PC crashed na opstarten (na installatie Trust 5.1 soundcard)

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb gisteren een 5.1 hoofdtelefoon gekocht en ineens ook een 5.1 surround sound geluidskaartje van Trust (€15). Ik heb het kaartje in het PCI slot geplaatst en opgestart, en alles gaat goed tot ergens halverwege de installatie van de drivers. De pc toont hééél even een BSOD en reboot dan.

Ik heb verschillende keren door herstelpunten teruggegaan naar de configuratie voor het aansluiten van de kaart, maar elke keer ik de kaart installeerde (zij het via setup.exe of door apparaatbeheer) was er een probleem. Soms crashte hij al tijdens de installatie, en als hij dat niet deed dan crashte hij na 15 seconden als ik opnieuw opstartte.

Ik heb in het BIOS de ingebouwde AC97 geluidskaart uitgeschakeld zoals gevraagd door de handleiding. Op de Trust site was geen update van drivers te vinden (enkel de oorspronkelijke drivers staan online). Door in veilige modus de kaart uit te schakelen bij apparaatbeheer of de kaart fysiek te verwijderen start de pc wel terug normaal op.

Waaraan zou dit kunnen liggen?

Ives

offtopic:
Ik had eerst dit topic per ongeluk in overige hardware gepost, heb al een topicreport ingedient tegen men eerste topic. Sorry voor de overlast!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik denk dat overige hardware wel de goede plek was btw ;) maar dat is een ander verhaal.

Heb je voor de grap eens gekeken of hij wel een goede IRQ toegewezen krijgt? Daarnaast kan je wellicht een paar van de BSOD's opschrijven dan wel screen ervan maken :) dan is het wat gerichter zoeken.,....

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Wat gebeurd er als je niet de drivers van Trust gebruikt maar Windows de boel laat herkennen ?

• Ives
Notna schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:05:
Ik denk dat overige hardware wel de goede plek was btw ;) maar dat is een ander verhaal.

Heb je voor de grap eens gekeken of hij wel een goede IRQ toegewezen krijgt? Daarnaast kan je wellicht een paar van de BSOD's opschrijven dan wel screen ervan maken :) dan is het wat gerichter zoeken.,....
Wat bedoel je met "een goede IRQ"? Hij krijgt IRQ 5. In veilige modus staat er voor de rest bij apparaatbeheer geen kruis of uitroepteken voor.
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:11:
Wat gebeurd er als je niet de drivers van Trust gebruikt maar Windows de boel laat herkennen ?
Als ik de kaart erin steek dan geeft hij de standaard gevonden hardware wizard, met daarbij de vraag of ik de cdrom in wil voeren. Ik denk dat als ik geen cdrom invoer & geen toestemming geef om op internet te gaan dat de kaart dan niet functioneert.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ives schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:15:
[...]

Wat bedoel je met "een goede IRQ"? Hij krijgt IRQ 5. In veilige modus staat er voor de rest bij apparaatbeheer geen kruis of uitroepteken voor.

[...]
Als ik de kaart erin steek dan geeft hij de standaard gevonden hardware wizard, met daarbij de vraag of ik de cdrom in wil voeren. Ik denk dat als ik geen cdrom invoer & geen toestemming geef om op internet te gaan dat de kaart dan niet functioneert.
Kan zijn dat je kaart een IRQ aangewezen krijgt die al geregistreed staat voor een ander device ;) En als ik zo zoek op het internet naar Trust soundcard problems, dan kom ik er een HOOP tegen. Met name BSOD's. Miss handig om even door te spitten ? :)

ennuh, kan zijn dat windows zelf drivers heeft hoor die hij kan gebruiken. Je kan het altijd proberen ;).

En het is ook niet zo verwonderlijk dat je geen uitroeptekens in hardware manager krijgt. immers start in save modus geen drivers op :P

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 05-07-2007 16:21 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Ives
Dat laatste is idd wel redelijk logisch :p. Ik heb nu juist geprobeert zonder cdrom en internettoegang, en dan zegt hij "cannot install this hardware". Ik zal is naar die BSOD's kijken.

• Ives
Ik heb net een BSOD genoteerd, maar ik kan niets op google vinden dat vergelijkbaar is (losse omschrijving, ik heb enkel sleutelwoorden genoteerd wegens gebrek aan digicam)
A problem has been detected, windows has been shut down so it doesn't hurt your system.

If it's the first time that this error has occured, restart your system and check if the component is properly installed.

If the problems continue, diable or remove newly installed hardware or software. Disable bios memory options such as caching and shadowing. Try safe mode.

***STOP: 0x10DE0001 (0x89CEB030, 0x89AE6CA0, 0x00000000, 0x00000000)
Iemand ideeen?

[ Voor 0% gewijzigd door Ives op 05-07-2007 22:37 . Reden: nulletje vergeten in de errorcode ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Die STOP melding heeft volgens mij een 3th party foutnummer. Lijkt erop dat die driver dus gruwelijk klapt. Al eens een ander PCI slot geprobeerd ? En welke exacte Windows versie gebruik je ?
En welke Antivirus software gebruik je ?

Heb je in Windows DEP aanstaan, zoja, probeer het eens met DEP 'uitgeschakeld / System only' ...

[ Voor 17% gewijzigd door SKiLLa op 05-07-2007 18:39 . Reden: de PS: ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Ives
SKiLLa schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 18:36:
Die STOP melding heeft volgens mij een 3th party foutnummer. Lijkt erop dat die driver dus gruwelijk klapt. Al eens een ander PCI slot geprobeerd ? En welke exacte Windows versie gebruik je ?
En welke Antivirus software gebruik je ?

Heb je in Windows DEP aanstaan, zoja, probeer het eens met DEP 'uitgeschakeld / System only' ...
Ik heb al een ander PCI slot geprobeert, ik gebruik Windows XP Version 5.1 (Build 2600.xpsp_sp2_gdr.061219-0316 : Service Pack 2). Mijn antivirus is AVG. Ik ga nu proberen met DEP & AVG uitgeschakeld.

• Ives
Ik heb net onsuccesvol geprobeert, windows crashte onmiddelijk nadat ik de kaart enablede.

Tijdens het opstarten merkte ik wel op dat USB 2.0 EHCI Controller en IDE Controller op hetzelfde IRQ (5) zitten als de kaart. Als ik in apparaatbeheer kijk (view resources by type) bij IRQ dan staan er geen apparaten op 5. Als jullie er iets aan hebben wil ik wel een foto van apparaatbeheer en van het IRQ overzicht tijdens opstarten geven.

Verwijderd

Terug gaan naar de winkel waar je dat rommel hebt gekocht, en vragen of je je geld terug kan krijgen.
Die kaart is gewoon stuk.

• Ives
Ik denk niet dat de kaart stuk is, maar dat hij gewoon niet compatibel is met mijn moederbord. Ik heb namelijk bij het zoeken naar de foutcode van de BSOD één topic op een duits forum gevonden waarin de TS exact hetzelfde moederbord & exact dezelfde geluidskaart & exact hetzelfde OS heeft. Voor de geinterreseerden, hier vind je het topic (Duits). Dan ga ik men geld terugvragen en in een andere winkel een betere geluidskaart kopen (ik weet dat de kaart zelf wel "werkt" want ik heb hem al in de winkel laten testen en daar crashte de pc niet).

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
trust is zowiezo bagger, al mijn spul dat ik van dat merk heb gehad is allang kapot. zelfs zo'n racestuur. na een strakke bocht had ik dat stuur los in mn handen.

• Ives
rauzer schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:52:
trust is zowiezo bagger, al mijn spul dat ik van dat merk heb gehad is allang kapot. zelfs zo'n racestuur. na een strakke bocht had ik dat stuur los in mn handen.
Mjah dat weet ik ook wel, maar ik wilde persé gisteren nog een geluidskaart hebben, en in die winkel hadden ze 3 geluidskaarten, 1 trust van €15 en 2 Soundblasters van meer dan €200. Omdat ik niet genoeg geld bijhad voor de soundblasters had ik niet veel keus hé. Ik zal wel in een andere (internet?)-winkel een betere vervanging zoeken.

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 10:56
Zo zie je maar, impulsaankopen zijn meestal niet de beste ;)

Iig, ga voor een X-Fi XtremeGamer bij 4launch.nl, das een goeie. (70 euro)

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 06-07-2007 12:18 ]

There is no replacement for displacement!

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-02 20:55
Een oude koe, ik weet het, maar ik wou even toevoegen dat ik dezelfde kaart heb gekocht, en hetzelfde probleem heb in Windows (op een ASUS A8N-SLI Deluxe). Onder Linux werkt de kaart echter prima. Ik ga nog even kijken of ik een ander IRQ kan instellen of zien wat er gebeurd als ik de onboard geluidskaart uit doe en zal m'n bevindingen hier achterlaten.

EDIT: Onboard sound uitschakelen hielp niet (stond al uit zelfs), nieuwe drivers van trust.com downloaden ook niet. IRQ leek ik niet te kunnen wijzigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Aphax op 30-10-2007 21:25 ]

Pagina: 1