Toon posts:

[EIP]mooseman007: Rad van fortuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

EIP van mooseman007

Mijn idee is ontstaan naar aanleiding van het afgeven van een cadeau op een trouwfeest: Het is nl leuk je cadeau "ingekleed" en met een klein spelletje te kunnen overhandigen aan het bruidspaar. Deze keer kwam het idee van een rad van fortuin naar voor.

Mijn project wordt dus een electronisch "rad van fortuin" op basis van een handvol ledjes, een pic en een systeem om virtueel aan het rad te draaien. Het is bewust eenvoudig gekozen, puur en alleen omdat ik nog maar weinig (lees: geen) ervaring heb met pics ed. Gaandeweg met dit project wil ik mijn skills daarin ook verbeteren.

Spelregels

Draaien aan het rad, en daar waar het rad stopt (aangeduid door de leds), staat een nummer. Overeen komend met het nummer bestaat er envlope met een opdracht, dat het bruidspaar moet uitvoeren.

Hardware

stuklijst van het prototype:

1 pic 12F675 (8 poten)
5 leds
1 drukknop
6 weerstanden

Tijdschema

Eerst zal de functionaliteit gedefinieerd worden.
Vervolgens komt er een overzicht van de benodigde hardware (nodig om de punten te bepalen)
Daarna zal het grootste werk ik het programmeren van de pic kruipen. (wegens noob zijnde op dit gebied ;) )
Dan komt er een breadboard implementatie en afwerking van het rad.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2007 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
reserved space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Afgezien van de random tijd is het misschien een idee om ipv met een Pic een schuifrigister (of een ringteller) te gebruiken. Dat scheelt misschien ook wat kwa punten. En het random gedeelte zou dan wel wat extra opleveren denk ik. :p

Misschien iets om over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor het "randomiseren" dacht ik aan het opmeten van de tijdsduur dat (in een eerste ontwerp) op de startknop geduwd wordt. Indien ik zover geraak dat het systeem om virtueel aan het rad te draaien geïmplementeerd raakt, kan de beweging/snelheid/tijd/whatever omgezet worden naar een "tijdsduur dat de startknop ingeduwd wordt".

De bedoeling is ook dat het rad niet "gereset" wordt na elke draaibeurt. Dat gebeurt met een "echt" rad namelijk ook niet.

edit: op zich heb je wel gelijk dat het met componenten kan die minder punten kosten... daar valt wel es over na te denken. Dat valt dan wel buiten mijn extra target om dit als leerprojectje te gebruiken om pics te leren programmeren, maar niets houd me tegen om hetzelfde idee 2 maal uit te voeren natuurlijk ;) En het is het overwegen waard!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Dan moet je uitmaken of het bij jou gaat om het winnen, of om het bijleren :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je voor je random factor beter een teller mee kan laten lopen, zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
while (1) {
  random++;

if (knopingedrukt) {
    gaRadMeukDoen;
  }
}

Dit lijkt heel makkelijk voorspelbaar, maar als je dan de krnop niet indrukt veranderd random makkelijk honderd duizenden keren per seconde, dus het is practisch onmogelijk om dat te voorspellen.

Als je bijvoorbeeld een 16 bit short hebt voor random, dan heb je dus 65536 mogelijkheden.
Als je een atmel hebt op 8 mhz, heb je ongeveer 8 mips, een beetje efficiente compiler zorgt ervoor dat je die verandering ongeveer doet in ~10 instructies.
8000000/10/65536 = ongeveer 12x per seconde de hele 16 bit rij af.

Basicly niet te voorspellen, ook al is het maar een heel simpel tellertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stilaan rust in huis.. tijd voor een eerste update (nou ja, sort of)

Theoretische blabla over het rad van fortuin heb ik opgezocht op wikipedia:
Spinning the wheel

The wheel has 24 spaces, with one peg between each space and two pegs in the middle of each space, so each space spans three "clicks" of the wheel, for a total of 72 possible positions. A player spins the wheel clockwise, and the result is determined by which space is in front of that player's white arrow (pointer) when the wheel stops.
Vwala. Dit betekent dat in het uiteindelijk resultaat in theorie 72 leds zouden moeten komen. Ik vrees dat me dat wel es duur zou komen te staan (qua punten).

Eerste dingen eerst: het prototype wordt een 5 space-"1-click/space" wiel gemaakt met 5 leds en 1 drukknop. Het hart van deze schakeling wordt een 12F675. (omdat ik deze nu voorhanden heb)

Voorlopige stuklijst:

1 pic 12F675 (8 poten)
5 leds
1 drukknop
6 weerstanden

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2007 10:57 ]

Pagina: 1