Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aio worden en tegelijk in de industrie aan het werk. doen?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:55
Ik ben op het moment aan het afstuderen in de richting software engineering bij de RuG en deze week ben ik gevraagd door een prof uit de vakgroep of ik interesse had in een PhD-project. Ik had dit totaal niet verwacht, maar het geeft me wel stof tot nadenken.

Ik heb persoonlijk gezien een vrij heftige periode achter de rug en ik was eerst van plan om m'n algemene kennis nog wat te verbreden met vakken bij de universiteit en daar in deeltijd bij te werken. Dit om mezelf even een adempauze te gunnen voordat ik ga kijken waar ik uiteindelijk heen wil. Ik merk echter wel dat ik dit een interessante optie vind. Op een abstract niveau problemen oplossen is iets dat me goed ligt en ik leuk vind terwijl ik het programmeerwerk veel meer als een noodzakelijk kwaad zie. Inhoudelijk zou onderzoekswerk me dus goed liggen. Bijkomend voordeel is ook dat er samenwerking is met een industriële partner en ik dus ook werkervaring opdoe. Ik had van de prof namelijk begrepen dat werk als aio in Nederland niet echt door werkgevers als werkervaring gewaardeerd wordt.

Inhoudelijk gezien lijkt het me dus erg leuk, maar waar ik me een beetje zorgen om maak is het tijd houden voor mezelf. Ik ben nog erg bezig met allerlei persoonlijke dingen en in m'n ideale leven zou ik ook graag een deel van m'n werkweek besteden aan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Het is niet zo dat ik werkschuw ben, maar in een continue rat race zitten is iets waarvan ik bang ben dat het me snel zal opbranden. Getrouwd zijn met m'n werk is iets dat ik absoluut niet wil, ik leef ook nog :) .

Welnu, ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaringen kunnen delen over dergelijke trajecten. Als ik een keus ga maken wil ik dat namelijk wel goed doen en ik hoop dat er hier wat mensen rondwaren die me misschien uit ervaring dingen kunnen vertellen zodat ik een beter beeld heb van waar ik eigenlijk over beslis :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-10 19:44
Tsja, je beschrijving komt op mij niet echt over als AiO materiaal. Vier jaar werken aan hetzelfde probleem vergt heel wat van je, en de druk om te publiceren is normaal gesproken vrij hoog. Over 't algemeen zul je een 'normale' baan veel meer naast je neer kunnen leggen buiten de kantoor uren. Ik zou er zeker voor gaan, als je een carriere in de universitaire wereld ambieert. Zo niet, zoek dan lekker een bedrijf waar je jezelf kunt ontplooien. Succes met de afweging!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Als dit je leuk lijkt, doe het dan gewoon. Uiteindelijk volg je een goede opleiding om later een baan te kunnen kiezen die je bevalt. En wat de werkdruk betreft, die zal er altijd zijn. Vaak is deze bij een groot bedrijf net zo zwaar of zwaarder. Daarnaast is dit een mooie overgang en kun je na je PhD altijd de keuze maken tussen een universitaire carriere of een bij het bedrijfsleven. Goed voor je carriere en keuzemogelijkheden is een PhD zeker ;)

Verwijderd

Ik had van de prof namelijk begrepen dat werk als aio in Nederland niet echt door werkgevers als werkervaring gewaardeerd wordt.
Dit hangt sterk af van de baan waar je op solliciteert, en/of de bedrijfscultuur. Ik heb zelf een paar jaar PhD werk gedaan (helaas niet gelukt omdat...het geld op was en ik iets anders wilde) maar het bedrijf waar ik nu werk zag het als een bonus, vooral omdat de cultuur matchte. Combineren van PhD werk en een 'gewone baan' is erg lastig omdat de 2 stromen nogal eens willen botsen. Dat wil niet zeggen dat het niet zal lukken...bij Philips in Eindhoven bijvoorbeeld zijn zat voorbeelden te zien waar het wel lukt en goed te combineren valt.

Echter, je zegt dat je door een onstuimige periode bent gegaan....ik raad je wel aan ervoor te zorgen dat je mentaal in orde bent. Een PhD track vraagt mentaal echt ontzettend veel van je, en zeker als je je dissertatie gaat schrijven, ben je bijna alleen daarmee bezig, ook buiten 'kantooruren'. Er zijn altijd uitzonderingen, maar 99% van de PhD's heeft dit 't laatste jaar.

Het is echter een ervaring die ik niet had willen missen, vanwege het interessante werk en de soms zeer slimme en pientere mensen waar je mee werkt en veel van leert. Ook het feit dat het een vrij relaxte omgeving is, en met z'n allen een terrasje pakken op een zonnige vrijdagmiddag hielp enorm. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 09:29 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
ucchan schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:53:
Ik had van de prof namelijk begrepen dat werk als aio in Nederland niet echt door werkgevers als werkervaring gewaardeerd wordt.
Daar ben ik het niet mee eens zijn. De vraag op startersniveau is natuurlijk veel groter, maar het aanbod is dat ook. Als PhD moet je niet meer oriënteren op de gemiddelde consultant, dan ga je de mist in. Op niveau zijn er voldoende werkgevers die wel zitten te springen om hoogst opgeleide en creatieve medewerkers. In de sectoren waar ik bekend mee ben (vnl. gepromoveerde economen en een jurist) ken ik eigenlijk niemand die niet ruimschoots gecompenseerd is voor het inkomensverlies tijdens zijn aio-periode.

Nu is het wel zo dat zij niet de meest-verdienende zijn, maar dat is gewoon een interesseverschil. Wil je mensen aansturen, acquireren en goudgerand binnenlopen, ga dan werken. Wil je na je promotie verder met onderzoek, omdat je dat het leukste vindt, dan zijn er zeker genoeg bedrijven waar je een mix kunt vinden tussen werken en onderzoeken.

Ander punt: Vergewis je wel van de sfeer binnen de vakgroep. Aio kan toch onderaan de pikorde betekenen; sommige hoogleraren schromen er niet voor je naast je onderwijstaken ook nog wat administratief werk mee te geven. Andere vakgroepen, tsja, daar is het gewoon oorlog (vaak het gevolg van bezuinigingen). Goede sfeer en goed contact met je promotor ~ wauw. Slechte sfeer en je denkt na een jaartje 'Waar ben ik aan begonnen?'.

[ Voor 16% gewijzigd door paknaald op 07-07-2007 09:57 ]