DDR2; verschil tussen enkele en dubbele modules

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:26

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ga mijn PC updaten, en aangezien de meeste moederborden DDR2 bevatten, zal dit ook mijn keuze zijn. Nu zie ik bij Azerty twee typen: een enkele en dubbele module.

Wat maakt het verschil? Is de ene sneller dan de andere, heeft het wat te maken met dual channel oid? En betekend twee modules ook twee reepjes?
Ik wil btw voor twee reepjes gaan, zodat ik op 2 gb kom.

Verwijderd

2 modules (zgn. 'kit') betekent inderdaad 2 reepjes.
Voor de rest is google / wikipedia je vriend :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het heeft niets te maken met dual channel. De zgn dual channel kits zijn puur marketing. Pak 2 compatible dimms en het werkt ook. Echter, die kitjes zijn vaak goedkoper, dus kun je net zo goed die kopen.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ok, dus die twee modules zijn exact hetzelfde, zodat het goed gaat met dual channel? (in de FAQ staat al dat die eigenlijk exact gelijk moeten zijn)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
Twee modules is twee modules, wat valt daar niet aan te snappen :? Omdat tegenwoordig het gros van de moederborden gebruik maakt van twee geheugenkanalen worden de DIMM's ook steeds vaker per identiek paar verkocht (twee modules dus) zodat je het maximale uit de chipset kunt halen (dualchannel).

Kijk eerst wat voor bord je hebt en wat er nog precies op past, zomaar wat veronderstellen zou ik niet doen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Abbadon schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 20:48:
Twee modules is twee modules, wat valt daar niet aan te snappen :? Omdat tegenwoordig het gros van de moederborden gebruik maakt van twee geheugenkanalen worden de DIMM's ook steeds vaker per identiek paar verkocht (twee modules dus) zodat je het maximale uit de chipset kunt halen (dualchannel).

Kijk eerst wat voor bord je hebt en wat er nog precies op past, zomaar wat veronderstellen zou ik niet doen.
vond het wazig om dan met 1024 mb te adverteren, terwijl 2 x 512 mb duidelijker was geweest

btw wil ik voor de combi

- MSI K9N NEO-F moederbord
- Club3D Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16 videokaart
- AMD Athlon 64 X2, 5200+, Socket AM2, Boxed

gaan

Als er nu ook nog eens PCI-e 16x en DDR1 moederborden waren, had ik de vraag niet gesteld, dan had ik mij huidige geheugen meegenomen. Heb wel eens gelezen dat DDR2 ook nog niet zoveel verschil maakt.

[ Voor 24% gewijzigd door greatgonzo op 05-07-2007 20:52 ]

Verwijderd

nieuw eens socket am2 kopen?
Zou ik in jouw geval toch de volgende 2 opties overwegen:

- intel kopen (s775 -> bijv. Core2Duo E6600)
- wachten op nieuwe socket van amd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

greatgonzo schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 20:49:
[...]
Als er nu ook nog eens PCI-e 16x en DDR1 moederborden waren, had ik de vraag niet gesteld, dan had ik mij huidige geheugen meegenomen. Heb wel eens gelezen dat DDR2 ook nog niet zoveel verschil maakt.
Ehh, DDR2 is goedkoper dan DDR1. Dus koop DDR2 en verkoop je DDR1, dan kan het goed zijn dat je onder de streep maar een paar euro kwijt bent.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 20:55:
nieuw eens socket am2 kopen?
Zou ik in jouw geval toch de volgende 2 opties overwegen:

- intel kopen (s775 -> bijv. Core2Duo E6600)
- wachten op nieuwe socket van amd.
ja, die afweging heb ik gemaakt, maar:
- upgrade binnen afzienbare tijd is nodig, daar mijn VC aan het overlijden is
- ik met een Core2 toch wel 80 euro meer kwijt ben
Pagina: 1