RAID 0 opstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 16:41
Stel: ik heb 2 schijven a 20 Gb
Ik schakel ze in een RAID 0 opstelling.
Ik las dat het lekker snel werkt, omdat deze
schijven dan parallel werken, maar:
Schrijven ze dan ieder de helft weg (en heb ik dus 40 Gb ruimte) of schrijven ze allebei alles weg (20Gb ruimte), lijkt me ook iets minder logisch.
Oh, en ik kan gewoon booten vanaf een RAID 0 configuratie ?

Verwijderd

RAID 0 is gewoon 40 Gb.

En booten moet wel kunnen meen ik ..

• kross
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je een RAID kaart heb dan kun je beter RAID 1 gebruiken (geloof ik) dan wordt het toch 2x zo snel? Of niet.

:) Wordt wel duur :)

[/droom modus]
2x 75gb IBM op RAID5
[/wakker]

[/edit]
Of is raid5 die snelle? Er is er toch een die van 2x 20GB een snelle 20GB maakt?
[/edit end]

Verwijderd

RAID 0 is toch stripe en RAID 1 mirror. Dus ..

• Chrasher
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

2x 20Gb Harddisks:

Raid 0 (striping) --> beste performance, 40Gb
Raid 1 (mirroring)--> veiligste optie, 20Gb

Raid 0 -> lezen en schrijven wordt verdeeld over beide HD's. Dus theoretisch is de doorvoer 2x zo groot bij lezen en schrijven.

Raid 1 -> lezen wordt verdeeld over beide HD's (wel op een iets andere manier dan bij striping, maar is ook ongeveer 2x zo snel.
Schrijven gebeurt naar beide HD's en is dus niet sneller.

Bij mirroring hebben beide HD's dus exact dezelfde gegevens. Als er een uitvalt dan werkt je systeem nog steeds zonder problemen, maar dan vanaf 1 schijf.
Bij striping worden de gegevens verdeeld over beide HD's. Als er hier een uitvalt dan ben je alle gegevens kwijt!

PSN-id: Chrasher

• winand
  • Laatst online: 09-04 16:41
Hmm, Als ik een RAID opstelling maak met een nieuwe schijf en een waar ik nu alles op heb staan... moet ik dan alles van die schijf afgooien en opnieuw beginnen!? :(

Verwijderd

ja jammer genoeg wel heb ik ook moeten doen alleen dan voor 4x18gig

Verwijderd

ja, en RAID 5 is geloof ik een combinatie van Raid 0 en 1. Dat betekent dus dat je minstens 4 HDD's erin moet hangen om ervan te kunnen profiteren

bijv:

4 x 20GB HDD

2 x in Raid-0 (40 GB)
2 x in Raid-1 (40 GB)

Dus de eerste twee werken in Raid-0 mode, zodat je performance verdubbelt (bijna) en de andere twee werken in Raid-1 mode, die Mirroren alles wat er op de eerste twee schrijven gebeurt. Dus SNEL en SAFE ;)

Nog sneller is 4 hdd's in Raid-0, maar dan gaat de betrouwbaarheid van je systeem hard achteruit. De kans dat er 1 HDD defect gaat is met vier van die dingen nu eenmaal groter :(

Verwijderd

Ik gebruik al een tijdje twee schijven en heb de load gewoon verdeeld over twee schijven/controllers. Alle proggies die ik regelmatig tegelijk open heb staan op beide schijven, net als mijn OS en mijn swap en temp files.
Werkt bijna even goed als RAID 0, maar je hebt niet de nadelen ervan:

1 - je kunt niet booten van RAID 0 - RAID 0 verdeeld alle data in kleine blokjes die over beide schijven worden verdeeld. Als alle gegevens verdeeld zijn, hoe kan je daar dan van booten zonder aansturing?

2 - als een van je schijven crasht ben je ALLE gegevens op beide schijven kwijt. Das wel ff iets om rekening mee te houden...

Verwijderd

Tom heeft een hele goede korte en bondige uitleg over welke raid wat doet.

Op z'n site bij storage en dan bij het topic over het omsolderen van de Ultra66 naar de Fasttrak66

:)

Verwijderd

jediron

Raid 5 is weer een op zich staand systeem.
Voor Raid 5 heb je minimaal 3 schijven nodig. De inhoud van een schijf wordt gekopieerd en verdeeld over de andere schijven. Dit systeem wordt vaak in servers met hotswappable (schrijf je het zo???)schijven gebruikt. Mooiste is dat als er een schijf uitvalt, je deze schijf er uithaalt, nieuwe schijf erin, deze schijf wordt opgebouwd met de backup vanaf de andere schijven, nieuwe schijf is identiek als oude vervangen schijf.

Je bent wel altijd +/- 1/3 van je totale schijfcapaciteit kwijt aan dit systeem. (als je uitgaat van 3 schijven)

3 * 9Gb = 27Gb
+/- 9 Gb wordt gebruikt voor raid 5.

Je hebt pas problemen als je raid controler kapot is (persoonlijk meegemaakt)

Dit wel een dure oplossing voor thuis.

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat The_noseman zegt klopt, de data bij raid 5 wordt opgesplits ( als je met 3 hd werkt) in 3 pariteiten, die over de hd's worden verdeelt, valt er 1 uit, dan gooi je er een nieuwe in, en laat je de 2 andere hd's de pariteit die uitgevallen is, terugschrijven. Nadeel is dat het veeeeel tijd kost.

PS: erm of pariteit een goed nederlands woord is, betwijfel ik :) Het zijn dus Parity-bits ...

Verwijderd

Ja, dat kan wel kloppen. Maar 2 x 2 (stripe/mirror) is een goede optie toch?

enne, wie zei dat je niet kan booten vanaf RAID moet mij is uitleggen waarom die dat nu juist WEL doet bij mij ;)

Verwijderd

volgens mij was hier jl al wat over.... Maar ik meen dat je met een hardware matige raid wel kunt booten maar met een software matige niet.

Verwijderd

Yep, met de hardware-RAID lukt dat zeker. Met software-RAID hen ik geen ervaring, dus het zou kunnen kloppen wat je zegt. Betekent dat dan ook dat je minstens 3 Hdd's moet hebben als je een Software matige RAID wil opzetten ?

Verwijderd

nee ik dacht dat 2 al voldoende was....

• Chrasher
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Met "software-raid" wordt je raid functionaliteit pas geladen na het booten van het besturingssysteem en de betreffende drivers. Hier heb je dus een bootable disk voor nodig. In de meeste gevallen heb je dus een 3e HD nodig op een andere controller waarvan je dan kan booten. Mits je natuurlijk niet van een floppy of CD-Rom boot.

Ik heb zelf een promise fasttrak66 Raid controller en ik kan hiervan zonder problemen booten. Voorwaarde is wel dat je bios kan booten van een SCSI-schijf.

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Niks aan toe te voegen, behalve natuurlijk dat hardwarematige raid stukken beter is. Als je toch voor een reetsysteem gaat neem dan een echte harde controller.

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Met softwarematige-RAID heb je aan 2 HD's voldoende. Maa rje zult het wel zo moeten indelen:

1e Partitie, niet RAID, waar je het OS opzet.
De rest van de schijf kan je dan wel RAID maken met de andere HD. Als beide schijven even groot zijn krijg je nog een 3e partitie, die evengroot is als je OS-partitie, op de 2e HD.

Is het te volgen? :)

Verwijderd

Op donderdag 27 juli 2000 16:31 schreef kross het volgende:
Als je een RAID kaart heb dan kun je beter RAID 1 gebruiken (geloof ik) dan wordt het toch 2x zo snel? Of niet.<P> [afbeelding] Wordt wel duur [afbeelding] <P><BR>[/droom modus]<BR>2x 75gb IBM op RAID5<BR>[/wakker]<P>[/edit]<BR>Of is raid5 die snelle? Er is er toch een die van 2x 20GB een snelle 20GB maakt?<BR>[/edit end]

[This message has been edited by kross (edited 27-07-2000).]
Keep on dreaming raid 5 met 2 hdd's wordt moeilijk ik denk dat je de eerste zal zijn die dat lukt je hebt nl 3 hdd's nodig is minimum. Is stripe set with parity.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26
Heb ook nog een paar vraagjes over het raidsysteem op een asus a7v133 raid.

Kun je aan de IDE-connectoren van de raid ook gewoon cd-roms etc en harddisks hangen die je niet onder raid wil hangen? Maw heb je bij dit mobo 4 ide-kanalen die je kan zonder raid kan gebruiken?

Is het bij dit mobo mogelijk om te stripen over 3 of 4 HD's?

Kun je bij raid 0 ook nog partities aan maken, dus bijv. weer 2 partities waar ieder partitie de helft van beide schijven beslaat?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 10:46

BrZ

Op maandag 06 augustus 2001 09:17 schreef Kaatje_NL het volgende:

[..]

Keep on dreaming raid 5 met 2 hdd's wordt moeilijk ik denk dat je de eerste zal zijn die dat lukt je hebt nl 3 hdd's nodig is minimum. Is stripe set with parity.
Fijn dat je hem dat na een jaar ff verteld |:( :(

• BrZ

BrZ

Zal ik toch nog ff nuttig zijn ;)
Op maandag 06 augustus 2001 13:38 schreef sewer het volgende:
Heb ook nog een paar vraagjes over het raidsysteem op een asus a7v133 raid.

Kun je aan de IDE-connectoren van de raid ook gewoon cd-roms etc en harddisks hangen die je niet onder raid wil hangen? Maw heb je bij dit mobo 4 ide-kanalen die je kan zonder raid kan gebruiken?
Ja... RAID is een extra functie van die controller
Is het bij dit mobo mogelijk om te stripen over 3 of 4 HD's?
4 HD's kan iig... 3 HD's lijkt me eigenlijk ook wel :)
Kun je bij raid 0 ook nog partities aan maken, dus bijv. weer 2 partities waar ieder partitie de helft van beide schijven beslaat?
Jah, je OS ziet die RAID-array als 1 HD die je dan ook gewoon kan partitioneren

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 11:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> O&IO

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26
Op maandag 06 augustus 2001 14:15 schreef BrZ een boel nuttige info:
Bedankt, maar heb nog 1 vraag. Kun je met een asus a7v133 raid nou wel of niet booten als je maar 2 HD's hebt en in raid 0 hebt hangen?

• BrZ

BrZ

Op maandag 06 augustus 2001 15:03 schreef sewer het volgende:

[..]

Bedankt, maar heb nog 1 vraag. Kun je met een asus a7v133 raid nou wel of niet booten als je maar 2 HD's hebt en in raid 0 hebt hangen?
Ja... moet je in je BIOS gewoon SCSI als bootdevice opgeven

Verwijderd

OK, ga maar vast likkebaarden:
Ik heb een P4B266-E (dus de versie met een promise raid 133 controller on-board). P4 1.8 Northwood. 2x Seagate 20Gb (ATA 100/7200rpm) 2x Maxtor 80Gb (ATA 133/7200rpm).
Maar nu:
Wat is de beste config?
Ik dacht zelf:
op de normale IDE (100?): 2x 20Gb op IDE1 (80 aderig) + 2 kleine, trage schijven op IDE2 (40 aderig). CD-roms zijn SCSI
op de RAID 133: 2x 80Gb op RAID 0 (striped) allebei op aparte kabel......toch?

Verwijderd

Op vrijdag 28 juli 2000 10:41 schreef The_Noseman het volgende:
Je hebt pas problemen als je raid controler kapot is (persoonlijk meegemaakt)
Dit is misschien zo bij software controllers (geen ervaring) maar bij hardware controllers staat er op de schijven zelf een raid-magic-block waar alle raid info instaat. De controller leest bij het booten die raid-magic-block en weet dan hoe de schijven zijn opgedeeld. Met mijn 3ware raid5 opstelling bijv. kan ik de schijven zonder problemen aan een andere 3ware controller hangen zolang deze maar (backwards) compatible is met het type raid-magic-block. (misschien iets voor de raid-faq?)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 15 april 2002 11:27 schreef wkamphuis het volgende:
(misschien iets voor de raid-faq?)
Er staat wel iets over compatibiliteit in de raid-faq:

Kan ik mijn RAID set gewoon verplaatsen naar een andere controller?
NEE, dit kan nooit! Verplaatsing kan alleen als je precies dezelfde controller neemt. Dit is dus iets waar je goed op moet letten als je je raid set naar een ander moederbord met andere RAID controller verplaatst.

Klopt dus niet helemaal met wat jij zegt inderdaad ;)
Maar voor de goedkopere raid-controllers geld dit wel..

Overigens nog even de opmerking dat dit topic al bijna 2 jaar oud is, dus reageren op oudere vragen heeft niet zoveel zin :)

• Hurricane
  • Laatst online: 07-04 23:46

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb hier een Raid-0 config van 2x 60GB Ata 133.
Windows boot gewoon van mijn Raid controller dus dat moet geen probleem zijn.
Pagina: 1