Toon posts:

Probleem met ATX voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort want het is mijn eerste keer hier. Ik zit met een probleem namelijk:

Ik heb een nieuwe voeding aangeschaft vanwege het kopen van een zwaardere videokaart.
(Geforce 8800GTS 320mb OC)

Ik ben van een standaard Aopen ATX 350 Watt PSU met een 24 pins mobo stekkertje naar een Coba 500 DX 470 watt PSU gegaan.

Maar het probleem is dat deze nieuwe voeding een 20 pins ATX stekkertje heeft en mijn moederbord een 24 pins stekkertje.
Nu heb ik er dus wel een 20 naar 24 pins verloop stuk er bij gekregen, maar na deze aangesloten te hebben op mijn Mobo gebeurt er bij een poging mijn pc aan te zetten niks alleen het powerlampje van het moederbord gaat branden en meer niet.

Ook de 4 pins voeding in het moederbord voor de processor is aangesloten.
Het gaat om het moederbord: Asus A8N-E S939 PCI-e

Ik heb de nieuwe 470 watt PSU getest op een oudere pc met een 20 pins moederbord slot en daar werkte hij dus perfect.

Details oud systeem:
Mobo: P4VP-MX S478
CPU: Intel Celeron
Vga: ATi 9000pro 128mb
RAM: 512mb

Ik heb gelezen dat je die 20 pins ATX stekker ook in de 24 pins moederbord kunt drukken, helemaal naar de rechterkant van het ATX slot maar dit geeft bij mij ook geen resultaat.

Waar het misschien aan kan liggen:
Het 20 -> 24 pins stekkertje. Het bleek namelijk dat er na het monteren een aantal kabels los zaten, zo'n stekker is niet zo technisch ingewikkeld dus ik heb ze weer terug op de juiste plaats gedrukt, denk ik. Maar helaas was dit ook zonder resultaat.

Dit is het draadjes schema hoe het er nu uit ziet (getekend in paint, ff goed kijken ivm spiegelbeeld):

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y260/hod_nobody/stekkers.jpg?t=1183570569

Link schema Atx voltages: klik

Ze komen dus aardig overeen met het schemaatje in de link.

Details van de nieuwe voeding:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y260/hod_nobody/coba.jpg

Pc :

Mobo: Asus A8N-e NForce 4
Vga: XFX 6600GT pci-e 128mb -> toekomstig 8800GTS Oc 320mb
Cpu: AMD 64 4000+ S939
RAM: 1024MB -> toekomstig 2 GB

Wat kan nu dus het probleem zijn, de voeding of het verloop stekkertje?
Of kan mijn moederbord niet op een 20 pins Psu draaien?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp. ;(

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
als het goed is kan je met een 4 pins en een 20 pins stekker de 24 pins aansluiting op het moederbord vullen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. dat lijkt mij geen goed idee.. De 4 pins stekker hoort op een andere plaats in het moederbord vlak naast de processor, ik wil de gevolgen niet graag weten als ik die met geweld in de 24 pins druk naast de 20 pins van de voeding.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Het moet ook niet met geweld. 8)7 Als het goed is heb je 2 4-pins stekkertjes. De ene gaat in de 4-pins aansluiting en de andere samen met de 20-pins in de 24-pins aansluiting. Als je voeding dit niet heeft heb je een miskoop gedaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Om een lang verhaal kort te maken: breng de voeding terug (if possible), leg je probleem uit en ruil 'm om voor een ATX 2 versie. Misschien gaat het werken, maar krijg je op den duur alsnog problemen.
Overigens begrijp ik niet waarom je een nieuwe voeding gekocht hebt. Is dit echt noodzakelijk? Want de rest van je onderdelen verbruikt ook niet extreem veel...

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 05-07-2007 16:51 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, ik zal eens kijken of het mogelijk is de voeding te retourneren. Ik heb ook even de wattage uitgerekend waar ik ongeveer op zal komen met het systeem Klik : 375 watt. Dan kom ik met de originele voeding eigenlijk 25 watt tekort.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ik weet niet van welke kwaliteit die Coba voeding is maar een Aopen voeding van 350W is vaak beter dan een willekeurige 500 watt voeding van een minder merk.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Even weer terug op het onderwerp.

Ik heb de voeding dus kunnen retourneren. En ben op dit moment ook in bezit van de nieuwe videokaart. Maar mijn oude voeding (350 W) blijkt hem dus niet te trekken. De het lijkt of de pc opstart maar het beeld blijft op zwart en de computer piept een aantal maal en er gebeurt verder niets.

Ik ga er dus van uit dat dit aan mijn voeding ligt.

(Ik heb een aantal posts geleden gezegd dat het om een Aopen voeding ging. Maar de voeding blijkt een Component Pro te wezen die samen met de Aopen Case geleverd was.)

Nu is mijn oog dus gevallen op een Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX).
Cooler Master is een aardig merk maar is er nu dus een manier om uit tevinden of deze mijn pc wel aankan.
Syteem:

Asus A8N-e NForce 4
Club3d 8800GTS 320mb
AMD 64 4000+ S939
2048MB Pc3200 DDR 400Mhz
160GB HD
Pagina: 1