Toon posts:

HD uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu allang een linux routerke draaien (Clarkconnect), en heb ik hierop netwerkshares staan, een ftp, ed.. En gebruik ik dit ook als netwerkhd, maar deze ruimte begint een beetje te klein te worden.. Dus wil ik er een 500GB HD bijstoppen, en dan samen met de andere hd's in een logisch volume stoppen ed.. Maar als ik de router dan eens opnieuw moet installeren kan ik niet alles backuppen, dus mag dit niet gewist worden..
Ik denk zelf dat het mss het beste is om het os (Clarkconnect) zelf op een kleine HD apart te zetten, en dan de volumegroep te mounten als /var/flexshare/ (de plaats waar de ftp's en netwerkshares terechtkomen.. Maar wordt er dan iets gewist, en is dit wel zo eenvoudig? Zijn hier betere methoden voor om data op een schijf/logisch volume te behouden en linux opnieuw te installeren?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Als je je spul op /data of /project of /share zet ofzo, dan wordt dat nooit verhaspelt als je een upgrade doet. Je moet dan wel na een upgrade (ligt er aan wat voor upgrade het is en hoe het proces verloopt) eventueel je harddisk opnieuw laten mounten en de file-sharing tools weer opnieuw moeten configureren om die alternatieve data dir te gebruiken.

Mijn NAS draait ook linux. Die heeft een /volume1 directory waar al mijn files staan. De rest wordt opnieuwe geinstalleerd (configs worden behouden) bij een upgrade. Dus merk ik er niets van. Ik heb geen idee hoe ClarkConnect dat oplost voor je.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er soms wel nood aan om ook die configuratiefiles weg te doen, veel klungelen, en niet meer weten hoe je het ongedaan maakt..
vandaar dat ik vroeger er meteen alles eraf smeet..
maar nu mag dat niet meer

Verwijderd

Topicstarter
niemand anders een idee?

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Uhm, wellicht heb ik het antwoord wat cryptisch gegeven, maar goed...

Simpel, doe gewoon precies zoals je zelf vertelt wat je van plan was. Als /var/flexshare de standaard directory is voor zulke dingen, dan kan je daar je extra disk op mounten. Wil je gaan upgraden, dan unmount je die extra disk en voer je de zooi uit die je van plan bent.

Zoveel andere ideeen zijn er niet voor dit soort dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 07-07-2007 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
mount je dan terug tijdens de installatie (partitionering denkik?) of na de installatie?

nu wel vervelend dat ik geen logisch volume kan aanmaken tijdens installatie (zelf)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 12:56:
mount je dan terug tijdens de installatie (partitionering denkik?) of na de installatie?

nu wel vervelend dat ik geen logisch volume kan aanmaken tijdens installatie (zelf)
Na de installatie mount je die dan terug op de directory en voila :)

Persoonlijk lijkt me dat eenvoudiger dan logical volumes, maar goed dat is persoonlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 08-07-2007 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
een partitie van een hd mounten of een partitie van een LV is opzich hetzelfste..
Maar ik ben nu in vmware alles aan het uitproberen, en als er 1 hd crasht ben ik het boelke kwijt..
nu zit ik ffe te zoeken naar raid jbot.. wie weet is dat geen goede oplossing..
ik heb dan namelijk 3 hardeschijven die ik liever met 1 partitie benader.. Anders weet ik niet meer wat waar staat ed.. (zoals nu in windows)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 12:54:
een partitie van een hd mounten of een partitie van een LV is opzich hetzelfste..
Maar ik ben nu in vmware alles aan het uitproberen, en als er 1 hd crasht ben ik het boelke kwijt..
nu zit ik ffe te zoeken naar raid jbot.. wie weet is dat geen goede oplossing..
ik heb dan namelijk 3 hardeschijven die ik liever met 1 partitie benader.. Anders weet ik niet meer wat waar staat ed.. (zoals nu in windows)
Uhm, zijn de disken ongeveer even groot? Je kan eventueel software RAID-5 proberen. Met software RAID-5 kan je op partitie niveau een RAID-set maken. Dan mag je 1 partitie verliezen (misschien een hele disk), zonder data verlies.

Pagina: 1