Toon posts:

Moederbord boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel is trouwens fout, het moet eigenlijk zijn moederbord post niet of Moederbord komt niet in Bios..
Vandaag een wat oude pc van een kennis binnen gekregen.
De hardware
Mobo: Asus p4t-e
CPU: Pentium 4 socket 478
Geheugen: 4*64MB RDRAM
2 HDD
2 DVD
1*Asus videokaart (simpel dingetje) AGP
Aopen 350 watt voeding..

Het probleem
Toen hij binnen kwam, wilde hij soms niet opstarten en gaf hij alleen een sirene (twee tonig lang signaal). Soms deed hij het wel maar kwam dit weer terug na een tijdje gewerkt te hebben.
Eerst leek dit op een warmte issue maar aangezien hij bij mij helemaal niet opstart en meteen maar begint met de sirene lijkt me dit onzinnig.

Vanmorgen de PC nog een keer aangezet zonder iets verandert te hebben en nu krijg ik helemaal niks meer, geen beeld, geen pieps (de sirene) niks...

Wat wel werkt
- Het status ledje op het mobo brandt
- Ik hoor dat de HDD draaien
- De DVD drive werkt ook
- De CPU FAN draait
- De passief gekoelde VGA kaart wordt warm (niet overdreven warm)

Wat ik gedaan heb
Natuurlijk eerst hangen en opstartproblemen door gelezen.
  • Alle HDD's losgekoppelt, geen verbeterd resultaat
  • Alle DVD drives losgekoppelt, geen resultaat
  • Andere videokaart geprobeert, nog steeds geen resultaat
  • Alle RDRAM eruit gegooit, nog steeds niks
  • Alle RDRAM apart uitgeprobeerd, weer niks
  • CMOS batterij eruit gehaalt (een nacht), geen verbetering. (de andere manier om te resetten is een soldeerpunt kort te sluiten wat ik niet echt aan durf)
  • Alle stroomkabels eruit en er weer in gedaan
  • Alle expension cards eruit gegooit
Wat ik denk
- Kapotte BIOS
- of een gaar moederbord
- of heel misschien een overleden CPU (lijkt me niet waarschijnlijk) maar heb helaas geen andere Socket 478 CPU liggen.

Ik kan nog een andere voeding proberen maar dit lijkt me niet het probleem dus wacht ik hier nog even mee.

Volgens de handleiding zouden de BEEBS of een overleden GPU of gaar geheugen moeten zijn. Nou is de GPU dus uitgesloten en het lijkt me stug dat alle 4 reepjes RDRAM kapot zijn. Aangezien hij nu helemaal geen biebs meer geeft vermoed ik toch echt een gaar MOBO...
Wat denken jullie??

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee wat het kan zijn?

Verwijderd

Probeer maar eens een andere voeding, ik heb er al 3 kapot gehad, mat allemaal verschillende symptomen..

Ook weleens meegemaakt dat hij aan ging, maar er verder niks gebeurde.
Terwijl je dan verwacht dat het niet aan de voeding ligt, omdat de ledjes en de fans het wel doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, test eens een andere voeding, ander mobo etc.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Heb je al gekeken naar bolle/rotte/gesprongen condensatoren?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:54:
Probeer maar eens een andere voeding, ik heb er al 3 kapot gehad, mat allemaal verschillende symptomen..

Ook weleens meegemaakt dat hij aan ging, maar er verder niks gebeurde.
Terwijl je dan verwacht dat het niet aan de voeding ligt, omdat de ledjes en de fans het wel doen.
Andere voeding zal ik nog proberen te testen (al weet ik wel dat de 12V lijn (de 4pins op het mobo) goed is deze is doorgemeten met een multimeter en geeft 11,99 V zoals het hoort dus.
Terw_Dan schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:11:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, test eens een andere voeding, ander mobo etc.
Zoals de Topic Start al zegt is hangen en opstart... al doorgenomen.
En een andere mobo kan ik niet testen aangezien ik hier geen socket 478 plankje heb staan.
InfinityG35 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:41:
Heb je al gekeken naar bolle/rotte/gesprongen condensatoren?
Alle codensatoren zijn nog goed, uiterlijk niks mis mee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 23:37:
Zoals de Topic Start al zegt is hangen en opstart... al doorgenomen.
En een andere mobo kan ik niet testen aangezien ik hier geen socket 478 plankje heb staan.
Maar als je dat niet test, hoe kunnen wij dan weten of het wel of niet goed werkt?
Dus regel gewoon even een ander bordje om het mee te testen en dan weet je het.

Verwijderd

Topicstarter
Een ander bordje is eigenlijk niet te regelen, aangezien de lokale pc shops geen bordje meer hebben staan.
Maar aangezien ik nu ook een andere voeding getest heb (geen verbetering) moet het wel aan het moederbord liggen (aangezien hij moet piepen zelfs al is de CPU kapot..
Pagina: 1