Nieuw zwaar systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
Om even weer helemaal opnieuw beginnen , en volgens de forumregels

Zit nu onderhand 2 weken achter een leenpc nadat hier de bliksem is ingeslagen en de atx connector vast op het moederbord gesmolten zit , is het onderhand tijd voor een nieuwe . Het onderstaande heb ik ondertussen samengesteld dmv van de nodige reviews op tweakers,tomshardware,neoseeker enz.

De vraag is nu , is dit een beetje goed systeem oftewel is het geschikt is om over te clocken en spellen mee te spelen? Verder zit ik te twijfelen over het geheugen ? Welke raden jullie me aan? En zou hier later de 9-serie van geforce op dit moederbord passen? Hier is over het algemeen weinig over te vinden behalve dat deze eind het jaar uitkomt.

Het budget ligt rond de 2500 euro. De videokaart komt er later in (geforce 9 serie)

Dit lijkt mischien op een "boodschappenlijstje" maar het is meestal makkelijk om te weten wat voor onderdelen er mischien in komen , om daarna het juiste advies te geven ! En ja , hier staan ook een aantal vragen in , voordat dit topic zoals het vorige topic gesloten word?

Reacties zoals die van Reinman en Acid__Burn zijn meer dan welkom ;)

Processor

Core 2 Extreme QX6700

Een goede processor aardig over te clocken. Deze verkies ik boven Q6600 i.v.m. de snelheid die je uiteindelijk wint na het overclocken.

Moederbord

GA-P35-DQ6

Uit verschillende reviews blijkt dat de P35 chipset goed presteerd en makkelijk te overclocken is , de toekomstige penryn processors zouden ook op dit moederbord moeten werken .

Geheugen

OCZ Reaper PC2-8500

Dit geheugen moet aardig goed overclocken en word niet te warm. Voor de rest heb ik gewoon goede ervaringen met OCZ , de garantie is ook goed (lifetime warranty)

Koeler

Thermalright Ultra 120 Extreme met All 120mm Fan

Een van de beste koelers op dit moment als ik de reviews mag geloven , deze koeler moet nog beter zijn als de Scythe infinity .

Schijven

2x Raptor 74 GB in raid 0 opstelling

Goede snelle schijven

Voeding

Corsair 620 watt

Goede voeding en nog stil ook.

Behuizing

Thermaltake VE7000SWA Soprano DX

Mooie kast met genoeg koelmogelijkheden.

[ Voor 142% gewijzigd door marc181982 op 09-07-2007 18:21 ]

Verwijderd

Heb je uberhoubt onderzoek gedaan? of alleen het duurste aan geklikt?

Je voldoet ook niet aan de regels: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

MOBO
Weg met die stricker extreme, betaal je veelste veel voor en is niet energy zuinig. Neem een Gigabyte P35-DS4. Nieuwe intel chipset super zuinig super overclocker(beter dan de 680i).
Dat en als je de sticker van een P5N32 SLI deluxe af haalt, staat er stricker extreme :X.

GEHEUGEN
tot hoe ver wil je gaan overclocken? met PC6400 haal je echt met moeite vol(als je 1:1 wil lopen) uit op je quadcore. Dus zulk snel geheugen is nergens voor nodig.

VIDEO
Je kan lang wachten op de 9 serie van Geforce. Ik weet niet wat je tot die tijd wil gebruiken, kijk anders naar een 1950pro. Niet duur, wel snel. Anders gewoon de 8800GTS 320 of de HD2900XT nemen.

HD
Ik zou 2x 320 GB nemen. beter prijs prestatie verhouding. De samsung T166 serie is stiller maar iets langzamer. Een deel in Raid 0 en een deel in Raid 1. Dat kan met intel raid.

KOELER
Scythe infinity koelt veel beter en is even duur. Kan je zelf een nog stillere koeler op zetten als je wil.

PSU
Kijk naar een Corsair 620 watt voeding, erg stil en modulair. Gemaakt door seasonic.

DVDR
Ik zou kijken naar een samsung brander, die zijn vast veel goedkoper.

PROC
Waarom de duurdere quadcore? de Q6600 is goedkoper en met PC6400 zou je die naar 3,6ghz kloken... als je dat zou lukken.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 23:03 ]

Verwijderd

handig met prijzen erbij enzo:/
uit ervaring spreek ik dat het gemakkelijker is een overzichtelijkereen duidelijkere startpost te maken
wat is je budget?:/

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 21:45
off topic
Voor een zwaar systeem gooi er lood in :D

ontopic ziet er goed uit maar een Q6600 is beter en kun je overklocken naar de speeds van de Q6700.
En met dx10 kun je beste wachten zoals op de frontpage een review is te lezen over de prestaties hiervan maar jij was nog niet van plan dit te kopen

[ Voor 31% gewijzigd door the squaler1 op 05-07-2007 23:04 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• marc181982
Alles is weer aangepast , zie verhaal hierboven.

Verwijderd

Het lukt je nooit om met lucht koeling je quadcore op het maximale van je geheugen te laten lopen. Daar word hij echt te warm voor. Als je meer dan 3,6GHz gaat halen, mag je je zelf gelukkig prijzen. Dus of neem goedkopere proc + goed koper geheugen. Of ga kijken naar nog betere koeling(Waterkoeling oid).

2 raptors? waarom? zo veel extra prestaties geven deze ook niet. Verder worden ze warm en maken ze meer lawaai dan andere hardeschijven. Samsung spinpoints zijn ook erg snel.
nieuws: Samsung SpinPoint T166 500GB review

De DQ6 bied niet zo gek veel extra tenopzichte van een DS4.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zie net als in je vorige topic, nog steeds geen vragen. Lijken me er ook niet te zijn. Dit is gewoon prima zo.

[ Voor 33% gewijzigd door Guardian Angel op 09-07-2007 18:37 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Ook ik zou een aantal dingen veranderen, maar laat ik wel duidelijk zijn je huidige systeem is iets sneller dan onderstaand maar je betaald daar wel heel veel meer voor.. Wat je beter kan doen is dus niet het duurste pakken maar daar net onder gaan zitten dan heb je veel meer waar voor je geld!

HDD
Laat de Raptors gaan, en ga voor de T166 van Samsung, zoals Reinman al zegt zijn deze uiteindelijk misschien iets langzamer maar dat merk je niet echt (alleen in je centen dan)..

CPU en Ram
De Q6600 is idd een betere keuze, net als je pc8500 geheugen is de Q6700 overkill en dat verschil klok je er gemakkelijk uit denk ik zo..

MOBO
Verder is de D6Q ook een beetje overdreven de DS4 is bijna net zo goed en een stuk goedkoper! (als je het geld hebt is de D6Q natuurlijk wel iets beter, maar spaar dat geld liever uit en upgrade over een jaartje of twee met dat geld naar een penryn ofzo).

In totaal bespaar je nu bijna 300-400 euro daarvan kun je dus later best een leuke upgrade doen denk ik zo...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 18:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:38:
Ook ik zou een aantal dingen veranderen, maar laat ik wel duidelijk zijn je huidige systeem is iets sneller dan onderstaand maar je betaald daar wel heel veel meer voor.. Wat je beter kan doen is dus niet het duurste pakken maar daar net onder gaan zitten dan heb je veel meer waar voor je geld!
Waarheid als een tank :z

• marc181982
Kijk hier heb ik wat aan . Het voordeel is dat ik alles tegen inkoop prijs kan krijgen , scheelt meestal al snel een paar honder euro , dus voor het geld hoef ik het niet echt te laten. Het systeem gaat meestal binnen 3 jaar weer de deur uit.

Denk dat ik voor het volgende geheugen ga: OCZ Reaper HPC PC2-6400 @ 800 MHZ . Niet echt overkill en toch aardig over te clocken.

Van wat ik heb gezien gaat de Q6600 t/m 3,0 ghz met een zalman koeler , een beetje QX6700 t/m 3,6 a 3,7 Ghz . Toch een aardig verschil vind ik persoonlijk.

Maar ik denk dat ik raptors eruit haal, en de spinpoints erin zet. Heb over het algemeen niet zulke goede ervaringen met samsung , maar hopelijk hebben ze deze serie verbeterd.

@Guardian Angel , probeer maar eens een paar fatsoenlijke specifieke vragen te stellen van wat ik hier in dit CLS forum heb gezien . Bijna allemaal komen ze in principe hoe dan ook op deze vragen neer :

-Is dit wat?
-Wat kan er beter ?
-Raden jullie iets anders aan , zoja welke en wat?

Snap dan ook niet waarom dit ''subforum" dan ook bestaat? Behalve dan voor "ervaring met" moederborden topics. Ik vind persoonlijk als iemand er een beetje research naar heeft gedaan , dit dan ook kan/mag vragen zonder dat het topic gesloten word.

En soms hoeft het niet altijd een vraag te wezen om er antwoord op te krijgen , kijk maar naar de reacties van Reinman/Kalten enz.

[ Voor 4% gewijzigd door marc181982 op 09-07-2007 22:48 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zal mijn bedenkingen bij je research maar achterwege laten.

Wel is het veel handiger om de oude keuze niet te wijzigen maar aan te vullen want dan is er tenminste nog voor anderen iets van het "waarom" te begrijpen. Daarnaast heeft het topic ook voor anderen dan nut en niet alleen voor jou.

ARME AOW’er

• marc181982
Guardian Angel schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:54:
Ik zal mijn bedenkingen bij je research maar achterwege laten.

Wel is het veel handiger om de oude keuze niet te wijzigen maar aan te vullen want dan is er tenminste nog voor anderen iets van het "waarom" te begrijpen. Daarnaast heeft het topic ook voor anderen dan nut en niet alleen voor jou.
Ondertussen wel wat research gedaan , jammer genoeg heb ik op het gebied van het overclocken niet zo gek veel verstand van welk moederbord je het beste in combinatie met een specifiek soort geheugen kunt nemen enz . Probleem is , er zijn ondertussen zoveel verschillende fabriekanten dat je soms niet meer weet wat je moet kiezen. Dat is ook de reden dat ik het hier vraag, zodat een ander je tips kan geven of verbeteren zodat je in ieder geval de goede richting op word gestuurd zonder dat je volledig de mist in gaat. Daarna ga je er vanzelf meer in verdiepen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een OC is nooit gegarandeerd en voor elk systeem uniek. Natuurlijk is in het algemeen een OC wel mogelijk. Kijk ook eens in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen of in Die Hard Overclocking

Juist door te lezen, véél te lezen steek je dingen op, krijg je een ander inzicht enz.

Wat ik zie is een, vooral, duur systeem waar je je van kunt afvragen of je al die power nodig hebt voor het spelen van een spel. Inkoopprijs is aardig maar die gaat evenredig ook omlaag bij goedekopere hardware.

Van het verschil kun je misschien iets anders leuks doen, maar dat is mijn mening.

ARME AOW’er

Verwijderd

marc181982 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:44:
Van wat ik heb gezien gaat de Q6600 t/m 3,0 ghz met een zalman koeler , een beetje QX6700 t/m 3,6 a 3,7 Ghz . Toch een aardig verschil vind ik persoonlijk.
Met dezelfde koeler? Anders is het natuurlijk niet eerlijk ;)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zal even helemaal wat anders neerzetten:

CPU: Intel Core 2 Quad 6600 - 290 euro
- Betere prijs kwaliteit, 4 cores, lager TDP dan de QX6700 (nieuwe stepping)

Mobo: Gigabyte GA-P35-DQ6 - 200 euro
- Prima keus, nieuwste Intel chipset met ICH9 en Crossfire support. Lager stroomverbruik dan 680i chipset van nVidia.

VGA: 2x Radeon HD2900XT - 680 euro
- Snel genoeg voor de hedendaagse games en zeer goede DX10 performance. Heeft veel mooie techniek aan boord zoals Tesselation Unit, snelle Geometry shaders en shaderbased AA (voor HDR-correct anti aliasen) en niet zo duur als een 8800GTX kaart. Je budget kan het wel hebben. Crossfire schaalt heel goed bij de HD2000 serie, nog beter dan SLi.

RAM: 2x1GB PC6400 CL4 van een bekend merk - 100 euro
- Gewoon standaard ram, 800 mhz is snel zat en kan je CPU bijhouden tot 400MHz FSB, wat veel quadcores niet eens halen volgens mij.. Verschil tussen de merken is minimaal, gewoon goedkoop nemen.

CPU Koeler: Arctic Freezer 7 Pro - 16 euro
- Degelijke CPU koeler met aardige performance. Stiller dan de stock koeler en niet zo duur. Eventueel een zwaarder kaliber nemen als je echt wil overklokken, maar hier hoef je echt geen 50 euro aan uit te geven imho.

HDD: 2x WD Raptor 74GB ADFD - 270 euro
- Deze is redelijk in prijs gedaald laatste tijd. Snelste desktopharddisk die je kunt krijgen, veel betere workstationperformance dan welke 7200rpm schijf ook. Vooral in RAID heel erg snel door lage accesstime. Genoeg opslagruimte voor essentiele bestanden. Minder kritische bestanden zoals films en iso's kan eventueel op een externe HDD. Heeft twee voordelen: kun je meenmeen naar iemand anders toe en kan uitgeschakeld worden als ie niet nodig is (bespaart weer 12 watt).

PSU: Coolermaster Realpower Pro 850W - 170 euro
- Noodzakelijk voor twee hongerige VGA kaarten en een even hongerige quad CPU.

Totaal: 1726 euro

Rest moet je er zelf maar een beetje bij zoeken, maar dit is een hele goede basis qua prijs/performance.

Goud is geen geld

Verwijderd

Beetje een slap koelertje als je een quad core wil overclocken.

2x een HD2900? ZONDE. Kan je toch beter de 8800GTX nemen, die is zuiniger en dan heb je geen gedoe met crossfire. Verder heb je de TS DUIDELIJK niet goed gelezen, aan gezien hij nog wil wachten.

Weer met die lawaaige, warme, te dure raptors. Weg er mee. 2 T166's in raid 0 zijn ook heel snel, veel stiller en veel koeler.

800watt. Veel te overdreven. De corsair met 620watt is al ruim voldoende. Zo power hungry zijn die quadcores ook weer niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02

Thandor

SilverStreak

marc181982 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:44:
@Guardian Angel , probeer maar eens een paar fatsoenlijke specifieke vragen te stellen van wat ik hier in dit CLS forum heb gezien . Bijna allemaal komen ze in principe hoe dan ook op deze vragen neer :

-Is dit wat?
-Wat kan er beter ?
-Raden jullie iets anders aan , zoja welke en wat?

Snap dan ook niet waarom dit ''subforum" dan ook bestaat? Behalve dan voor "ervaring met" moederborden topics. Ik vind persoonlijk als iemand er een beetje research naar heeft gedaan , dit dan ook kan/mag vragen zonder dat het topic gesloten word.

En soms hoeft het niet altijd een vraag te wezen om er antwoord op te krijgen , kijk maar naar de reacties van Reinman/Kalten enz.
Vragen kunnen er wel zijn, in zeer specifieke gevallen. Op GoT zien we liever dat men zelf het één en het ander uitzoekt. Het is echt niet wenselijk om een honderdtal topics te hebben met de vraag 'is dit goed?'. Zoiets kun je aan de hand van reviews, benchmarks en ervaringen prima zelf bepalen. Het lezen kost enkel ietwat tijd maar dat moet voor de Tweaker geen probleem zijn :). Ga dus research plegen en stel jezelf de vraag waarom je nu specifiek gekozen hebt voor dat éne model. Bekijk vervolgens of er alternatieven zijn, etc..

Gezien dit topic op deze manier alsnog niet aan de eisen van Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen** voldoet gaat het op slot.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.