Case Fan speed control

Pagina: 1
Acties:
  • 11.631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 12:52
Hallo allemaal,

Eigenlijk een simpele vraag... is het mogelijk om met drivers in windows je case fans speed te besturen? Zo ja, welke progies zijn daarvoor? Ik heb al een beetje gezocht, maar kon niets vinden.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:55
onderandere met speedfan kun je (case)fans besturen (werkt niet met alle moederborden)

[ Voor 21% gewijzigd door pin_point op 05-07-2007 12:37 ]

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:32
pin_point schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:36:
onderandere met speedfan kun je (case)fans besturen (werkt niet met alle moederborden)
En je moet casefans hebben die op het moederbord aangesloten zijn.

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 11:28
ajautze,

Wat voor mobo heb je? Misschien wel makkelijk om te weten :)

En levert de fabrikant hier geen software voor? Ik weet dat het in de BIOS aangepast kan worden, maar er is te lezen in je eerste post dat je dat niet wilt. Misschien een Fan Controller in je kast? Weet niet of je dat wilt...

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Wellicht een vraag die je zelf in 5 min. had kunnen beantwoorden als je had gezocht :+

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 12:52
Speedfan geïnstalleerd en kon mijn speeds aanpassen, echter ging bij reboot alles terug naar de oude instellingen... hij verandert ook niets in het register oid.
Ik heb een ASUS A8N32-SLI Deluxe mobo en kan nergens in bios iets vinden voor de intellingen voor het aantal rpm.
Iemand nog suggesties?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:55
Speedfan moet aanstaan om de fan's langzamer te laten lopen, ben zelf niet bekend met de fan besturing van speedfan en wat ik zo snel zie in de instellingen zit de mogelijkheid er ook niet in om het programma automatisch op te starten.

Wat je dan zou kunnen doen als Speedfan de waarden wel onthoud de speedfan snelkoppeling in opstarten plaatsen, en in configure -> options "start minimized" aanvinken.

Volgens mij zou dat moeten werken

• Acid__Burn
Ik geloof niet dat Speedfan instellingen kan onthouden. Dit zal je (voor zover ik weet) iedere keer handmatig moeten aanpassen. Helaas... Maar aan de andere kant ook wel veilig. Je kunt nu bijvooorbeeld niet je fans naar 25% zetten, en op een zomerse dag (30 graden), je pc opstarten met 25% fan vermogen. Zo voorkom je natuurlijk schade :D

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 12:35
Tot voor kort regelde ik de fansnelheid ook softwarematig.

Onlangs heb ik voor een paar euro een fanbay aangeschaft. Dit werkt echt een stuk makkelijker.

• Acid__Burn
@ruftman:
Ik vind dat ook een stuk makkelijker. Je hebt toch iets meer controle. Je kan zelf regelen wat je doet, terwijl software toch een stukje gevoeliger is. Die gaat niet vragen als je een toetsencombinatie indrukt of je dat wel echt wilt doen. Bij een Fancontroler draai je zelf aan de knop, en let je vaak ook beter op (die ervaring heb ik zelf tenminste)...

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
Ik vind een software controller eigenlijk veel beter, aangezien deze de fans ook automatisch sneller laat draaien als de apparatuur (bijv. CPU/GPU/HDD's) warmer worden, en zo de overtollige warmte af te voeren, en daarna weer uit te gaan als de temperatuur is gedaald. Zo heb je er geen omkijken meer naar. (Ik gebruik dit oa. voor mijn cpu fan en casefans voor en achter).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

Thandor

SilverStreak

In dit geval moet je het simpelweg doen met programma's zoals Speedfan. Zoals gezegd zullen deze programma's niet altijd werken en je moet het altijd op de achtergrond moeten hebben draaien. Speedfan kan overigens ook op de automatische stand en daarmee zal het de ingestelde temperaturen wel onthouden, zorg er dan voor dat Speedfan samen met Windows opstart en je bent klaar :).

Mocht je ook nog op zoek zijn naar programma's die de fanspeed van de videokaart kunnen veranderen (op basis van temperatuur bv.): ATiTool.

Ik ga dit topic overigens even een schopje naar Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen geven :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1