Gisterenavond ben ik begonnen bij mijn vakantiebaantje, maar dat viel zo tegen dat ik vanmiddag heb gebeld om door te geven dat ik niet meer kom. Ik heb een aantal dingen gekregen van het bedrijf, zoals een kloksleutel voor in- en uitklokken en werkschoenen. Toen ik vanmiddag belde werd me medegedeeld dat de kosten van die schoenen ingehouden gaan worden op het salaris van die ene nacht die ik gewerkt heb. Mijn antwoord was natuurlijk "ik dacht het niet, ik breng ze wel terug". Maar dat kan schijnbaar niet.
In de papieren die ik gekregen heb (contract, huisregels) staat niet zoveel over de werkschoenen. De huisregels bevatten alleen de volgende stukjes:
Nu is mijn vraag of de werkgever de kosten van de schoenen mag inhouden op mijn salaris (waardoor ik waarschijnlijk moet bijbetalen
) en of het niet voldoet om de schoenen (nieuw, slechts 7,5 uur gedragen en niet beschadigd) te retourneren. En in welk wetsartikel of gerechtelijke uitspraak ik meer informatie kan vinden.
Wat ik zelf gevonden heb:
http://www.minfin.nl/cpp04-754.doc (artikel 45), lijkt meer te gaan over het betalen van belasting door de werkgever over de verstrekte kleding.
[edit]
Ik viel onder de ABU CAO die niets bevat over kleding.
In de papieren die ik gekregen heb (contract, huisregels) staat niet zoveel over de werkschoenen. De huisregels bevatten alleen de volgende stukjes:
Het contract bevat niets over de werkschoenen, dus ook niet over het inhouden van geld op mijn salaris als vergoeding voor de schoenen. Nu zit ik op internet te zoeken en kom ik stukken tegen over het betalen van belasting door de werkgever bij bepaalde vormen van bedrijfskleding maar niet over het inhouden van vergoedingen van bedrijfskleding op het salaris. Ik moet hierbij wel zeggen dat deze schoenen absoluut noodzakelijk waren bij het werk. Gewone schoenen zouden binnen een paar uur kapot zijn en voor die tijd zou ik al meerdere malen uitgegleden zijn. Het was dus echt noodzakelijk voor het uitvoeren van mijn werkzaamheden om die schoenen te dragen.U ontvangt werkschoenen, u bent verplicht deze schoenen te dragen. Na afloop van de werkzaamheden kunt u de schoenen houden.
...
U moet de aan u ter beschikking gestelde bedrijfskleding dragen.
Nu is mijn vraag of de werkgever de kosten van de schoenen mag inhouden op mijn salaris (waardoor ik waarschijnlijk moet bijbetalen

Wat ik zelf gevonden heb:
http://www.minfin.nl/cpp04-754.doc (artikel 45), lijkt meer te gaan over het betalen van belasting door de werkgever over de verstrekte kleding.
[edit]
Ik viel onder de ABU CAO die niets bevat over kleding.
[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 05-07-2007 20:20 ]