Software installeren met root op linux?

Pagina: 1
Acties:

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 16:11
Het is eigenlijk een hele eenvoudige vraag, toch kan ik nergens het antwoord vinden.

Als ik op me Linux test server software van internet wil installeren staat er vaak bij dat je het beste de software onder een aparte gebruikersaccount moet installeren. Dit is om de veiligheid hoog te houden had ik begrepen.

Maar hoezo is dit dan veiliger? Kun je niet alles gewoon onder de root account installeren? Op me testserver log ik altijd direct na mijn Linux installatie in als root en installeer vervolgens alle benodigde software.

Wie kan mij nou goed uitleggen waarom een aparte gebruiker nou noodzakelijk is of niet?
En zo ja, is het dan verstandig om bij elk apart software pakket en andere gebruiker aan te maken?

Wellicht staat dit overal op het internet, toch kan ik er maar weinig over vinden...

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk bedoelen ze de deamons onder een aparte gebruiker draaien, dus niet onder het root account. :)

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ze bedoelen een gewone niet-root gebruiker waarschijnlijk,
het is het beste om zoveel mogelijk als niet-root te werken.
Dan kun je zo weinig mogelijk kapot maken.

Verwijderd

Op het moment dat jij een pakketje installeerd wat bv niet via een officiele repository komt er er staat "rm -rf /" in een scriptje wat je draait om het te installeren dan is dus alles weg :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Root mag alles. Een appart gebruikers account kun je zo configureren dat deze enkel bij de dingen kan die het nodig heeft. Een exploit in de software kan dus nooit meer schade aanrichten dan waar het toegang toe heeft. Bij Apache die met root rechten draait zou een php scriptje je complete server kunnen mollen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DeepFreeze.NL
RAJH schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:04:
Waarschijnlijk bedoelen ze de deamons onder een aparte gebruiker draaien, dus niet onder het root account. :)
Dus als ik je goed begrijp is het installeren onder het root account geen probleem, zolang de software maar wordt gestart onder een account met beperkte rechten?

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 14:35

evaarties

Powerball @ 12.582

DeepFreeze.NL schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:07:
[...]

Dus als ik je goed begrijp is het installeren onder het root account geen probleem, zolang de software maar wordt gestart onder een account met beperkte rechten?
Niet echt,

ook tijdens het installeren kunnen er kwaadaardige scripts gestart worden, bijvoorbeeld rm *.

Gebruik waar mogelijk een normale user, en anders tijdelijk een superuser. Onder linux wordt je niet zo geirriteerd met overbodige "X wil Y, mag dat?" vragen.

• RAJH
  • Niet online
DotHack had daarover wel een goed punt, maar als de packages van een officiele repository afkomt lijkt mij dat inderdaad geen probleem.

• highking
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Je kunt natuurlijk los gedownloade software ook eerst even een een chrooted omgeving installeren, en later pas installeren op het systeem :)
In feite is dat wat je doet als je er eerst een rpm van maakt :)

• DeepFreeze.NL
Ok, het wordt mij al een stuk duidelijker.

Kort samengevat zit het dus zo:
Voordat ik gedownloade software installeer moet ik eerst een aparte gebruikersaccount aanmaken en vervolgens inloggen op dat account, de desbetreffende .tar-file downloaden, uitpakken en runnen.

Maar het is dus niet noodzakelijk om voor elke software pakket een aparte account aan te maken.
Ubuntu Server vraagt bij de installatie ook altijd om een account te maken, dit is niet het root account. Ik kan dus met dat account (genaamd administrator bij mij) alle software installeren.

Mocht ik onder het administrator account malafide software installeren dan kan dat alleen de overige software aantasten die onder hetzelfde account zijn geïnstalleerd.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je Ubuntu Server gebruikt, moet je in het geheel niet zelf gaan pielen met het installeren van software van internet. Haal je software uit de repo's en ga alleen zelf dingen downloaden, compileren en installeren.
Pagina: 1