Ontzettend vaag en groot probleem

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb met m'n PC een ontzettend vaag en vooral vervelend probleem.
Symptomen in het kort: Machine schakelt zich spontaan uit (ATX).

Configuratie:
Pentium II 333 Mendocino, Abit LX-6 moederbord, 133 MHz 128 MB DIMM+100 MHz 32 MB DIMM, 4 GB + 2 GB harddisk, S3 Trio 3D AGP videokaart, Creative Labs SB-128, Realtak8029 netwerkkaart PCI, Adaptec SCSI kaart AHA-9204CD, IDE zipdrive, normale floppydrive, IDE CD-ROM drive, SCSI CD-Brander TEAC

Machine gaat spontaan uit na verloop van tijd. Tijdens deze voorvallen is die tijdsduur na booten steeds ongeveer het zelfde: Ongeveer 4 minuten. Het maakt niet uit of je je in het BIOS bevindt of in een OS (op deze machine: DOS 6.22, Linux en Windows NT 4)
Machine valt uit, maar je kunt hem meteen weer aanzetten waarbij het gedoe opnieuw begint.
Gisteren heb ik het geanalyseerd: Onderdeel na onderdeel er uit halen. Niets hielp. Zelfs alleen moederbord, CPU en voeding veroorzaakte het probleem nog..na 4 minuten viel hij weer uit.
Toen heb ik hem uit elkaar gehaald en op de grond langzaam weer opgebouwd. Dit werkte perfect. Ik alles weer in de kast stoppen en gisteravond en vanmorgen werkte alles OK. Maar nu vanavond is het weer raak. Ik kwam thuis van m'n werk, begon wat te browsen en na een kwartier (heel gek..de aller eerste keer als een incident plaats vindt is de tijdsduur na het booten groter, en daarna krijg je die ongeveer 4 minuten problemen) viel de machine weer uit.
Ik word er een beetje gestoord van.. want wat kan het probleem nou wezen? Ik heb er al veel uit gehad: Aan harddisk, memory, videokaart, netwerk, geluidskaart, floppy, zip, CD kan het niet liggen.
Voeding stuk? Misschien maar vanwaar die vage symptomen?
Moederbord stuk? Ik hoop het niet want waar haal ik geen bord vandaan waar een 333 MHz PII op kan?
Processor stuk? Vanwaar dat vage gedoe?

Heel vreemd allemaal... heeft iemand een idee?

Verwijderd

Deze vage problemen kan je vaak toewijzen aan een brakke voeding.

• blinkymichiel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-12-2022
..misschien word je processor te heet? mjah, meer zou ik niet meer kunnen bedenken...monitor je temperatuur eens als je je pc opstart..

Canon EOS 400D + Sigma 17-70

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Valt de spanning gewoon weg of sluit het werkstation zich "normaal" af?

• KeX
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Aan het 'íncidenteel en vervolgens na enkele minuten' verloop lijkt het wel of de bak opwarmt en hij zich bij bepaalde temperaturen uitzet. (Bedoel ik niet mee dat de pc _te_ warm wordt). Doet mij denken aan een (half)breukje.
Heb zelf zo'n uitzet probleem gehad met een videokaart en begreep dat dat een vaker voorkomend probleem was. Dan is het een kwestie van de kaart goed vastzetten. Maar als je het systeem al een paar keer opnieuw opgebouwd hebt lijkt me dat uitgesloten.

[nog typo gevonden]

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Zet in de systembios alle powersave-functies eens uit?

• SvMp
  • Niet online
Er zijn een aantal reacties gekomen mbt. temparatuur monitoren. Dat zal niet lukken. Ik heb de middelen er niet voor. Ook heeft het moederbord geen functionaliteit mbt. tempartuurmeting.

Er is nog iets geks dat ik nog niet heb verteld. Deze PC gebruik ik ook als wekker. 's nachts draait er een programmaatje op dat 's morgens die speaker vreselijk laat loeien zodat ik gegarandeerd wakker word.
Gisteravond deed de machine het dus weer na het opnieuw opbouwen, en die nacht heb ik hem gewoon aan laten staan met die wekker er op. En dat ging prima. Lijkt me daarom stug dat het om CPU-hitte gaat..

Brakke voeding.... Ja dat hoop ik eigenlijk wel een beetje, want dan zijn de problemen gemakkelijk op te lossen. Maar of brakke voedingen dit soort symptomen geven?
Valt de spanning gewoon weg of sluit het werkstation zich "normaal" af?
Lastig te zeggen... hij sluit zich af op dezelfde manier als je hebt in geval van kortsluiting. Alsof je een paar seconden lang op de aan/uit knop drukt.
Maar het draaiende OS wordt natuurlijk softwarematig gezien helemaal niet (netjes) afgesloten.

• KeX
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Kun je niet een andere voeding (van een kennis ofso) erin zetten en een dagje standaard draaien. Kun je eens testen en scheelt je de frutratie van een nieuwe voeding kopen en het probleem niet oplossen. Maar het zou de oplossing kunnen zijn.

p.s. Valt de pc uit of valt hij heel kort uit waarna hij weer aanspringt (dan kan het ook nog steeds breukje/loshangende kaart zijn)

Verwijderd

Tuurlijk heb je wel middelen je hebt je vingers toch??? Verbrand je die is er iets mis!!!!!

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Er kan wel een temperatuurbeveiliging op het mobo zitten die de stroom uitschakelt, maar dan had je toch minstens een paar seconde de bekende "BIOS-sirene" moeten horen.
Als dat niet zo is dan is het dus geen temperatuurbeveiliging en moet je verder zoeken. Leen even een andere voeding van een maat en probeer daarmee. Het verwisselen van een ATX-voeding stelt gelukkig niks voor, zeker niet als je 'm even bovenop legt (AT-voedingen zuigen daarmee wel, zeker in minitowers |:().

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 00:39 schreef KexDaFlex het volgende:
(half)breukje.
Dit is 'm. Weinig aan te doen helaas. Als je een wazige japanner bent dan kan je de breuk isoleren door met een spuitbus vloeibare stikstof oid stukjes van je mobo koud te houden tot je de boosdoener gevonden hebt. Waarschijnlijk ìn een of ander chippie. Dan ff zo'n chippie opscharrelen (yeah right) en de soldeerbout tevoorschijn halen. En 't resultaat op een vage japanse site plaatsen. Konichi-wa. Of zoiets.

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Haal eens wat overbodige drives weg en kijk of hij nog steeds uitvalt:P
Zit er op dat Abit bordje geen voltage monitoring als je 5 volt te laag is dan heb je kans dat ie uitschakeld....:z

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

Ik denk voeding zelf ook pas gehad computer
ging steeds uit weer aan zeten na tyd weer
uit.ander voeding werk perfect waarom voeding
raar deet weet ik niet. probeer voeding
te lenen om te proberen

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. met een Asus ATX mobo.

Als ik in het bios de temp.-watch van kast/koellichaam aanzet dan sloeg ie iedere keer na een min. of 10 uit. Na een reboot liep ie vast na een min of 2.

Na uitzetten van de kast-temp. watch in het bios loopt de machine alweer een jaar vlekkeloos. (ja ik had ook de sensor op een koelere plek kunnen monteren.)

[edit typo's]
Groetjes Duur!

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Pagina: 1