[XP] Rechtermuisknop actie in Netwerkomgeving*

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Weet iemand of dit kan.......

Ik wil graag een optie toevoegen wanneer ik met de rechter muis knop een computer in mijn netwerk bekijk. En wel de optie: 'open VNC viewer met deze computer' (oid).
Ik heb VNC draaien op veel werkstations/clients en het lijkt mij verdraaid makkelijk als ik de lijst met pc's in netwerkomgeving/neighborhood zie, rechts kan klikken en dan meteen de vncviewer kan openen om een verbinding met het betreffende pc te kunnen maken. Nu moet ik eerst de naam/ip van de betreffende pc onthouden/opschrijven/ en em dan in het VNCvieuwer vesnter weer intypen/pasten........

Ik heb al veel zitten zoeken maar dit nog niet tegengekomen....

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ondersteunt VNC opstartparameters? Dan kan je namelijk makkelijk dmv een regkey dat toevoegen. Ik denk dat iemand anders dit ook al eens wilde doen, dus gebruik google eens zou ik zeggen. Misschien zoeken met betere zoektermen. Documentatie van VNC, staat daar niets in over commandline parameters, zoiets als 'vnc.exe 192.168.1.3' om dat betreffende ip te openen met VNC.

Commandline FTW

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-03 09:29
VNC kan je vanuit de commandprompt opstarten met het volgende commando

vncviewer.exe %computernaam%

Hoe je dit verder in het register moet zetten weet ik niet maar zo werkt het.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke versie van Windows gebruik je? Zie daarover ook de Windows Clients - Policy

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• kaajee
Sorry vergeten idd. Draai met Windows XP (Pro).
Ik vond de volgende registry ingang:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{208D2C60-3AEA-1069-A2D7-08002B30309D}
Daar staat "Mijn netwerklocaties".

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~johonl/kj/dump/netwerk.jpg

Maar dan ben ik er nog niet. Ik wil dan dus in "Mijn netwerklocaties" een domein/werkgroep kiezen, daaruit een computer en dan rechtsklikken, en dan dus daar een optie toevoegen: 'Open met VNC Viewer'......(dat van die command line klopt idd, heb ik ook al getest en dat werkt)

Nu staan er bij een pc in 'mijn netwerklocaties' de volgende opties na rechtsklikken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Openen
Verkennen
--
Netwerkverbinding maken (greyed out)
--
Snelkoppeling maken
--
Eigenschappen

Daar zou ie dus eigenlijk tussen moeten komen, en dan moet ie dus 'automatisch' de naam van de betreffende pc 'meenemen' naar de command line van vncviewer (iets met %1 of zo, toch?)

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 06-07-2007 13:39 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou dan moeten werken ja. Ik zou zeggen, vul het in en test het. Werkt het niet, probeer wat anders. Net zo lang totdat het werkt. Zelf onderzoek doen is ook een van de vereisten hier. Je hebt je informatie, gebruik het en ga lekker proberen. Krijg je foutmeldingen oid, kan je altijd hier nog vragen. Er zullen vast een paar mensen zijn die het weten.

Commandline FTW

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Hero Of Time schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:00:
Dat zou dan moeten werken ja. Ik zou zeggen, vul het in en test het. Werkt het niet, probeer wat anders. Net zo lang totdat het werkt. Zelf onderzoek doen is ook een van de vereisten hier. Je hebt je informatie, gebruik het en ga lekker proberen. Krijg je foutmeldingen oid, kan je altijd hier nog vragen. Er zullen vast een paar mensen zijn die het weten.
Met deze opmerking: maak een backup van je register!

• kaajee
Ok, ik ben nu zo ver dat er inderdaad een extra regel/item staat als ik rechts klik op een pc in netwerkomgeving. Er staat nu "Open with VNCViewer...", echter ik krijg het niet voor elkaar om vervolgens de betreffende computer naam ook 'mee te nemen' (ahw) naar het VNC venster.
In het status venster van vncviewer staat nu bij de VNC server die hij zoekt: " (alleen maar aanhalingsteken) en daar zou dus de naam van de PC moeten staan....
(vanzelfsprekend zegt vncviewer nu dat ie de server niet kan vinden; 'failed to get server address')

De 'opdracht regel' in de registry ziet er nu als volgt uit:
code:
1
"C:\Program Files\Utils\UltraVNC\vncviewer.exe" "%1"

Als ik geen aanhalingstekens gebruik bij %1 dan opent ie het gewone VNC connection venster met de laatst gekozen computer (het standaard begin scherm van vnc vieuwer, maar dus neit met de juiste computernaam)

Dat %1 pakt ie niet blijkbaar, hoe kan je er nu er voor zorgen dat ie de 'computernaam' neemt?

EDIT: als ik in de registry achter de exe gewoon 'hard' een computernaam/ipadres invoer, werkt het wel, dus:
code:
1
"C:\Program Files\Utils\UltraVNC\vncviewer.exe" "computernaam"

het moet daar ergens zitten volgens mij.
Hij moet dus ahw 'weten' welk item/computernaam ik rechts klik en deze 'meenemen' naar vncviewer.exe en dan vervolgens dus eigenlijk uitvoeren/runnen:
code:
1
vncviewer.exe computernaam

PS bedankt voor het aanpassen v/d topic titel ;)

[ Voor 19% gewijzigd door kaajee op 06-07-2007 17:33 ]

• kaajee
Niemand die weet hoe je hier die 'variabele' kunt toepassen?
Hoe krijg je de naam an die PC in dialoog venster vam VNCViewer?

Hetzelfde zie je wel bij andere programma's; bij een picture vieuwer, daar kun je dan ook rechtsklikken en kiezen voor "Open with/met..."
Pagina: 1