Betaalde Creative Alchemy drivers

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
Van de Frontpage:
Creative vraagt $9,99 voor Vista Audigy-drivers

Door Hielko van der Hoorn, woensdag 4 juli 2007 18:48
Bron: Creative, Submitter: mr_obb, Views: 47.445

Creative heeft een softwarepakket te koop aangeboden waarmee Audigy-geluidskaarten weer volledig gebruikt kunnen worden in combinatie met Vista. De Creative Alchemy-software kan voor 9,99 dollar aangeschaft worden.

Creative Sound Blaster Audigy logoDe drivers maken het onder andere mogelijk om hardwarematig eax-effecten te versnellen, 3d-geluid te produceren en geluidskanalen hardwarematig te mixen. De drivers kunnen gebruikt worden in combinatie met verschillende varianten van de Audigy, Audigy 2 en de Audigy 4-kaarten en ondersteunen ruim honderd verschillende games. Met de drivers krijgen de Audigy-kaarten dezelfde functionaliteit in Vista als wat in Windows XP standaard aanwezig was.

Omdat Microsoft in Windows Vista het ‘vendor extension’-mechanisme uit DirectSound heeft gehaald kan de Audigy-serie niet zomaar in Vista hardwarematig geaccelereerd 3d-geluid produceren. De Creative Alchemy-software vertaalt DirectSound-aanroepen naar OpenAL-aanroepen om zo de hardware te kunnen benutten. Hoewel Creative een aanzienlijke hoeveelheid werk heeft moeten verzetten om de Audigy-serie geschikt te maken voor Vista is het de vraag of consumenten willen betalen voor features die onder Windows XP gratis te gebruiken waren. Creative is één van de eerste bedrijven die geld vraagt voor nieuwe drivers.
Wat vinden we hier nou van en werkt het nu ook voor muziek onder Vista?
Ik heb ze geprobeerd maar ze dienen alleen voor spellen, en niet voor 5.1 support onder Vista.

Wie van jullie heeft het al geprobeerd, ervaringen graag!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
Níemand? :/

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 10:15
Geduld :X :?

Ik heb in principe zoiets van :
Betalen voor drivers ? |:(

Ze hebben ongetwijfeld veel werk gedaan zoals gemeld is, maar toch..
Ook is het een keuze van Microsoft geweest om in Vista bepaalde wijzigingen te doen, maar als marktleider op het gebied van audio (neem ik aan) is het toch wel belangrijk dat je produkt goed werkt onder Vista.. Dat mag dan wel iets kosten.

Als ik de drivers nodig heb, download ik ze wel een keer ergens vandaan (newsgroepen ofzo)..

[ Voor 8% gewijzigd door Hoyden op 06-07-2007 09:19 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 17:57

Metro2002

Memento mori

ik snap op zich wel dat ze geld vragen voor hun drivers, de ondersteunen een kaart die feitenlijk niet bedoeld is voor vista waardoor er flink veel tijd en geld in de support is gaan zitten.
Als je het bekijkt vanuit klantenbinding (een Live die helemaal niet werkt in vista, de audigy die betaald moet worden voor vista en volgens mij moet je zelfs voor de Xifi kaart nog dokken) dan is het natuurlijk een enorm domme zet.

Ik weet voor mezelf al dat mijn volgengde geluidskaart géén creative wordt na dit geintje.
En ik heb al heel wat creative kaartjes gehad, van de oer SB16 tot nu de audigy2 en zo ongeveer alles daartussen.

Maar betalen voor drivers gaat mij persoonlijk te ver (maar nogmaals, al kan ik het me enigszins voorstellen van creative)

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 06-07-2007 10:06 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Metro2002 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:06:
ik snap op zich wel dat ze geld vragen voor hun drivers, de ondersteunen een kaart die feitenlijk niet bedoeld is voor vista waardoor er flink veel tijd en geld in de support is gaan zitten.
Als je het bekijkt vanuit klantenbinding (een Live die helemaal niet werkt in vista, de audigy die betaald moet worden voor vista en volgens mij moet je zelfs voor de Xifi kaart nog dokken) dan is het natuurlijk een enorm domme zet.

Ik weet voor mezelf al dat mijn volgengde geluidskaart géén creative wordt na dit geintje.
En ik heb al heel wat creative kaartjes gehad, van de oer SB16 tot nu de audigy2 en zo ongeveer alles daartussen.

Maar betalen voor drivers gaat mij persoonlijk te ver (maar nogmaals, al kan ik het me enigszins voorstellen van creative)
Werden die kaarten van Creative niet uiteindelijk verkocht met een stikker erop dat er Vista ondersteuning voor zou zijn? Of was dat alleen met de X-Fi serie :?

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

SandeR schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:19:
[...]

Geduld :X :?

Ik heb in principe zoiets van :
Betalen voor drivers ? |:(

Ze hebben ongetwijfeld veel werk gedaan zoals gemeld is, maar toch..
Ook is het een keuze van Microsoft geweest om in Vista bepaalde wijzigingen te doen, maar als marktleider op het gebied van audio (neem ik aan) is het toch wel belangrijk dat je produkt goed werkt onder Vista.. Dat mag dan wel iets kosten.

Als ik de drivers nodig heb, download ik ze wel een keer ergens vandaan (newsgroepen ofzo)..
Is dit niet net als Nvidia, die op de Geforce 6150 belooft dat het 1080p aan kan, maar dat je daar wel de PureVideo codec voor moet kopen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:18:
Is dit niet net als Nvidia, die op de Geforce 6150 belooft dat het 1080p aan kan, maar dat je daar wel de PureVideo codec voor moet kopen?
Nee, NVIDIA moet voor het gebruik van de MPEG-2/Dolby Digital en DTS licentiekosten betalen. Dat verhalen ze op de consument. Het gaat hier om een API, die Creative in eigen beheer heeft ontwikkeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:23:
[...]
Nee, NVIDIA moet voor het gebruik van de MPEG-2/Dolby Digital en DTS licentiekosten betalen. Dat verhalen ze op de consument. Het gaat hier om een API, die Creative in eigen beheer heeft ontwikkeld.
Bedankt voor de verheldering, dit wist ik niet. Dat neem ik het uiteraard terug.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is niet de eerste keer dat Creative geld vraagt voor drivers. Toen de live uitkwam kon je bij creative de Live!cd bestellen. De motivatie was toen echter wel een stuk sterker... De Live (net als al z'n opvolgers trouwens) was volledig programeerbaar. Door de nieuwste live-software te gebruiken kreeg de kaart ook daadwerkelijk meer functies of werd sneller. De software vormde daardoor een upgrade van de kaart ipv een update.

Maar ik denk dat MS ook een zekere vinger in de pap heeft voor de achterliggende reden (een dure ontwikkel omgeving, licenties, etc...) en dat het dus niet geheel aan creative afgerekend mag worden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1