Er beginnen steeds meer spellen tegen de 2Gb-limiet aan te lopen.
Zodra deze spellen over 2Gb geheugengebruik gaan dan crashen ze.
Door de spellen te patchen kan je wel over de limiet heen.
De patch komt er op neer dat je een flag in de exe aanzet om meer dan 2Gb te gebruiken en daarnaast in het desbetreffende OS ook aan te zetten dat het meer dan 2Gb moet gebruiken (via de boot.ini in XP of via de commandline BCDEDIT in Vista.)
De spellen waar ik me bewust van heb die tegen deze limiet aanlopen zijn:
[b]• Supreme Commander (workaround)
• Stalker
• Gothic 3
• Sid Meier's Railroads!
• Flight Simulator X (workaround)
Nu heb ik 3 vragen:
1: Waarom staan deze flags niet standaard aan, kan het problemen opleveren (als je minder dan 2Gb hebt, bijvoorbeeld?)
2: Wie weet nog meer spellen die dit probleem hebben, dan kan ik ze in bovenstaande lijst zetten.
3:Geldt dit ook voor 64-bit? Ik hoor hier verschillende dingen over. Al lijkt het me, als de flag in de game-exe uitstaat er alsnog de 2Gb limiet is, ongeachte of het OS 32bit of 64bit is.
Even verduidelijken
Hierdoor crashen spellen vaak opeens.
Door de flag LARGEADDRESSAWARE mee te geven met een exe kan Windows meer dan 2Gb alloceren.
Zie ook dit artikel.
Edit:
Hier staat een artikel van Anandtech over dit probleem.
Zodra deze spellen over 2Gb geheugengebruik gaan dan crashen ze.
Door de spellen te patchen kan je wel over de limiet heen.
De patch komt er op neer dat je een flag in de exe aanzet om meer dan 2Gb te gebruiken en daarnaast in het desbetreffende OS ook aan te zetten dat het meer dan 2Gb moet gebruiken (via de boot.ini in XP of via de commandline BCDEDIT in Vista.)
De spellen waar ik me bewust van heb die tegen deze limiet aanlopen zijn:
[b]• Supreme Commander (workaround)
• Stalker
• Gothic 3
• Sid Meier's Railroads!
• Flight Simulator X (workaround)
Nu heb ik 3 vragen:
1: Waarom staan deze flags niet standaard aan, kan het problemen opleveren (als je minder dan 2Gb hebt, bijvoorbeeld?)
2: Wie weet nog meer spellen die dit probleem hebben, dan kan ik ze in bovenstaande lijst zetten.
3:Geldt dit ook voor 64-bit? Ik hoor hier verschillende dingen over. Al lijkt het me, als de flag in de game-exe uitstaat er alsnog de 2Gb limiet is, ongeachte of het OS 32bit of 64bit is.
Even verduidelijken
Het gaat erover dat Windows in de knoop komt bij het aanwijzen van geheugenadressen >2Gb.Kaasje123 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:17:
Ik snap werkelijk waar niet waar dit over gaat.
Hierdoor crashen spellen vaak opeens.
Door de flag LARGEADDRESSAWARE mee te geven met een exe kan Windows meer dan 2Gb alloceren.
Zie ook dit artikel.
Operating systems based on Microsoft Windows NT technologies have always provided applications with a flat 32-bit virtual address space that describes 4 gigabytes (GB) of virtual memory. The address space is usually split so that 2 GB of address space is directly accessible to the application and the other 2 GB is only accessible to the Windows executive software.
Edit:
Hier staat een artikel van Anandtech over dit probleem.
[ Voor 36% gewijzigd door anandus op 13-07-2007 13:17 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu