Ondertiteling toevoegen aan eigen video

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117981

Topicstarter
Ik ben bezig met een project waarvoor een film ondertiteld moet worden voor buitenlandse studenten. De film zelf is gemaakt in Pinnacle Studio Quickstart 10.7 en uitgevoerd als WMV video. Inmiddels heb ik op diverse manieren de film ook omgezet naar MPEG en DivX AVI, mar de kwaliteit van deze versies is door de omzetting iets minder. Om de ondertiteling te maken heb ik Subtitle Workshop gebruikt en de ondertiteling als SRT (SubRip) bestand opgeslagen. Subtitle Workshop kan het in diverse formaten opslaan, maar dit was naar mijn idee de meest bekende.

Nu is het op dit moment uitstekend mogelijk om de video met ondertiteling via VLC Media Player of Media Player Classic te bekijken. Maar ik wil de video eigenlijk op DVD Video formaat gebruiken. Nu heb ik vanuit Ubuntu wel een mogelijkheid gevonden om de SRT file mee te renderen over de film heen (bij een omzetting van MPEG naar DivX AVI), maar eigenlijk wil ik de mogelijkheid hebben om de ondertiteling aan en uit te kunnen zetten zoals ik dat wel kan in VLC of Media Player Classic. Hoe moet ik dit aanpakken? Via google vind ik alleen maar meerender methoden beschreven.

In Ubuntu heb ik ook het programma DeVeDe, waarin ik wel een subtitle bestand aan kan geven bij een video bestand, maar het is me volstrekt onduidelijk welk formaat dat bestand moet hebben. SRT is het in elk geval niet, want daarmee breekt ie halverwege de omzetting naar DVD af.

Ik heb begrepen dat ondertiteling op een DVD eigenlijk een soort videostream is die er overheen geprojecteerd wordt, maar wat zijn de gebruikelijke formaten hiervoor en welke programma's gebruikt men hiervoor om dit samen te voegen?

Als brandpakketten heb ik Nero onder Windows en K3B onder Ubuntu, maar deze hebben volgens mij beide ook geen ondersteuning.

Wel kon ik vinden dat het met DVD Lab Pro kan, maar dit pakket heb ik helaas niet. Weet er iemand een gratis manier waarop dit kan? Met al die Amerikaanse DVDs die Nederlands vertaald op internet verschijnen ver voor de release kan ik me haast niet voorstellen dat er geen handige gratis tooltjes voor zijn binnen dergelijke 'scenes', misschien kan iemand mij er een stapje mee op weg helpen?

Het liefst doe ik het vanuit Ubuntu maar als het alleen vanuit Windows kan mag dat ook natuurlijk.