Kortstondige freezes in zowel Windows als Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32
Ik word sinds enkele dagen geteisterd door een zeer vervelend probleem wat eigenlijk alleen maar erg lijkt te worden.

Het fenomeen:
Mijn PC (zie specificatie beneden) loopt zeer regelmatig vast, maar komt na een paar seconden tot een paar minuten weer normaal tot leven. Een korte freeze dus, zonder foutmelding of harde reset. In de meeste gevallen beweegt de muis pointer nog normaal over het scherm, maar Windows reageerde niet op het aanraken van knoppen en iconen. Ook het toetsenbord lijkt nog gewoon te reageren (ledjes van bijvoorbeeld caps-lock gaan nog aan en uit). Soms lopen ook muis en toetsenbord vast, dan wel direct, dan wel na een tijdje in een freeze periode.
In (waarschijnlijk) alle gevallen gaat de PC na tijdje dus weer verder. Waarschijnlijk, omdat ik soms het wachten beu ben en dus een harde reset geef.

Eerste gedachte:
Mijn eerste gedachte was een software probleem. Windows had net een update geïnstalleerd (voor Windows Defender, niet heel spannend eigenlijk, maar je weet maar nooit). Omdat het uninstalleren van dit soort updates mij nooit echt geweldig lukt heb ik eerst wat kleine testjes gedaan waardoor het m.i. al bijna geen software probleem kan zijn.

Computer tijd:
Als ik de Windows klok bekijk tijdens een korte freeze (die had ik natuurlijk van te voren al geopend) dan valt het mij op dat deze stopt tijdens de freeze (niet zo vreemd, alleen de muis pointer lijkt te werken), maar de tijd van de freeze later niet ingehaald wordt. Ofwel, de klopt gaat vrolijk verder waar het voor de freeze gestopt was. Wat erin resultaat dat de Windows klok (en ook de systeem klok) na een tijdje achter loopt. Om te testen of dit niet door Windows veroorzaakt wordt heb ik de laatste versie van Ubuntu (7.04 AMD 64 versie) gedownload en gestart. Ook hier de korte freezes met hetzelfde effect op de computer tijd. Het enige verschil is dat ook de muis pointer niet werkt tijdens een freeze in Linux.

Troubleshooting:
Helaas heb ik nog niet alles kunnen testen, omdat ik zo 123 niet aan een Socket 939 processor en/of moederbord kan komen, maar heb wel een aantal andere dingen kunnen testen.
  • Het geheugen is volledig getest door Memtest86+. Geen fouten en tijdens de tests geen freeze.
  • Ik heb mijn BIOS geupdate naar 1405 Beta en de factory defaults geladen, geen effect.
  • Gespeeld met BIOS instellingen, geen effect.
  • Geen freeze in BIOS menu.
  • Andere USB muis geprobeerd en USB muis middels adapter op PS/2 aangesloten, geen effect.
  • Alle overige USB losgekoppeld.
  • S.M.A.R.T. test op HDD, geen problemen.
  • HDD losgekoppeld (en Ubuntu LiveCD draaien), geen effect.
  • DVD-RW en DVD-ROM losgekoppeld, geen effect.
  • Geluidskaart eruit, geen effect.
  • Moederbord en CPU temp goed.
  • Voedingspanningen goed.
Huidige status:
De PC staat uit. Het probleem doet zich nu zo frequent voor dat het al bijna onmogelijk is om Windows of Ubuntu te laden. De freezes worden ook langer. Echter hebben de freezes geen enkele effect op de verdere werking. Geen data corruptie of vage Windows foutmeldingen (Program not responding), dus het lijkt er echt op dat de hardware er tijdelijk gewoon de brui aangeeft, maar niets vergeet (geen klok).

Specificaties:
OS: Windows Vista Ultimate (en Ubuntu 7.04 AMD 64 LiveCD)
Moederbord: ASUS A8N32-SLI
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+
Geheugen: Corsair TWINX2048-3200C2
Voeding: Tagan TG480-U22 480 Watt
Videokaart: ASUS VGA Extreme N6600GT Silencer/HTD
Geluidskaart: Soundblaster X-Fi XtremeMusic
Hardeschijf: Hitachi Deskstar T7K250, 250 GB, SATA 2
DVD-RW: Ben-Q DW1650 IDE
DVD-ROM: Plextor PX-130A
Processor Koeler: Arctic Freezer 64 Pro
Toetsenbord: Microsoft Keyboard Naturel Ergonomic 4000
Muis: Logitech TrackMan Wheel

De PC is inmiddels 1,5 jaar oud, maar op de veel onderdelen zit nog garantie. Ik wil echter wel zo veel mogelijk zelf weten voordat ik een RMA traject in ga...
Dus, zijn er mensen die dit fenomeen herkennen en/of weten waar het probleem zich bevind?

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

• jerbro
  • Niet online
Misschien dat het in het moederbord zit, dat er een klokpuls tijdelijk niet goed door komt, en dat dat alleen gebeurd als het warm genoeg is. Dat zou kunnen verklaren waarom in windows en linux wel problemen komen, en in het bios niet.

Kun je als je in het bios naar de systeem klok kijkt oof freezes forceren door op het moederbord te drukken (met iets dat niet statisch, en niet geleidend is)? zodat misschien een slechte verbinding ook tijdelijk verbroken wordt? Als je op die manier ook freezes krijgt ligt het volgens mij aan een slecht contact punt op het moederbord.

• Ino Dekker
Of het alleen gebeurt als alles warm is betwijfel ik (Memtest86+ draait prima en het kan al fout gaan tijdens het opstarten van Windows/Linux), maar een slecht contact is mogelijk... alleen wordt dit contact steeds slechter blijkbaar.
Ik zal een freeze proberen te forceren in het BIOS en/of in Memtest86+.
Ik probeer (als dit mij nog lukt) een backup te maken van foto's van de afgelopen dagen... de HDD is in orde, maar ik heb ze toch liever extra extern.

• Ino Dekker
Goed, het maken van een laatste backup lukt niet echt. Maar goed, de HDD is het probleem ook niet, dus zo'n ramp is het niet.
Het lukt mij niet een freeze te forceren in het BIOS. Met Memtest86+ ga ik nog proberen. Wel is tijdens POST het systeem al eens stil te komen staan, maar da's op dit moment nog een incident. Ook heb ik gemerkt dat de hardware klok niet verder achterop loopt als de freeze tijdens het opstarten van Windows of Linux plaats vind. Eerder vandaag heeft Windows de klok bijgewerkt (via internet) en na een freeze in Windows zelf loopt de hardware klok nu 39 minuten achter. Dit blijft echter 39 minuten zolang Windows niet volledig geladen is (en dat duurt vaak heel lang door freezes tijdens het opstarten). Dus blijkbaar synchroniseert Windows zijn tijd met de hardware klok continu of staat de hardware klok echt stil. Of dit ook in Linux zo gaat weet ik niet... tijdens het opstarten van Ubuntu (duurt ook lang door de vele en lange freezes) loopt de hardware klok gewoon door (en/of wordt niet aangetast), maar verder kom ik op dit moment gewoon niet.
Weet iemand hoe dit zit met de hardware klok en de relatie met Windows/Linux. Gezien de toestand snel achteruit gaat lijkt mij dat er iets compleet mis is, maar wat precies is nog niet duidelijk. Om nu RMA aan te vragen op voeding, moederbord, processor, geheugen en videokaart is ook niet alles, al komen alle onderdelen (als losse onderdelen) op hetzelfde moment bij dezelfde leverancier weg (Salland).

Verwijderd

Het hele verhaal klinkt als een latency probleem op je PCI bus. Heeft je PC het voorheen wel al die tijd goed gedaan ?

• Ino Dekker
Ja, in zoverre dat dit probleem mij nooit eerder is opgevallen en dat het in 3 dagen tijd veel erger is geworden. Van elke 5 minuten 10 seconden freeze (toen het op begon te vallen) tot elke 10 seconden 5 minuten freeze (nu, maar eigenlijk nog erger).
De PC heeft in het verleden wel wat typische nForce4 problemen vertoond (trage boot onder XP en de driver problematiek). Ook wel eens een probleem met USB (toetsenbord & muis) na hibernate of koude start of een harde freeze af en toe, maar niet elke dag en zeker niet elke 5 minuten (eigenlijk maar zelden). Het is natuurlijk mogelijk dat dit laatste wel te maken heeft met het probleem, maar dat is nu erg moeilijk na te gaan. Wel belangrijk, is dat gisteren Ubuntu nog makkelijk opstartte (vanaf LiveCD), maar nu is hij al een half uur bezig met het laden.

Afgelopen jaar heb ik niet aan de BIOS instellingen gezeten en is de kast niet open geweest. Geen overclocking... het geheugen draait zelfs langzamer dan hij zou moeten kunnen (krijg ik niet stabiel op de gewenste waarden, dan maar automatisch).

PCI Latency kan ik aanpassen zie ik. Kun je een voorstel doen wat ik zou moeten proberen?

Verwijderd

Durf ik zo geen uitspraken over te doen. Ik heb dit probleem voor het eerst gezien op de via 333 bordjes voor amd athlon xp processoren, en toen is dat door George Breese uitgepluist wat te doen.
Settings toen overgenomen en bordje draaide weer als een zonnetje. Typische was wel dat dat probleem pas opdook toen ik een nieuwe schijf bijplaatste en later nogmaals toen ik een SB Live erin drukte. Van beiden is inmiddels bekend dat ze tot aanzienlijke latency problemen kunnen leiden.
Wat ik me ook nog kan herinneren is dat ik toendertijd ook de batterij vervangen heb. Lijkt me stug dat dat er iets mee te maken heeft, maar ja, niet geschoten is altijd mis.
Even gezocht, zie deze link. Mischien dat je daar wat instellingen uit kunt destilleren die het beter doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 16:33 ]

• Ino Dekker
Ik heb een beetje gespeeld met de PCI Latency instelling. In eerste instantie leek het positief effect te hebben, maar toen ik weer terug ging naar de default instelling was er eigenlijk niets veranderd.
Zoals ik al eerder schreef, er is hardware matig niets aan mijn PC veranderd de afgelopen maanden.

Blijkbaar tast alleen Windows de hardware klok aan, want al staat de klok in Ubuntu tijdelijk stil en gaat het daarna verder waar het gebleven was, na een herstart loopt de hardware klok niet verder achter dan ervoor. Ik vermoed dus dat de hardware klok altijd wel loopt.
Het lijkt er eigenlijk op dat bij een goed warm systeem de problemen iets minder zijn. Windows lijkt weer aardig te laden al freezed hij kortstondig om de haverklap. Bij redelijke processor belasting (ongeveer 30% over beide cores; afspelen 1080i video) komt het niet vaker voor dan in idle toestand. Ook maakt het niet uit of ik muis en toetsenbord (beide PS/2 op dit moment) aanraak.
Ik wil eigenlijk de processor en koeler opnieuw monteren, maar daarvoor heb ik thermal paste nodig, dus moet ik die eerst zien te regelen. Al zijn de temperaturen dik in orde.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:35

DataGhost

iPL dev

Heb je ook gezocht naar relevante informatie in je Event Log (Windows) of dmesg en je logfiles (Linux)?

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
Naar mijn idee moet dit probleem veroorzaakt worden door het mobo of processor. Kun je niet contact opnemen met de winkel waar je de pc hebt gekocht of met de fabrikant? Misschien is daar dit probleem al bekend? En heb je ook al op google gezocht?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:10
Misschien heel simpel, maar ik heb dit al eens gehad met een lege batterij op het moederbord. Probeer er eens een ander batterijtje op te zetten, waarschijnlijk een CR2032.

Blijkbaar heeft Windows dan ineens problemen het BIOS uit te lezen oid.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Ino Dekker
@DataGhost
Ja, niets te vinden. Voor Windows en Linux is het net alsof het systeem normaal draait.

@Waster
Dat is mijn idee ook. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen om duidelijk te kunnen maken wat mijn probleem is en hoe ik tot enkele conclusies ben gekomen. Zoeken op freeze (o.i.d.) in google levert natuurlijk een heleboel resultaten op, maar het vinden van pagina's die mijn probleem beschrijven is een ander verhaal. Ofwel, wel al gezocht, maar nog niet gevonden.

@Jiriki
Helaas, batterij vervangen heeft niet geholpen. Overigens zie ik niet waarom a) de batterij nu al leeg is, want 99,99% van de tijd staat het moederbord gewoon onder spanning (ATX) en b) waarom Windows (of wie dan ook) in een draaiende omgeving de BIOS niet uit kan lezen terwijl bij het opstarten daar geen melding van gemaakt wordt.

Al met al kom ik niet echt verder nu. Af en toe heeft de PC een opleving en doet hij het redelijk (dat is elke 5 minuten 10 seconden freeze), maar een opstarttijd van een half uur is ook niet ongebruikelijk.
Morgen probeer ik koelpasta te regelen, zodat ik de CPU en koeler eens opnieuw kan installeren. Mijn verwachtingen zijn laag, maar niet geschoten is altijd mis. Lukt dat niet, dan gaat er een email richting Salland. Tenzij jullie nog suggesties hebben.
Overigens had ik het idee dat VLC media player wel de freeze tijd inhaalt i.p.v. gewoon de volgende frame. Ik probeer dit nogmaals te reproduceren met een andere video (waarbij VLC wel de tijd bijhoudt).

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Heb je de laatste tijd ook geen drivers geupdate ofzo?
Als dat niet zo is lijkt het mij ook een processor of mobo probleem. Heb je al eens gekeken naar bolstaande/lekkende condensatoren op het moederbord? Dit kan af en toe wel eens voorkomen. Als je ziet dat er condensatoren bolstaan of lekken, is het een kwestie van het moederbord laten omruilen door je leverancier. Dit valt gewoon onder de garantie.

Als je op het moederbord geen garantie meer hebt is het ook zelf nog te fixen door iemand die handig met een soldeerbout is de desbetreffende condensator te laten vervangen door een gelijkwaardig type. Dat lost het probleem meestal ook op.

[ Voor 3% gewijzigd door XplodingForce op 06-07-2007 22:54 ]

Everybody lies

• Ino Dekker
Ja en nee. Voordat het fenomeen merkbaar werd heb ik al een aantal weken geen drivers geupdate. Alleen de 'standaard' updates voor Windows.
Nadat duidelijk werd dat er een probleem was, heb ik enkele drivers geupdate (alle via Windows Update). Voor de chipset driver van nVidia had ik al de laatste versie en videokaart driver vond ik nog niet nodig.

Optisch heb ik (nog) niets vreemds ontdekt aan het moederbord. Morgen wil ik, als ik processor en koeler opnieuw ga installeren, verder kijken.

Toch nog een ontwikkeling:
Aangezien het me eerder was opgevallen dat het systeem onder redelijke load beter lijkt te draaien en het daarbij uit maakte of de kast open of gesloten was (gesloten ging beter) ben ik eens gaan kijken hoe het systeem zou reageren bij iets hogere temperaturen. Het systeem is koud (stond al een uurtje uit) opgestart en dat ging uiteraard niet goed. Ik heb toen de fan achterin de kast geblokkeerd (het gat dus) en zowaar, na een tijdje, geen freezes meer. Maak ik het gat weer open, dan komen de freezes na een tijdje weer terug. Ik heb toen in het bios gekeken wat de idle temperatuur is met open en afgesloten gat. Afgesloten loopt de CPU temperatuur op naar 46 graden, terwijl open (met fan) ca. 41 graden.
Ditzelfde heb ik herhaald door de fan simpelweg uit te schakelen. Nu loopt de idle temperatuur op naar zo'n 44 graden, wat blijkbaar voldoende is, want de freezes blijven ook nu weg.
Dus, is het warmer in de kast, dan geen freezes, dus het omgekeerde wat eerder al eens werd geopperd. Een slecht contact is echter nog steeds een optie natuurlijk. De kans dus dat er iets verbeterd als ik de CPU en koeler opnieuw heb geïnstalleerd neemt iets toe m.i.

Om als laatste nog even terug te komen op VLC media player: na een freeze maakt deze de verloren tijd goed door enkele seconden/minuten vooruit te springen. Hij haalt blijkbaar zijn timing ergens anders vandaan.

Ik houd jullie op de hoogte.

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-04 14:32

Comgenie

Soms heb je dat

Linux en Windows verschillen idd qua tijd. Linux haalt alleen bij het opstarten de tijd op uit de bios, Windows die synchroniseert 't het liefst de hele tijd.

Zelf heb ik het probleem ook een klein beetje, als ik intensief bezig ben blijft die soms heel even 2 sec hangen, waarbij alles freezed, het geluid blijft hangen en vlc player idd gewoon verder gaat en 'n stuk overslaat. Heb het probleem nog niet gevonden, hoop niet dat het bij mij tot zo erg zou komen iig.

Zelf denk ik dat het iets met het mobo is. Probeer te kijken of je een andere mobo kan regelen om het uit te proberen.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Ino Dekker
Helaas nog geen positief resultaat te melden. CPU en koeler opnieuw geïnstalleerd, maar geen effect.
Zolang het systeem goed warm is, dan is aardig met het systeem te werken, maar is niet ideaal natuurlijk. Ook de LiveCD van Ubuntu draait prima dan.

Indien mogelijk wil ik moederbord, cpu, geheugen en/of videokaart nog vervangen om meer te weten te komen. Het liefst niet CPU apart, want dan blijf ik bezig met koeler en koelpasta...
Aangezien ik optisch niets kan ontdekken aan moederbord, geheugen en/of cpu, en ik alle verbindingen heb gecontroleerd, begin ik de neiging te krijgen een mailtje richting Salland te sturen.

• vanvlietsander
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je kan proberen om je geheugen in slot 2 en 4 te plaatsen ipv 1 en 3.
Ik had ook last van het zelfde probleem maar met een ander moederbord n.l. de A8R32-MVP Deluxe.

Alles wat je beschrijft kwa problemen komen over een met het gene wat jij beschrijft. ik zelf draai ook windows en ubuntu en had continu last van die irritante freezes.

• Ino Dekker
Bedankt voor de suggestie, maar helaas, geen resultaat. Ik had dit nog niet geprobeerd omdat de handleiding voorschrijft dat bij gebruik van 2 modules alleen sloten 1 en 3 gebruikt dienen te worden. Blijkbaar is 2 en 4 ook mogelijk, maar geen verschil.

Deze week zal gepoogd worden de videokaart, geheugen en voeding uit te sluiten. Dan blijven alleen moederbord en processor nog over. Vanavond gaat er nog een email richting Salland de deur uit om het een en ander voor garantie in gang te zetten, want dat er iets fout zit in hardware is wel duidelijk.

Verwijderd

En, wat is er uit gekomen? Het is wel zo leuk om dan nog even terug te posten, hebben anderen er ook nog wat aan :+

(Vooral ook omdat ik zelf ook met zoiets zit nu.)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Ergens heb ik zo het gevoel dat die geluidskaart het probleem was

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Bij mij is het ook opgelost. Coldbug (nu wel, vorige winter niet :S ). Als hij nu freezed start ik de burn-in test van SiSoft Sandra op de achtergrond en nergens last meer van 8)7
Pagina: 1