PCI-E raidcontroller Moederbord onafhankelijk? ea

Pagina: 1
Acties:

• bpee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 17:33
Op het moment ben ik een bezitten van een asus moederboardje A8N- deluxe, Voordeel is dat er lekker veel sata aansluitingen zijn waardoor ik in middels 2 raptors en 5 300 GB Maxtor schijven in mijn systeempje heb hangen. :*)

Raptors in striping
2x 2 maxtor schijven in striping
1x los

Maar genoeg over wat ik heb,

Ik zit met het feit dat waarschijnlijk mijn Moederboardje voor de 2de maal is overleden. :( En een ellende dat dat is met die controllers en mijn schijven welke ik dus niet kan benaderen totdat ik weer een nieuw Bordje heb. (wat natuurlijk weer dezelfde moet zijn.)

Met mijn OS schijf zit ik niet zo zeer, ik zorg dat ik daar buiten de progamma's zo min mogelijk opsla. Maar dat ik mijn data schijven niet kan benaderen vind ik wel erg irri/onoverkomelijk!

Om dit probleem eens te omzeilen, en om het geheel wat flexibeler te maken zat ik te denken aan een PCI-E raid controller. Maar blijf met wat vragen zitten.

1 Kan ik die controller dan zomaar in een andere computer stoppen zonder dat er dat verloren gaat?
2 is dit wel de juiste rede om over te stappen op een losse raid controller?
3 Raid 5 klinkt ook interressant.
4 Kan ik de raid controller ook zomaar gebruiken om windows te booten, en weer is dit afhankelijk van het moederbord? (afgezien van verschillende drivers per moederboard kun je het niet over zetten dat begrijp ik)
5 Het meeste van mijn data bestaat uit "backups" van series welke ik vanuit het gehele huis graag vanaf de comp stream, heb ik dan veel troughput en dus een duurdere controller nodig of denken jullie van niet?

Ik heb gezocht maar alles wat ik vind gaat over de controllers op het moederboard zelf en daar wil ik nu juist vanaf, wellicht kunnen jullie me dus zo helpen. Alvast bedankt voor de moeite, _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. ja.
2. hoeft niet, je kunt ook gewoon een mobo kopen met een controller die op meerdere borden gebruikt wordt. Ik heb zelf een Gigabyte plank met ICH8R controller. Mocht dat plankje dood gaan en koop bijv een MSI met een ICH8R kan ik die RAID gewoon importeren. Daarnaast kan ik ook met ICH9R gebruik maken van de arrays
3. kan idd interessant zijn, zeker gezien de redundancy
4. Je moet ervoor zorgen dat je in je bios aangeeft waar hij van moet booten (in dit geval zal dat een S-ATA/SCSI controller zijn en evt meer specifiek een bootable addincard). Booten kan, mits de drivers voor de controller geladen zijn. Houdt er allleen rekening mee dat het booten op een ander bord problemen in windows kan veroorzaken (denk aan een HAL die op z'n gat gaat).
5. niet echt. Ik gebruik voor hetzelfde doel een P3 600 met een TX100 controllertje (niet eens raid dus) met daaraan 2x 320GB en 2x 750GB P-ATA disks. Het ding hangt aan een Gbit netwerk, maar het is duidelijk te merken dat ik aan de max van de PCI-bus zit, maar nog steeds is de throughput meer dan voldoende. Een gemiddelde video is hooguit een paar 100 KB/s aan data, zelfs DVDs stream ik zonder problemen van het ding af.
Dus een duurdere controller heb je dan niet echt nodig, sterker nog, ik zou het in singledisk gaan draaien.

Verwijderd

Software RAID gebruiken. :)
Alleen heb je dan een probleem met booten. Maar dan ben je dus onafhankelijk van de hardware die gebruikt wordt. Een RAID controller kan namelijk ook stuk gaan. Maargoed normaliter gaat hardware niet om de haverklap stuk natuurlijk.

• bpee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 17:33
Inderdaad de controller kan natuurlijk ook kapot gaan.

Maar als het daadwerkelijk klopt dat mijn moederbord kapot is dan zit ik er sterk over te denken om over te stappen op een Core 2 setje, Heb nog een ander 939 bordje liggen met agp kaartje wat ik dan ga ombouwen tot MCE oid