[win2003/exch2003] Plots geen netwerk verbinding meer

Pagina: 1
Acties:

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 09:01
Mensen,

Ik heb hier voor de tweede maal in een maand een zeer irritant probleem met de exchange server.
Deze server (deze versie draait inmiddels Window Server 2003 standard Service Pack 2) is plots niet meer op het netwerk te benaderen en kan vanaf dat moment ook niets meer op het netwerk benaderen. Het verhaal is als volgt;

Enige tijd geleden was de oude exchangeserver plots niet meer te bereiken vanaf het netwerk en de information store draaide dan vaak ook niet meer ivm. verloren netwerk connectiviteit, na een reboot was dit probleem verholpen. Omdat dit probleem steeds vaker voor kwam is ervoor gekozen om de server een compleet schone installatie te geven en opnieuw op te tuigen ect.

Helaas is het nu als volgt, de server heeft pakweg een anderhalve week stabiel gedraait maar nu plots van het ene op het andere moment is het netwerk van die server kaduk, geen enkele inkomende of uitgaande connectie is meer mogelijk. Vanzelfsprekend is de firewall gecontroleerd, deze draait niet en ook als deze wel draait is het niet mogelijk om connecties in of uit te maken. Het ergste punt is nu dat dit zelfs na een reboot NIET werkt. We zitten hier dus nu met een exchange server zonder enige netwerk connectiviteit.
De netwerkadapter is ook al vervangen door aan ander type met een ander chipset (Intel/VIA) met beide hebben we dezelfde problemen. Het draaien van een fabuleuze WinSock fix geeft aan dat er informatie in het register ontbreekt en dat er een Runtime error optreedt aan het einde van de applicatie wegens het ontbreken van een bestand, welke informatie er mist of welk bestand is volstrekt onduidelijk.

Ik ben ten einde raad, hebben jullie nog iets voor me?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Is het gewoon een kale installatie van Windows 2003 + Exchange? Wat staat er in de eventlogs?

Wellicht eens een memtest draaien?

• magic45
djluc schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:59:
Is het gewoon een kale installatie van Windows 2003 + Exchange? Wat staat er in de eventlogs?

Wellicht eens een memtest draaien?
De installatie die nu vast loopt is wel een kale installatie maar wel met geimporteerde Mailboxen. In het eventlog staat enkel de standard melding dat de Information store en de MTA stacks niet konden starten, dit komt door het gebrek aan netwerk.

Memtest lijkt mij niet echt relevant aangezien alles gewoon top draait behalve dan de crash van het netwerk gedeelte.

• magic45
Inmiddels heb ik de netwerkkabel voor de 2e maal vervangen, echter tijdens het vervangen van de netwerkkabel stak ik deze perongeluk in de niet serverswitch, en plots was er weer een netwerk verbinding.
Ik ga nu de server switch even vervangen met een spare aangezien hij helemaal vol zit en ik geen andere vrije porten meer heb op die switch.

• magic45
Inmiddels is de switch vervangen en heeft het probleem zich 2 uur lang niet voorgedaan, de Exchange server functioneerde naar behoren maar na die 2 uur(niet percies): Geen enkele netwerk connectiviteit in of uit meer....

I'm in need for help...

Hier iemand met het zelfde probleem, aangegeven punten zijn al uitgevoerd zonder resultaat

[ Voor 38% gewijzigd door magic45 op 06-07-2007 16:23 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat is het voor een server? De nieuwste drivers/firmware en dergelijke ook geinstalleerd toen je SP2 toepaste?
Andere netwerkkaart ook al eens geprobeerd dan?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:06

Johnny E

Dôh !!

Is er mogelijk een werkstation of ander apparaat welke het zelfde IP adres gebruiken?
Wat gebeurt er als je Exchange down laat en Windows een permanente ping laat sturen naar je default GW? Zijn er hubs aanwezig op het netwerk?

Specs!

• magic45
sanfranjake schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 16:25:
Wat is het voor een server? De nieuwste drivers/firmware en dergelijke ook geinstalleerd toen je SP2 toepaste?
Het is een custombuild server, laatste drivers van zowel de netwerk adapters als chipset aanwezig.
Andere netwerkkaart ook al eens geprobeerd dan?
Zie mijn startpost...
De netwerkadapter is ook al vervangen door aan ander type met een ander chipset (Intel/VIA) met beide hebben we dezelfde problemen.
Is er mogelijk een werkstation of ander apparaat welke het zelfde IP adres gebruiken?
Nee, Look@Lan laat dit ook niet zien en het IP Adres bevind zich in een range waar DHCP op van toepassing is.
Wat gebeurt er als je Exchange down laat en Windows een permanente ping laat sturen naar je default GW?
Exchange komt al niet eens op, heeft een lan verbinding richting GC/DC nodig. Kan ook dan niet pingen.
Zijn er hubs aanwezig op het netwerk?
Enkel 2 switches beide 10/100 Full Duplex zelfde als de netwerkadapters. Met de settings daarvan heb ik ook al zitten 'spelen' maar zonder resultaat.

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:59

Vae Victus

Awesome God

Ligt het niet aan je netwerk kaart in de server zelf?
Probeer eens de netwerk kaart driver te uninstallen of kijk of je een nieuwe versie van je netwerk kaart driver te pakken kan krijgen.
Als je de netwerk kaart uninstalled en de server reboot, dan installeerd die hem automatisch opnieuw. ;)

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vae Victus schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 16:35:
Probeer eens de netwerk kaart driver te uninstallen of kijk of je een nieuwe versie van je netwerk kaart driver te pakken kan krijgen.
Als je de netwerk kaart uninstalled en de server reboot, dan installeerd die hem automatisch opnieuw. ;)
Lees jij anders het topic nog even door ;)

Mijn spoorwegfotografie

• magic45
Vae Victus schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 16:35:
Bedankt voor je input maar wellicht kun je het topic lezen voor een reply te plaatsen?

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 12:42

William/Ax3

We are Starstuff

Wat gebeurd er als je exchange/AD/ en alle andere dingen niet inlaad? Krijgt de netwerkkaart dan wel een connectie?

Kan je ook geen interen en externe ip adressen op die betreffende server pingen? Wat geeft je ipconfig precies aan? ipconfig /release /renew ook geen effect?

Dus als ik het goed lees is deze bak puur en alleen een exchange bak en staat je DC dus ergens anders. Enigsinds logisch dan dat Exchange niet start omdat die je dc (Ad) niet kan benaderen. Lijkt me dan toch ergens in tcp/ip of de netwerk kaart drivers te liggen. Kan je de exchange bak is in een testomgeving zetten dus op een aparte switch/crosscable met daaraan nog 1 andere pc om te kijken of je dan wel heen en weer kan pingen?

[ Voor 59% gewijzigd door William/Ax3 op 06-07-2007 16:55 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• magic45
William/Ax3 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 16:48:
Wat gebeurd er als je exchange/AD/ en alle andere dingen niet inlaad? Krijgt de netwerkkaart dan wel een connectie?

Kan je ook geen interen en externe ip adressen op die betreffende server pingen? Wat geeft je ipconfig precies aan? ipconfig /release /renew ook geen effect?

Dus als ik het goed lees is deze bak puur en alleen een exchange bak en staat je DC dus ergens anders. Enigsinds logisch dan dat Exchange niet start omdat die je dc (Ad) niet kan benaderen. Lijkt me dan toch ergens in tcp/ip of de netwerk kaart drivers te liggen. Kan je de exchange bak is in een testomgeving zetten dus op een aparte switch/crosscable met daaraan nog 1 andere pc om te kijken of je dan wel heen en weer kan pingen?
Probleem is nu als volgt;

Als ik de server uitschakel en ik gooi hem in een andere switch en boot, dan heb ik voor een korte periode een netwerk verbinding. Reboot ik de server nogmaals is de netwerk verbinding dood...
Gooi ik hem dan uit en plug ik hem in een andere switch werkt het weer even tot een bepaalde periode of een reboot... Ik snap er echt geen fluit van.

Dit is dus met 2 netwerkadapters, 2 switches en alleen met de exchange server...Het lijkt er haast op alsof er een buffer o.i.d. vol loopt en dan niet meer flusht.

ADD-ON:
Net even gestart zonder information store na het switch wissel truukje zoals hierboven beschreven, ik heb dan een netwerk verbinding. Start ik de Information Store is de netwerk verbinding direct weer dood.

[ Voor 7% gewijzigd door magic45 op 07-07-2007 14:12 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
En je krijgt nergens gekke meldingen in je logboek e.d? Bijvoorbeeld op het moment dat de verbinding verbroken wordt?!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Download anders een ethereal of een andere packetsniffer om te zien of er misschien daar iets te vinden is :)

Mijn spoorwegfotografie

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
sanfranjake schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 14:28:
Download anders een ethereal of een andere packetsniffer om te zien of er misschien daar iets te vinden is :)
gebruik dan de microsoft sniffer (microsoft network monitor 3.1) is gratis en is van microsoft zelf, gebruik hem al tijden en werkt echt prima.

overigens: zet RSS eens uit op je netwerkkaart, dikke kans dat je probleem weg is ;)

RSS is een bron van ellende op systemen met 2003 en sp2

RSS=Receive Side Scaling

A wise man's life is based around fuck you

• magic45
djluc schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 14:14:
En je krijgt nergens gekke meldingen in je logboek e.d? Bijvoorbeeld op het moment dat de verbinding verbroken wordt?!
Nee helemaal niets, enkel van bijvoorbeeld de information store omdat die niet kan starten niets van netwerk oid.

Ik zal even bovenstaande tips proberen.

• magic45
magic45 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 16:29:
[...]

Nee helemaal niets, enkel van bijvoorbeeld de information store omdat die niet kan starten niets van netwerk oid.

Ik zal even bovenstaande tips proberen.
RSS is uitgeschakeld, zonder resultaat.
Zal nu even trachten het foutmoment te capturen...

• magic45
Hieronder het Capture bestand(Microsoft Network Monitor 3.1).
Ik heb een ping lopen vanaf het moment dat ik de netwerk kabel erin heb geplugd, na Time Offset 11.453215 is er geen enkele communicatie meer..
Download Capture file

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door magic45 op 07-07-2007 19:31 ]

• magic45
Iets nieuws dat me opgevallen is dat na het moment dat de netwerk verbinding weg valt de icoontjes van de netwerk verbinding niet meer wijzigen. Als ik dus bijvoorbeeld de kabel eruit haal blijft de verbinding als connected staan terwijl deze dat absoluut niet is...

Tevens lijkt het erop dat de netwerkverbinding live blijft zolang ik het verkeer beperk tot HTTP, roep ik dan een netwerklocatie op valt hij direct weg.

Even een overzicht van wat ik allemaal al gedaan heb en wat er nu percies fout gaat.

Probleem : Netwerkverbinding slaat ineens dood, geen enkele netwerkverbing is mogelijk(POP3/SMTP - ICMP/UPD/TCP).

- Diverse netwerk adapters geprobeerd.
- Diverse netwerk configuraties geprobeerd.
- Kabels gewisseld.
- Switch gewisseld.
- RSS uitgeschakeld.
- Netwerk monitoring gedraait.

[ Voor 50% gewijzigd door magic45 op 07-07-2007 20:56 ]

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 17:55
Nee, Look@Lan laat dit ook niet zien en het IP Adres bevind zich in een range waar DHCP op van toepassing is.
Overigens heeft exchange wel een vast IP adres nodig, maar dat lost het probleem wat je verder schetst niet op.

Heb je de ping test ook van af een andere machine naar de boosdoender geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door DoleBole op 07-07-2007 21:11 ]

• magic45
DoleBole schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 21:10:
[...]

Overigens heeft exchange wel een vast IP adres nodig, maar dat lost het probleem wat je verder schetst niet op.
I know, een adapter heeft DHCP aanstaan nu maar dit is puur om te kijken of het iets uitmaakt.
Heb je de ping test ook van af een andere machine naar de boosdoender geprobeerd?
Ja, en dat werkt tot dat ik dus ook daad werkelijk iets uit ga voeren op de server. Als ik een RDP sessie tracht te openen is de netwerk verbinding ook gelijk dood.

EDIT:
Met RDP slaat de verbinding na +/- 5sec vast.

[ Voor 4% gewijzigd door magic45 op 07-07-2007 21:43 ]

• magic45
Probleem is nog steeds aanwezig en ik ben nog geen milimeter opgeschoten.
Ik lees op diverse fora dat mensen een soortgelijk probleem hebben na de installatie van SP1, SP2 heb ik inmiddels weer verwijderd zonder resultaat. Helaas is SP1 in de installatie gesliptreamt en kan dus niet los verwijderd worden.

Weet iemand een manier om dit toch te doen? Of is het mogelijk om een kale Windows Setup eroverheen te draaien in recovery modus of gaat m'n exchange dan definitief kaduk?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat zal Exchange niet overleven. Je moet namelijk SP1 van Windows hebben om Exchange SP2 te draaien. Exchange service packs zijn niet terug te draaien :)

Lijkt me trouwens ook sterk dat dat als oplossing aangedragen wordt, want imo is het dweilen met de kraan open.

[ Voor 27% gewijzigd door sanfranjake op 08-07-2007 15:09 ]

Mijn spoorwegfotografie

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:06

Johnny E

Dôh !!

Kan je inloggen op de switches en/of routers op je netwerk en indien dit mogelijk is zie je daar vreemde meldingen langs komen?

Specs!

• magic45
sanfranjake schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:08:
Dat zal Exchange niet overleven. Je moet namelijk SP1 van Windows hebben om Exchange SP2 te draaien. Exchange service packs zijn niet terug te draaien :)

Lijkt me trouwens ook sterk dat dat als oplossing aangedragen wordt, want imo is het dweilen met de kraan open.
Verdient ook geen schoonheidsprijs idd. maar ja ik kan nu helemaal niets, kan de mailboxen niet eens moven naar een andere server...
Kan je inloggen op de switches en/of routers op je netwerk en indien dit mogelijk is zie je daar vreemde meldingen langs komen?
Helaas unmanged switches....

Heeft iemand een idee hoe ik de mailboxen naar een secundaire exchange server kan krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door magic45 op 08-07-2007 19:58 ]

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-02 17:55
je kunt altijd een backup van een information store op een andere server restoren
(google is your friend: exchange recover informationstore)

• magic45
DoleBole schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:15:
je kunt altijd een backup van een information store op een andere server restoren
(google is your friend: exchange recover informationstore)
I know, echter de backup van de information store is al een tijdje niet gelukt ivm. de netwerk problemen. En nu een backup maken is niet mogelijk vanwege het feit dat de information store niet draait.

Verwijderd

Even om alles op een rijtje te zetten:

- Met custombuilt bedoel je a) zelfbouw, b) gebouwd door lokale toko ?
- Zijn deze problemen pas ontstaan na de installatie van SP2 ?
- Wat voor functies heeft deze server nog meer ?
- Hoe zit het met de tijd van de server ?

Eerste advies, trek een ghost image van die bak. Just in case. Ik weet niet hoeveel mailbox' je hebt natuurlijk en hoeveel storage mogelijkheden, maar ik gok op een kleine omgeving.

Tweede advies, gebruik P2V, bijvoorbeeld dmv het eerder gemaakte ghost image. Op die manier zou je misschien wat meer te weten kunnen komen over de oorzaak, bv. is het hard of software.

Derde advies, gooi SP2 eraf, het liefst eerst in je VM natuurlijk.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:57:
Even om alles op een rijtje te zetten:

- Met custombuilt bedoel je a) zelfbouw, b) gebouwd door lokale toko ?
- Zijn deze problemen pas ontstaan na de installatie van SP2 ?
- Wat voor functies heeft deze server nog meer ?
- Hoe zit het met de tijd van de server ?

Eerste advies, trek een ghost image van die bak. Just in case. Ik weet niet hoeveel mailbox' je hebt natuurlijk en hoeveel storage mogelijkheden, maar ik gok op een kleine omgeving.

Tweede advies, gebruik P2V, bijvoorbeeld dmv het eerder gemaakte ghost image. Op die manier zou je misschien wat meer te weten kunnen komen over de oorzaak, bv. is het hard of software.

Derde advies, gooi SP2 eraf, het liefst eerst in je VM natuurlijk.
mischien slim om nogmaals het topic eens goed door te lezen :?

sp2 is al uninstalled en dit bracht geen resultaat

A wise man's life is based around fuck you

• magic45
Powershell schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:59:
[...]

mischien slim om nogmaals het topic eens goed door te lezen :?

sp2 is al uninstalled en dit bracht geen resultaat
:)

• magic45
Ik heb zojuist een VM Clone van de server gemaakt en ga deze nu proberen te starten op de lokale VMWare/GSX server. Klopt het dat ik dan gewoon een kopie van de fysieke server zou moeten hebben maar dan virtueel?

• magic45
magic45 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:19:
Ik heb zojuist een VM Clone van de server gemaakt en ga deze nu proberen te starten op de lokale VMWare/GSX server. Klopt het dat ik dan gewoon een kopie van de fysieke server zou moeten hebben maar dan virtueel?
Oke de VM draait en alle drivers zitten er inmiddels in, scar as hell maar het werkt....
Ik heb nu dus eindelijk een omgeving waar ik een backup van kan draaien. Dubieus is echter hoe ik de omgeving in de toekomst kan gaan draaien, zoals jullie al hadden kunnen lezen is dit al de tweede maal dat ik dit probleem met de machine tegenkom.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat zegt je switch-interface als je de netwerkverbinding verliest?

Is de link dan "down"? Reset tevens de error-counter van de interface eens en kijk eens hoeveel errors er op de interface verschijnen voordat de netwerkverbinding "verdwijnt". Sommige switches disablen nl. een interface als hier veel errors op binnenkomen.

Je meld verder in je posts dat deze issue pas plaatsvind na het starten van de information store. Welke anti-virus software gebruik je om Exchange te scannen? Gebeurt deze issue ook, als je alle databases unmount?

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 09-07-2007 10:58 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Aangezien ik gewoon probeer te helpen vind ik het typisch hoe men reageert als ik ergens overheen lees.

Ik zou dan in ieder geval snel de exchange backup gaan regelen, ook een backup maken van je VM, en je VM als noodoplossing inzetten voor de dagelijkse gang van zaken.

Vervolgens zou ik persoonlijk iemand in huren om de server en je omgeving te bekijken. Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt.

• magic45
Question Mark schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:55:
Wat zegt je switch-interface als je de netwerkverbinding verliest?
Online.
Is de link dan "down"? Reset tevens de error-counter van de interface eens en kijk eens hoeveel errors er op de interface verschijnen voordat de netwerkverbinding "verdwijnt". Sommige switches disablen nl. een interface als hier veel errors op binnenkomen.
Geen errors gewoon geen enkel verkeer meer.
Je meld verder in je posts dat deze issue pas plaatsvind na het starten van de information store. Welke anti-virus software gebruik je om Exchange te scannen? Gebeurt deze issue ook, als je alle databases unmount?
Ben er inmiddels achter dat het niet alleen is met het starten van de information store, indien een 2minuten internet (nu.nl linkjes klikken of een bestandje download) valt de verbinding ook direct weg.

• magic45
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:48:
Aangezien ik gewoon probeer te helpen vind ik het typisch hoe men reageert als ik ergens overheen lees.
Ik waardeer alle input, alleen je was nr. 3 die weer dezelfde vragen stelde.
Ik zou dan in ieder geval snel de exchange backup gaan regelen, ook een backup maken van je VM, en je VM als noodoplossing inzetten voor de dagelijkse gang van zaken.
Op dit moment wordt de VM Machine gebruikt als host, hier wordt elke nacht een backup van gemaakt en ook nog los van de information store.
Vervolgens zou ik persoonlijk iemand in huren om de server en je omgeving te bekijken. Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt.
Die dan vervolgens vrij snel zal zeggen dat het hardware is omdat het nergens anders voorkomt dan op die server...

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
magic45 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:25:Die dan vervolgens vrij snel zal zeggen dat het hardware is omdat het nergens anders voorkomt dan op die server...
Zeg dat niet al te hard, ik zie dikwijls op locatie bij de klant meer dan wat ik in een topic zie, en ik denk dat ik niet de enige ben. Je ziet dan wat gebruikers doen, en de systeembeheerder, welke er vaak een eigen strategie in beheer op nahoudt. allemaal randfactoren. Uiteraard is het geen garantie dat iemand het op kan lossen, maar zo'n persoon heeft dan wel meer kijk op de zaak :P
Zelf zou ik als de exchangeserver bij de klant al zo lang haperde, een case hebben geopend bij Microsoft. Inmiddels zal je door het niet goed werken van die server ook wel meer productiviteit verloren hebben, wat vast meer dan die paarhonderd euro kost....

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Nou ja als ie dat (meteen) zegt dan weet je meteen dat je een ander bedrijf moet inschakelen :-)

En wat ik idd bedoel te zeggen is dat het erg moeilijk is om alleen op basis van een (mogelijk symptomatisch) probleem te bepalen wat er precies mis is, zeker met Exchange. Er kunnen zoveel onderling afhankelijke zaken van invloed zijn.
Pagina: 1