het als een gimmick. Ik kreeg overigens helemaal geen software bij mijn DVD writer, maar software voor Lightscribe is gratis te downloaden op http://www.lightscribe.com/ Je moet er trouwens wel speciale CD's of DVD's voor kopen.
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:56:
Ik zou het ook appreciëren mochten eigenaars van een van de kasten hun persoonlijke bevindingen meedelen. Dit is het enige probleem waar ik nog mee zit.
Dat soort info kun je vast en zeker wel vinden bij de Tweakers productreviews.

Ik heb overigens een Antec P150 kast. Super! Lekker stil en goede kwaliteit.

[ Voor 15% gewijzigd door jj71 op 09-07-2007 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja de P150 spreekt me ook wel aan, en al helemaal omdat ik m'n kamer net wit geschilderd heb. Ik heb wel een klein vraagje, koelen de 2 voorste (92 mm-) fans enkel de HDD's of ook andere hardware? Anders heb je er maar 1 nodig voor 1 HDD.

En de P182 lijkt me net iets te duur en groot voor de kleine, koele en stille hardware die ik erin stop.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Bij de P150 is voorin plaats voor twee fans, maar standaard krijg je er geen fans voor in de voorkant bijgeleverd. Je hebt die fans ook niet echt nodig volgens mij.

Ik heb erin zitten: een Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, Intel Core 2 Duo E6600 (niet overclocked), 2 GB geheugen, passief gekoelde videokaart (Asus ATI X1600), Seagate 320 GB SATA-II harddisk (in het systeem met het elastiek opgehangen), DVD writer.

De 12cm fan aan de achterkant kan dit allemaal goed koelen.

Als je er meer dan één harddisk in wilt zetten dan is het wellicht handig om een fan aan de voorkant te hebben, maar zelfs dan zou ik het eerst proberen zonder fan. Hoe minder fans, hoe stiller je systeem. Zet die fan er alleen in als je merkt dat de harddisks te heet worden.
Pagina: 1