De titel is trouwens fout, het moet eigenlijk zijn moederbord post niet of Moederbord komt niet in Bios..
Vandaag een wat oude pc van een kennis binnen gekregen.
De hardware
Mobo: Asus p4t-e
CPU: Pentium 4 socket 478
Geheugen: 4*64MB RDRAM
2 HDD
2 DVD
1*Asus videokaart (simpel dingetje) AGP
Aopen 350 watt voeding..
Het probleem
Toen hij binnen kwam, wilde hij soms niet opstarten en gaf hij alleen een sirene (twee tonig lang signaal). Soms deed hij het wel maar kwam dit weer terug na een tijdje gewerkt te hebben.
Eerst leek dit op een warmte issue maar aangezien hij bij mij helemaal niet opstart en meteen maar begint met de sirene lijkt me dit onzinnig.
Vanmorgen de PC nog een keer aangezet zonder iets verandert te hebben en nu krijg ik helemaal niks meer, geen beeld, geen pieps (de sirene) niks...
Wat wel werkt
- Het status ledje op het mobo brandt
- Ik hoor dat de HDD draaien
- De DVD drive werkt ook
- De CPU FAN draait
- De passief gekoelde VGA kaart wordt warm (niet overdreven warm)
Wat ik gedaan heb
Natuurlijk eerst hangen en opstartproblemen door gelezen.
- Kapotte BIOS
- of een gaar moederbord
- of heel misschien een overleden CPU (lijkt me niet waarschijnlijk) maar heb helaas geen andere Socket 478 CPU liggen.
Ik kan nog een andere voeding proberen maar dit lijkt me niet het probleem dus wacht ik hier nog even mee.
Volgens de handleiding zouden de BEEBS of een overleden GPU of gaar geheugen moeten zijn. Nou is de GPU dus uitgesloten en het lijkt me stug dat alle 4 reepjes RDRAM kapot zijn. Aangezien hij nu helemaal geen biebs meer geeft vermoed ik toch echt een gaar MOBO...
Wat denken jullie??
Vandaag een wat oude pc van een kennis binnen gekregen.
De hardware
Mobo: Asus p4t-e
CPU: Pentium 4 socket 478
Geheugen: 4*64MB RDRAM
2 HDD
2 DVD
1*Asus videokaart (simpel dingetje) AGP
Aopen 350 watt voeding..
Het probleem
Toen hij binnen kwam, wilde hij soms niet opstarten en gaf hij alleen een sirene (twee tonig lang signaal). Soms deed hij het wel maar kwam dit weer terug na een tijdje gewerkt te hebben.
Eerst leek dit op een warmte issue maar aangezien hij bij mij helemaal niet opstart en meteen maar begint met de sirene lijkt me dit onzinnig.
Vanmorgen de PC nog een keer aangezet zonder iets verandert te hebben en nu krijg ik helemaal niks meer, geen beeld, geen pieps (de sirene) niks...
Wat wel werkt
- Het status ledje op het mobo brandt
- Ik hoor dat de HDD draaien
- De DVD drive werkt ook
- De CPU FAN draait
- De passief gekoelde VGA kaart wordt warm (niet overdreven warm)
Wat ik gedaan heb
Natuurlijk eerst hangen en opstartproblemen door gelezen.
- Alle HDD's losgekoppelt, geen verbeterd resultaat
- Alle DVD drives losgekoppelt, geen resultaat
- Andere videokaart geprobeert, nog steeds geen resultaat
- Alle RDRAM eruit gegooit, nog steeds niks
- Alle RDRAM apart uitgeprobeerd, weer niks
- CMOS batterij eruit gehaalt (een nacht), geen verbetering. (de andere manier om te resetten is een soldeerpunt kort te sluiten wat ik niet echt aan durf)
- Alle stroomkabels eruit en er weer in gedaan
- Alle expension cards eruit gegooit
- Kapotte BIOS
- of een gaar moederbord
- of heel misschien een overleden CPU (lijkt me niet waarschijnlijk) maar heb helaas geen andere Socket 478 CPU liggen.
Ik kan nog een andere voeding proberen maar dit lijkt me niet het probleem dus wacht ik hier nog even mee.
Volgens de handleiding zouden de BEEBS of een overleden GPU of gaar geheugen moeten zijn. Nou is de GPU dus uitgesloten en het lijkt me stug dat alle 4 reepjes RDRAM kapot zijn. Aangezien hij nu helemaal geen biebs meer geeft vermoed ik toch echt een gaar MOBO...
Wat denken jullie??
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 13:55 ]