[Ubuntu server] ssh geeft "host identification has changed"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Beste mensen,

Ik heb een Ubuntu servertje geindtalleerd welke in via ssh kan benadern (over eigen netwerk). Nu heb ik een externe hosting, waarbij ik een "home." subdomein heb door laten koppelen naar mijn thuis IP adres. Mijn router stuurt vervolgens poortje 22 (ssh) door naar de server. In principe zou ik dus vanaf buiten via het "home." subdomein kunnen verbinden met mijn servertje. Echter, als ik dat probeer, zegt ie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@    WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED!     @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
e5:56:11:51:cc:69:31:5e:bb:b6:61:9f:96:7a:34:b6.
Please contact your system administrator.

Ten eerste; ik weet niet welke machine de error geeft, of het de client is, of de server zelf. Verder zou ik graag willen weten hoe ik dit verhelp. Ik kan namelijk door mn interne netwerk wel gewoon via ssh verbinden... Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Het is de client die zeurt. En wellicht zeer terrecht ook.

Wellicht heb je in je $HOME/.ssh/known_hosts je Ubuntu servers' RSA public key nog staan en is die verandert. Dat staat er ook in de tekst.
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
Je bent dus misschien al een keer bij die server geweest, of een andere machine op dat IP-adres, die een andere fingerprint laat zien => dus andere host identificatie volgens je client.

Als dit niet om je eigen host gaat, dan moet je dit soort berichten altijd serieus nemen en gokken dat je gehackt wordt. Althans, dat is mijn (paranoide) aanpak.

[ Voor 39% gewijzigd door VisionMaster op 05-07-2007 13:17 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Problem solved, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het gewoon een thuis-experimenteerserver is, kan je inderdaad die entry uit known_hosts halen, gezien ik veronderstel dat je zowel thuis met dhcp (dus bij intern verbinden) wel eens de ip's van het ene apparaat een volgende keer aan het andere kunnen worden toegewezen. Als je van buitenaf verbindt en je hebt geen vast ip-adres dan is dat ook helemaal logisch.

Een laatste reden zou kunnen zijn dat je inderdaad nieuwe ssh keys hebt gegenereerd op je server.

Opgelost staat goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

kwadronaut schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 22:02:
Als het gewoon een thuis-experimenteerserver is, kan je inderdaad die entry uit known_hosts halen,
Je zult wel even zeker moeten weten dat het inderdaad je thuis computer is. Ik zou een tracert / traceoute draaien, just in case, om inderdaad bij jou ISP uit te komen (o.a.).
gezien ik veronderstel dat je zowel thuis met dhcp (dus bij intern verbinden) wel eens de ip's van het ene apparaat een volgende keer aan het andere kunnen worden toegewezen.

Als je van buitenaf verbindt en je hebt geen vast ip-adres dan is dat ook helemaal logisch.
Dit is een onvolledig verhaal. Je DHCP kan het IP adres aan een ander uitdelen, dan ben je niet met de juiste PC aan het babbelen. Maar als je thuis DHCP gebruikt om je machine te verbinden en dat wisselt en als je de NAT forwarding naar dat andere ip-adres laat lopen, dan krijg je deze melding niet. De client kant kan niet zien op welk intern ip-adres je zit, dus dat kan elk adres zijn.
Een laatste reden zou kunnen zijn dat je inderdaad nieuwe ssh keys hebt gegenereerd op je server.
Dit is het meest aannemelijke in deze situatie. Al zou je altijd voorzichtig moeten zijn met deze aannamen.

I've visited the Mothership @ Cupertino