Toon posts:

Asus P5B-V Traag en blijft soms hangen probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een kleine week een nieuw systeem draaien. Wat mij opvalt en best stoort is dat het moederbord, de Asus P5B-V erg traag is en soms blijft hangen bij het begin. Als ik opstart krijg je eerst het gedeelte waar je mem en cpu gegevens staan, standaard zou volgens mij dat Asus logo moeten staan. Ik heb ik het bios dat logo uit gezet om tijdwinst met booten te krijgen, helaas werkt dat niet zo en krijg ik nu die info. Dit blijft er ongeveer 5 seconden staan. Na dat scherm zie je een hele rits aan gegevens voorbij komen en soms loopt hij daarin vast en kan dat wel een minuut of 2 duren voordat hij weer verder loopt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Specs zijn,

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Asus P5B-V bios 1005 is dat de laatste?
Geheugen 2x 1 gig Kingston ddr 5300
Etc etc etc

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien wordt je geheugen uitgebreid getest, wordt er eerst gezocht naar boot-cdroms, floppys etc.

Wordt anders je SATA/RAID driver geladen terwijl je dit niet gebruikt?

edit: 2 minuten is overigens wel veel.. Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten.

[ Voor 20% gewijzigd door Kurios op 06-07-2007 11:38 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

(jarig!)
BIOS reset wil ook nog wel eens werken, kijken wat er dan gebeurd :) (Dwz even in de handleiding kijken voor de goede jumper op het moederbord :)).

die 2 min pauze, is dat tijdens de opstart bij de BIOS of is het bij het opstarten van het OS? Het zou ook kunnen zijn dat bijv de HD niet helemaal lekker is oid.

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:37:
Misschien wordt je geheugen uitgebreid getest, wordt er eerst gezocht naar boot-cdroms, floppys etc.

Wordt anders je SATA/RAID driver geladen terwijl je dit niet gebruikt?

edit: 2 minuten is overigens wel veel.. Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten.
Wat dat geheugen aangaat zou kunnen. Wat de SATA=Raid drivers zou best ook een kunnen. Wat ik er nog bij vergeten ben is dat ik ook nog een scherm krijg met de op de IDE aangesloten DVDbrander zie. Druk een toets om verder te gaan. Is dat ergens uit te zetten?

@Sleutelman.

Het is tijdens het opstarten van het BIOS. Ik heb nu 3 nieuwe SATA-HD's erin zitten en bij het opstarten(BIOS) zie je dat SMART aanstaat en de HD's oke zijn. Ik zal eens een bios reset doen. Kan ik ook direct vanuit het bios doen trouwens.

Kan iemand mij misschien vertellen wat de beste BIOS settings zijn voor deze config ? (qua cpu/mem etc)

EDIT.
Wat het scherm aangaat waar de IDE gedetecteerd wordt en druk op een toets om verder te gaan kan niet weg. Het is de SATA/PATA Controller en als ik die uitzet doet mijn brander/cd-rom het niet meer. Er zal wel geen oplossing voor zijn denk ik. Indien wel dan hoor ik die graag. Bios reset gedaan en geen veranderingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 12:59 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
wellicht staat je DVDspeler als first boot device. Dat kan je makkelijk wijzigen naar je C schijf. Als je wilt booten van CD, druk je gewoon op F8 tijdens het booten.

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:13:
wellicht staat je DVDspeler als first boot device. Dat kan je makkelijk wijzigen naar je C schijf. Als je wilt booten van CD, druk je gewoon op F8 tijdens het booten.
Ja dat klopt in geval voor een back-up met Ghost of iets dergelijks. Ik zal dat eens naar C zetten en dan kijken.

Ik heb nog een vraagje die ik maar even hier stel.
Bij Mijn Computer/Apparaat Beheer staat bovenin een melding met een uitroepteken. "Asus Other Devices" en daaronder "Enhanced Display Driver Helper Service". Ik heb volgens mij de drivers geInstaleerd die voor mij van toepassing zijn (Audio/Chipset Drivers) De andere gebruik ik niet zoals Ethernet drivers (draadlooas netwerk) en Raid Controller Drivers (heb geen raid), dus weet een van jullie waar die melding vandaan kan komen?

(PS,
Dom modus, hoe krijg ik het ook alweer voor elkaar dat Windows doorloopt met opstarten ipv eerst op mijn naam te moeten klikken?)

Verwijderd

2 minuten is best veel, wat is normaal qua opstarten, hier is het 8 seconden. Blijft 4 seconden hangen bij overgang van memory naar usb devices.

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 20:01
Zet je onboard geluidskaart eens uit en verbaas je :)

Verwijderd

Dom modus, hoe krijg ik het ook alweer voor elkaar dat Windows doorloopt met opstarten ipv eerst op mijn naam te moeten klikken?)

user account verwijderen start ie meteen door

Verwijderd

Petertjuh schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:03:
Zet je onboard geluidskaart eens uit en verbaas je :)
Ah cool :) Maar ik gebruik de onboard :')
Heb een gehoor beschadiging waardoor ik een constante piep hoor, dus heb geen state of the art geluid nodig. :')

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 14:59 ]

• wolffman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29

wolffman

....

Ik heb ook vaak dat de computer vast loopt maar dit lijkt te worden veroorzaakt door de te hoge temperatuur van de chipset.

De standaard temperetuur van de chipset is zo'n 60 graden tijdens testen met Sandra Scisoft Burn-in test schiet de temp van de chipset soms naar de 84,5 graden voordat de beveiliging van Sandra ingrijpt en de test stopt. Zonder deze beveiliging zou de computer waarschijnlijk gereset worden. Dit resetten komt vrij vaak voor tijdens het booten en soms ook tijdens het gebruik. Met Speedfan worden temperaturen tot 122 graden gemeten, maar ik denk niet dat deze kloppen aangezien Intel een max temp opgeeft van 97 graden voor de chip. De burn-In test wordt soms direct afgebroken maar een keer stopte die pas naar 4 keer.

Verder is het board voorzien van 3 GB, 6400 geheugen en een 6600 core duo quad core. Windows XP met alle updates is geinstalleerd. De onbord video wordt niet gebruikt daar is een 7900 GTS voor die alle warmte naar buiten blaast. Kast temp is 30 graden. Ook zit er een Pinnacle tv kaart in. de 1201m bios is geinstalleerd.

Komt dit ook overeen met de problemen die andere mensen hebben.

Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 10:37
mijn computer met het Asus P5B-V moederbord deed aanvankelijk ook erg lang over het booten. De oplossing zat bij mijn computer door in de bios bij Hardware Monitor het uitlezen van de fans allemaal op "Ignored" te zetten. Nu boot hij lekker snel. :)

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 09:36
Heb je veel USB apparaten aan het systeem hangen? want hij checkt welke usb apparaten je aan hebt gesloten.

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 10:37
Ik niet, had er ook al even aan gedacht en naar gekeken. :)

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 09:36
Hey, dat heb ik namelijk zelf soms dat hij lang blijft hangen en de andere keert gaat hij weer heel snel.
Pagina: 1