Reflectie in glas tegengaan

Pagina: 1
Acties:
  • 8.852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds kort een infrarood camera op de tuin gericht welke 24/7 digitale opnames maakt (vanwege een hoog aantal inbraken in de buurt). Deze heb ik binnen achter het raam hangen.

Overdag is het beeld prima, maar bij schemering/duisternis springt de IR-verlichting aan en ziet de camera niets meer door de reflectie van het licht in het raam. Ik ben al aan het testen geweest met het filmen vanuit verschillende hoeken, maar de spiegeling blijft hoe dan ook.

Hebben jullie misschien tips om deze reflectie tegen te gaan? Want op deze manier is de IR-verlichting tamelijk nutteloos. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Veel glassoorten reflecteren IR-stralen.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 05-07-2007 23:03 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Heb je de camera al loodrecht op het raam gemikt, dus zodat het raam in dezelfde richting staat als de lenzen in je camera?

Je kunt ook het raam open zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

De camera buiten hangen. Onder een afdakje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Niet online
Ik heb hem inderdaad loodrecht op het raam gemikt, maar dan zie je een mooie kring met witte rondjes verschijnen (de IR-leds die om de lens zijn geplaats). Dat helpt helaas dus ook niet. Daarnaast hangt de camera in de bijkamer op de 1ste etage, dus hij zal zoiezo naar beneden moeten "kijken".

Buiten hangen heb ik ook over nagedacht (hij is spatwaterdicht), maar ik weet zeker dat de buren dan gaan zeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door mjszwo op 05-07-2007 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Een regepijp buitenhangen en hem daarin, is ie waterdicht en onzichtbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211458

Ik denk niet dat anders op te lossen valt.....Ja het glas ontspiegelen zoals bij een bril gedaan wordt, hehe, dat gaat wat ver denk ik.
Als dat doosje nu eens heel on.opvallend is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Kun je deze lampjes ook uitschakelen?

offtopic:
check mijn ondertitel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik begrijp dat het IR licht reflecteert in het raam en zodoende door de sensor opgevangen wordt en in de opname zichtbaar is?

Kijk dan eens of je het IR licht weg kan filteren dmv een lens voor de cameralens.

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 05-07-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

Een simpele en goedkope optie, die ik persoonlijk zou nemen als ik met t zelfde probleem zat. Kijken waar de goedkoopste losse IR schijnwerpers te koop zijn, en die buiten het raam plaatsen.

Dat is jammer van de Leds in de camera, maar zo hangt je camera niet in t zicht, en een IR schijnwerper kan je in je gewone buiten/gevelverlichting verwerken.

En met dit soort schijnwerpers heb je zelf bij enigszins brakke cam's nog gezichtsherkenning.
Xander2000 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 23:18:Kijk dan eens of je het IR licht weg kan filteren dmv een lens voor de cameralens.
Je filter dan niet alleen de infrarood straling die van het glas weerkaatst, maar ook de straling die uit de tuin terugkaatst. Met andere woorden, je nachtzicht is dan weg.

[ Voor 29% gewijzigd door BLN op 05-07-2007 23:19 ]

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
reflectie in glas schreeuwt in mijn achterhoofd om een polarisatiefiltertje...natuurlijk is dat in duistere situaties enigszins tricky qua lichtopbrengst, maar dan moet er wellicht een losse schijnwerper bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

BiX schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 23:18:
Een simpele en goedkope optie, die ik persoonlijk zou nemen als ik met t zelfde probleem zat. Kijken waar de goedkoopste losse IR schijnwerpers te koop zijn, en die buiten het raam plaatsen.

Dat is jammer van de Leds in de camera, maar zo hangt je camera niet in t zicht, en een IR schijnwerper kan je in je gewone buiten/gevelverlichting verwerken.

En met dit soort schijnwerpers heb je zelf bij enigszins brakke cam's nog gezichtsherkenning.

[...]

Je filter dan niet alleen de infrarood straling die van het glas weerkaatst, maar ook de straling die uit de tuin terugkaatst. Met andere woorden, je nachtzicht is dan weg.
Losse IR unit buiten lijkt mij ook de beste oplossing. UV filters kun je vergeten, dan werkt meteen je camera niet meer op IR. Tevens geeft een UV filter een ENORME bak onzichtbaar licht (mits je een goeie hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 06-07-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

MissingDog schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:09:
reflectie in glas schreeuwt in mijn achterhoofd om een polarisatiefiltertje...natuurlijk is dat in duistere situaties enigszins tricky qua lichtopbrengst, maar dan moet er wellicht een losse schijnwerper bij.
Haha, een perfecte oplossing met polarisatie filters zou zijn , om een ir schijnwerper, gewoon achter het glas, met daarvoor een polafilter. En dan voor de lens van de camera ook een polarisatie filter die haaks op de polarisatie richting van het andere filter staat. Dan heb je geen reflectie in het glas, maar wel licht wat terugkaatst van objecten buiten.

Je verliest er alleen wel 70% van het "totale licht" mee :9

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-06 15:26

Sharky

Skamn Dippy!

Xander2000 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 23:18:

Kijk dan eens of je het IR licht weg kan filteren dmv een lens voor de cameralens.
8)7

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:32
Plaats je camera eens tegen het raam aan, desnoods met een lichtdichte tunnel die je lens met het raam verbindt. Scheelt een bak reflectie, en je contrast gaat omhoog.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Niet online
David schreef op zondag 08 juli 2007 @ 11:06:
Plaats je camera eens tegen het raam aan, desnoods met een lichtdichte tunnel die je lens met het raam verbindt. Scheelt een bak reflectie, en je contrast gaat omhoog.
Zoiets bedoel je?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/buis.jpg

Dat heb ik ook geprobeerd, maar dan raakt de boel nog meer overbelicht door de reflectie van de IR-leds tegen de binnenkant van de tunnel (hoewel je de wanden van de tunnel niet in het beeld ziet verschijnen).

[ Voor 6% gewijzigd door mjszwo op 08-07-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Caponi schreef op zondag 08 juli 2007 @ 11:32:
[...]

Zoiets bedoel je?
[afbeelding]

Dat heb ik ook geprobeerd, maar dan raakt de boel nog meer overbelicht door de reflectie van de IR-leds tegen de binnenkant van de tunnel (hoewel je de wanden van de tunnel niet in het beeld ziet verschijnen).
Ik denk dat er bedoeld wordt...de tunnelwand tussen lens & LEDs...zodat je de leds nooit in beeld kunt krijgen...of sloop de leds er uit, hang ze met wat langere draadjes uit 't beeldvlak van de camera
Pagina: 1