Toon posts:

[XP] USB sticks en driveletters toekennen*

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij het aansluiten van een USB stick wordt er geen driveletter toegewezen aan de USB stick. Je ziet wel rechtsonder in het beeld dat er een USB stick is aangesloten, icon van hardware veilig verwijderen, maar in windows verkenner is die niet zichtbaar.

Ik dacht dit probleem te hebben opgelost door de volgende stappen te ondernemen:
1. Rechter muisknop op "Deze Computer"
2. Beheren
3. Opslag - Schijfbeheer
4. Rechtermuisknop op USB schijf
5. "Stationsletter en paden wijzigen...."
6. "wijzigen"
7. Geef hem een drive letter die nog niet bestaat.

Dit werkte voor de USB stick die op dat moment stond aangesloten perfect, maar bij een andere USB stick kwam weer hetzelfde probleem om de hoek kijken.

Voor dit probleem heb ik wat op het internet rondgekeken, en het blijkt dat windows XP moeite heeft met virtuele stations, zoals netwerkschijven. De computer heeft idd de netwerkschuiven G, H, I, J.

Is hier een oplossing voor? Of moet je bij iedere USB stick die je aansluit altijd handmatig een Driveletter toewijzen?

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Als je netwerkschijven hebt die een drive letter hebben meteen na je gewone schijven heb je dit probleem inderdaad dat je USB drive een letter neemt die al in gebruik is.

Ik heb dit opgelost door mijn netwerkschijven te mappen vanaf Z:\ en lager.
Als hier wel een structurele oplossing voor is zou ik die ook wel willen weten.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vai schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 23:09:
Als hier wel een structurele oplossing voor is zou ik die ook wel willen weten.
Die structurele oplossing zit al in XP ingebouwd :)
Als je handmatig een mapping aanmaakt zie je dat al van achter naar voren wordt gewerkt (beginnend bij Z: als dat je laatste beschikbare driveletter is).

Dat is onder andere zo gedaan om removable media als flashdrives/Sticks beter te ondersteunen dan in Windows 2000 en eerder het geval was.
Het is aan de netwerk beheerder de taak om rekening te houden met de capaciteiten van het gebruikte besturingssysteem in zijn netwerk ;)

Denk in het vervolg even aan het OS in de titel, zie ook de Windows Clients - Policy :)

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 05-07-2007 23:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
De netwerkschijven G: / H: / I: / en J: heb ik handmatig aangepast en W X Y en Z van gemaakt.

Dit heb ik via de windows verkenner gedaan bij “Map Netwerk drive…” en “Disconnect Netwerk Drive…” Dit werkt uitstekend, USB sticks worden meteen herkend en krijgen ook meteen Drive letter toegewezen.

Alleen bij het opnieuw opstarten van de PC worden de netwerkschijven G H I J weer aangemaakt alsmede W X Y en Z. Op zich wel logisch omdat het hele bedrijf met de schijven G H I en J werkt. Maar is dit voor 1 individuele Workstation aan te passen dat die alleen de schijven W X Y en Z toegewezen krijgt?

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Even een kleine terzijde bij dit topic; zelf heb ik driveletters A t/m Z bezet (fysieke drives, geen virtuele), als ik een USB stick aansluit krijg ik vanzelfsprekend ook geen driveletter.

Bestaat hier nog een snelle oplossing voor zonder iets te hoeven afkoppelen?

• urk_forever
  • Laatst online: 04-03 20:29
Lijkt me niet, je hebt alle driveletters al bezet. Dus een usb stick kan geen letter meer krijgen. Het makkelijkste lijkt me om een aantal NTFS drives te mounten in een map ipv een drive letter te geven.

Hail to the king baby!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 08:02:
Alleen bij het opnieuw opstarten van de PC worden de netwerkschijven G H I J weer aangemaakt alsmede W X Y en Z. Op zich wel logisch omdat het hele bedrijf met de schijven G H I en J werkt. Maar is dit voor 1 individuele Workstation aan te passen dat die alleen de schijven W X Y en Z toegewezen krijgt?
Ik zou dan gewoon de driveletters van de USB stick aanpassen in DiskManagement :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:44:
[...]

Ik zou dan gewoon de driveletters van de USB stick aanpassen in DiskManagement :)
Dat werkt idd goed! Maar gezien het hier om een werkstation van een gebruiker gaat die weinig verstand heeft van computers, en dat ook niet hoeft te hebben, en dat deze gebruiker beperkte rechten heeft is dit helaas niet te doen.

• urk_forever
Tja, je kan de administrator vragen om het login script(als dat gebruikt wordt) aan te passen voor die gebruiker. Of misschien voor iedereen dat doen.

Je zou dit programma eens kunnen proberen:

http://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html

[ Voor 22% gewijzigd door urk_forever op 10-07-2007 10:34 ]

Hail to the king baby!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

urk_forever schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:32:
Tja, je kan de administrator vragen om het login script(als dat gebruikt wordt) aan te passen voor die gebruiker. Of misschien voor iedereen dat doen.
Besef je daar wel bij dat applicaties en andere Office Spreadsheets met links naar andere bestanden dan ook allemaal aangepast moeten worden om met de nieuwe driveletters om te gaan?
Dat is een halve migratie van user/afdelings/programmadata in feite..
Dat wil je niet even tussendoor doen voor één eindgebruiker.

Dan is een Admin die dat aanpast voor $user een goede snelle tussenoplossing.
Diskmanagement kan ook via Remote Assistance en runas gebruikt worden door een Admin.

• urk_forever
Dat zou inderdaad heel veel veranderingen met zich mee kunnen brengen. Of niet, ik kan dat met mijn glazen bol niet zien natuurlijk. Dat kan de administrator daar wel bedenken :P

Hij zou ook het programma wat ik link kunnen proberen.

Hail to the king baby!

Pagina: 1