Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Vandaag een lastige discussie.

Er zijn wat mensen in mijn omgeving op zoek naar een nieuwe baan, zijn werken nu in de detachering. Nu hebben een aantal mensen een baan aangeboden gekregen bij organisaties waar men geen lease-auto aanbiedt.

Hoe kun je berekenen hoeveel salaris je uit het gesprek moet halen om er tenminste niet op achteruit te gaan? We zaten zelf te denken dat je ongeveer 10.000 bruto euro per jaar bovenop je huidige salaris moet zetten. Ik heb zelf geen eigen auto dus ik heb eigenlijk geen flauw idee hoveel dit op jaarbasis kost.

Verwijderd

Kijk wat een middenklasser leasewagen aan bijtelling oplevert.

Verder praat je over kilometervergoeding voor woon-werk verkeer. 18c of 19c/km wettelijk.
Dat is echt niet kostendekkend met onderhoud en afschrijving meegerekend. Maarja je moet het ook eerder zien als een dekking van enkel de werkgerelateerde kilometers.

Ritten voor de baas met een privéwagen zou ik weigeren.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 00:23 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

sec gezien zou ik zeggen: leasebedrag - bijtelling (+ eventueel brandstof voor privégebruik)

dus stel je hebt nu een leaseauto van 600 in de maand ex brandstof met een bijtelling van 200 in de maand waarmee je ook privé rijdt en je baas zo lief is om ook de brandstofkosten van privégebruik binnen grenzen te betalen - zeg dat dat neer komt op 50 per maand

per jaar komt dat dan neer op (600 - 200 + 50) * 12 = 5400 euro

Intentionally left blank

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Standeman

Prutser 1e klasse

Radical1980 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:17:
Vandaag een lastige discussie.

Er zijn wat mensen in mijn omgeving op zoek naar een nieuwe baan, zijn werken nu in de detachering. Nu hebben een aantal mensen een baan aangeboden gekregen bij organisaties waar men geen lease-auto aanbiedt.

Hoe kun je berekenen hoeveel salaris je uit het gesprek moet halen om er tenminste niet op achteruit te gaan? We zaten zelf te denken dat je ongeveer 10.000 bruto euro per jaar bovenop je huidige salaris moet zetten. Ik heb zelf geen eigen auto dus ik heb eigenlijk geen flauw idee hoveel dit op jaarbasis kost.
Ik heb ooit een berekening gedaan (zat in dezelfde situatie) en kwam uit op zo'n 550 bruto in de maand (met daarbij reiskosten vergoeding).
Ongeveer het leasebedrag van mijn auto bruto per maand dus.

Overigens ga je wel veel minder KM's rijden zonder "pas van de zaak". Zomaar even naar Antwerpen voor een filmpje gebeurt niet meer zo vaak ;)

Overigens rij ik nu een opel astra uit 92 i.p.v. een Seat Leon 1.8 uit 2001. Dus met mijn berekening heb je wel minder auto..

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 06-07-2007 00:40 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Standeman schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:38:
[...]
Overigens rij ik nu een opel astra uit 92 i.p.v. een Seat Leon 1.8 uit 2001. Dus met mijn berekening heb je wel minder auto..
Dat ben ik ook vergeten ja; om het eerlijk te houden zou je de kosten die je moet maken om privé een nieuwe auto te kunnen rijden ook mee moeten nemen. Vaak heb je daarvoor een persoonlijke lening nodig en heb je dus rentekosten. Privé-lease is ook duurder dan corporate lease. In mijn rekenvoorbeeld zal je er snel een 100 euro per maand bij op moeten tellen denk ik en dan zit je inderdaad aan de 550 per maand voor een gemiddelde middenklasser.

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 06-07-2007 01:01 ]

Intentionally left blank

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

auto is duur, vaak duurder dan je denkt want veel mensen vergeten de afschrijving.
In je lease bedrag zitten grof weg de volgende kosten:
- verzekering (all risk)
- wegenbelasting
- onderhoud
- rente
- genoemde afschrijving
Brandstof zit er niet in, die betaaldt je werkgever maar jij daarentegen betaalt (aftrekbare) bijtelling voor je IB, voor het prive gebruik dus.

een eigen auto is 'goedkoper' als
- je een kleinere of oudere auto rijdt(dus minder rente en afscchrijving)
- je een mindere verzekering neemt (met kans op onverwacht hoge schades)
- je geen onderhoud pleegt (of dat veilig is...)
- je heel veel zakelijk wwon-werk rijdt (ivm de lage kilometer vergoeding) en prive bijna geen kilometers rijdt.
- zoals eerder door een ander geen kilometers voor je baas rijdt.

je kan imho de bruto bijdrage van je werkgever grofweg als bruto salaris indicatie gebruiken, dat is ie namelijk ook gewoon per maand aan jou kwijt alleen hoeft ie er geen pensioen over te betalen (dat effect hangt van je leeftijd af) en je eigen bijdrage en je bijtelling is puur tussen de fiscus en jezelf.
/edit: nu vergeet ik het prive brandstof gebruik, als je bijna niet zakelijk rijdt maar wel 13K prive per jaar dan is een lease auto echt heeeel erg voordelig...ik heb een vriend die naast zijn werk woont met een lease auto en die lacht zich kapot.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 06-07-2007 01:52 . Reden: edits zijn leuk ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja het is ook een beetje hoeveel waarde je aan je lease auto hecht. Ik heb zelf ook een lease auto, dat is vooral omdat ik nu voor mijn werk veel zakelijke kilometers maak. Dat is ook de reden dat het wel lekker is dat je een nieuwe auto hebt.

Zou ik bij een bedrijf werken waar ik geen lease-auto zou hebben dan zou ik ook geen zakelijke kilometers hoeven te rijden. Dan zou ik dus ook al snel een goedkopere auto nemen.

Het hangt er dus een beetje van af hoeveel waarde je aan een nieuwe auto waar je onbeperkt mee kunt rijden hangt.

Zelf zou ik denk prive ongeveer 300 tot 400 euro kwijt zijn aan een auto per maand. Als ik dicht genoeg bij mijn werk zou wonen zodat ik daar heen kon fietsen/lopen dan zou ik mischien helemaal geen auto kopen aangezien mijn vriendin ook een auto heeft, die ik dus buiten werktijd gewoon kan lenen.

Het is dus denk een beetje persoonlijk hoeveel het waard is.

Als je het mee wilt nemen in je salaris onderhandelingen zou ik gewoon beginnen met je leasenorm bedrag.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk dat het wat te gemakkelijk is om er 10.000 bij te doen, de helft lijkt me reëeler
franssie schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 01:33:
auto is duur, vaak duurder dan je denkt want veel mensen vergeten de afschrijving.
..ik heb een vriend die naast zijn werk woont met een lease auto en die lacht zich kapot.
Ik neem aan dat die vriend dan veel zakelijke KM's rijdt anders is die baas natuurlijk stapelgek

[ Voor 68% gewijzigd door Gunner op 06-07-2007 08:11 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

vooghel

Cunning linguist

Gunner schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 08:09:
Ik denk dat het wat te gemakkelijk is om er 10.000 bij te doen, de helft lijkt me reëeler

[...]

Ik neem aan dat die vriend dan veel zakelijke KM's rijdt anders is die baas natuurlijk stapelgek
Hoeft niet, veel bedrijven geven standaard een leaseauto bij een bepaalde functie/niveau ongeacht waar je woont.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vooghel schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 08:58:
[...]

Hoeft niet, veel bedrijven geven standaard een leaseauto bij een bepaalde functie/niveau ongeacht waar je woont.
Ik neem aan dat die vriend dan veel zakelijke KM's rijdt anders is die baas natuurlijk stapelgek.

Laten we het er op houden dat de vele kilometers die hij maakt per vliegtuig gaan ;) hij rijdt echt alleen maar prive in dat ding - kan je zelf geen auto voor rijden voor dat beetje bijtelling.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• blue eyes
  • Laatst online: 10:22
De gedachte is simpel, de uitwerking complex :D

Wat je wilt is je huidige netto inkomen (incl. leasewagen, geen extra kosten) gelijkstellen aan je nieuwe inkomen waarbij je eigen auto ook is betaald. Het verschil kan je bruteren, dit bedrag zou je minimaal meer moeten verdienen om een gelijk netto inkomen, inclusief autokosten, te krijgen.

Anders gezegt: je huidige netto inkomen plus je netto kosten voor een eigen auto is je gewenst netto inkomen.

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
blue eyes schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:14:
De gedachte is simpel, de uitwerking complex :D

Wat je wilt is je huidige netto inkomen (incl. leasewagen, geen extra kosten) gelijkstellen aan je nieuwe inkomen waarbij je eigen auto ook is betaald. Het verschil kan je bruteren, dit bedrag zou je minimaal meer moeten verdienen om een gelijk netto inkomen, inclusief autokosten, te krijgen.

Anders gezegt: je huidige netto inkomen plus je netto kosten voor een eigen auto is je gewenst netto inkomen.
De gedachte is inderdaad simpel, maar werk het maar eens uit.

Inderdaad zal je rekening moeten houden met:

- verzekering
- wegenbelasting
- onderhoud
- afschrijving

ANWB abonnement hoort er dan ook nog bij, wordt ook vaak vergeten, zoiets zit meestal ook vaak bij zo'n lease-contract in.

Vandaag even de volgende berekening toegepast:

Leaseprijs van een Golf diesel opgezocht bij een leasemaatschappij. Aantal kilometers op 40.000 per jaar gezet met een looptijd van 4 jaar en een maximaal aantal kilometers van 160.000.

- Leaseprijs is dan 700 euro per maand exclusief BTW en brandstof
- Brandstofkosten ongeveer op 200 euro per maand gezet
- Totaal 900 euro

Aangezien er nu geen sprake is van bijtelling en BTW niet in het leasebedrag zit, nog een correctie hierop van 50-150 euro minder kosten per maand.

Uiteindelijk op een totaal bedrag gekomen van 750-850 euro netto per maand. Was in eerstantie wel even schrikken, aangezien overheidsinstanties bijvoorbeeld geen royale kilometervergoeding uitkeren. :)

Om het plaatje compleet te krijgen, iemand enig idee wat de gemiddelde kilometervergoeding is?

Verwijderd

Ik gok dat de gemiddelde kilometervergoeding erg dicht bij de maximale belastingvrije kilometervergoeding ligt. Er zullen niet veel bazen zijn die bereid zijn belasting e.d. te gaan betalen over een hogere kilometervergoeding.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je rekent nou ook met 40.000 km per jaar. Maar je rijdt wel exceptioneel veel als je zoveel prive rijdt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• blue eyes
  • Laatst online: 10:22
Radical1980 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:56:
[...]
De gedachte is inderdaad simpel, maar werk het maar eens uit.

Inderdaad zal je rekening moeten houden met:

- verzekering
- wegenbelasting
- onderhoud
- afschrijving

ANWB abonnement hoort er dan ook nog bij, wordt ook vaak vergeten, zoiets zit meestal ook vaak bij zo'n lease-contract in.

Vandaag even de volgende berekening toegepast:

Leaseprijs van een Golf diesel opgezocht bij een leasemaatschappij. Aantal kilometers op 40.000 per jaar gezet met een looptijd van 4 jaar en een maximaal aantal kilometers van 160.000.

- Leaseprijs is dan 700 euro per maand exclusief BTW en brandstof
- Brandstofkosten ongeveer op 200 euro per maand gezet
- Totaal 900 euro

Aangezien er nu geen sprake is van bijtelling en BTW niet in het leasebedrag zit, nog een correctie hierop van 50-150 euro minder kosten per maand.

Uiteindelijk op een totaal bedrag gekomen van 750-850 euro netto per maand. Was in eerstantie wel even schrikken, aangezien overheidsinstanties bijvoorbeeld geen royale kilometervergoeding uitkeren. :)

Om het plaatje compleet te krijgen, iemand enig idee wat de gemiddelde kilometervergoeding is?
Ik ben concreet in onderhandeling geweest met een overheidsbedrijf.

De overheid stimuleert OV, en demotiveerd auto gebruik voor de werknemers. Derhalve kon ik of een OV jaarkaart krijgen of 30 euro per maand aan onkosten vergoeding. Km was geen sprake van.

OP zicht is dat niet erg, het kan immers met salaris gecompenseerd worden. Links of rechtsom, dat mij niet uit. Liever een hoger salaris dan een hoge KM vergoeding. Over het salaris bouw je ook nog eens pensioen op. Jammer alleen dat salaris bruto is, tov km vergoeding netto :D

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

franssie schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 01:33:
In je lease bedrag zitten grof weg de volgende kosten:
- verzekering (all risk)
- wegenbelasting
- onderhoud
- rente
- genoemde afschrijving
Brandstof zit er niet in, die betaaldt je werkgever maar jij daarentegen betaalt (aftrekbare) bijtelling voor je IB, voor het prive gebruik dus.

*een eigen auto is 'goedkoper' als
- je een kleinere of oudere auto rijdt(dus minder rente en afscchrijving)
- je een mindere verzekering neemt (met kans op onverwacht hoge schades)
- je geen onderhoud pleegt (of dat veilig is...)
- je heel veel zakelijk wwon-werk rijdt (ivm de lage kilometer vergoeding) en prive bijna geen kilometers rijdt.
- zoals eerder door een ander geen kilometers voor je baas rijdt.

je kan imho de bruto bijdrage van je werkgever grofweg als bruto salaris indicatie gebruiken, dat is ie namelijk ook gewoon per maand aan jou kwijt alleen hoeft ie er geen pensioen over te betalen (dat effect hangt van je leeftijd af) en je eigen bijdrage en je bijtelling is puur tussen de fiscus en jezelf.
/edit: nu vergeet ik het prive brandstof gebruik, als je bijna niet zakelijk rijdt maar wel 13K prive per jaar dan is een lease auto echt heeeel erg voordelig...ik heb een vriend die naast zijn werk woont met een lease auto en die lacht zich kapot.
ach aan de andere kant, als je wel een aardig bedrag aan KM vergoeding krijgt kun je het voorbeeld van mijn pa hebben.

* Die rijd voor z'n werk 45K per jaar in onze auto
*krijgt kilometer vergoeding (hoeveel weet ik niet precies, maar dit is gebaseerd op zijn huidige, na de invoering een ongunstige belasting op alle kilometervergoeding > 19 cent, daarvoor was het nog veel goedkoper) die best riant is.
*Als hij een lease auto zou krijgen zou het een ford focus station 1.6 diesel 90 PK zijn, niets ten nadele van z'n focus maar een caravan de Alpen over, dat gaat niets worden.
*Hij rijd nu zelf een mooie 2ehands Galant op Gas. (gas is om op te rijden, niet om op te koken!)
*De 2ehands auto koopt hij met <100K kilometers en rijd hij door tot dat er groot onderhoud aan komt, de afgelope 3 autos waren dus allemaal pas weg toen ze meer dan 260K d'r op hadden staan.

In de 3.5 jaar die hij dus gemiddeld per jaar rijd komt het bij hem zo uit dat hij als hij alle verzekering (allrisk, ongeval inzittende 5 personen), afschrijving, onderhoud en wegenbelasting van zijn kilometer vergoeding aftrekt.
Hij voor het geld dat hij over houd: naar Italië kan rijden met dat ding en daarnaast het autotje van m'n moeder nog kan betalen!

Oke hij rijd wel 2ehands etc. maar wel ruim een klasse groter en heeft geen bijtelling!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Gas is natuurlijk ideaal voor een privé auto. Het omslagpunt van de eerder genoemde Golf ligt voor LPG bij 10.000 km, voor diesel pas bij 30.000.

Als je minder rijdt dan dat, kun je beter met een benzine uitvoering rekenen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1