Partities voor Re-install Windows Vista op Dell Laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RatedR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44
Had een vraagje over het her-installeren van Windows Vista op een Dell Laptop (Inspiron 6400).. Heb er een mooi dvd'tje bij gekregen dat ik i.c.m. de code onder op mijn laptop kan gebruiken om Vista opnieuw te installeren.. Maar daar bovenop heb ik ook nog een recovery-partitie van 10 Gb en een 'onzichtbare' partitie van 2 Gb op m'n HDD staan. Inhoeverre heb ik die nodig om ooit Vista opnieuw te installeren? Want ik zou die 12 Gb graag gebruiken om Ubuntu op te installeren maar ik weet niet of ik die 2 partities nodig heb om ooit Vista opnieuw te kunnen installeren.

M.a.w. Kan ik de recovery partitie van 10 Gb en de 'onzichtbare' partitie van 2 Gb straffeloos weggooien?

http://img363.imageshack.us/my.php?image=partitieska5.jpg

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41
Volgens mij is het zo dat als je zelf Vista gaat installeren met een orginele CDROM, dat je die recovery CD dan niet nodig hebt.

Ik heb zelf een HP laptop. Direct alle partities verwijderd en zelf gewoon XP geinstalleerd met een orginele CDROM. :)

• RatedR
Ja dat is een beetje waar ik bang voor ben, de dvd die erbij zit is een dvd van Dell/Microsoft: "For re-installing Windows Vista".. Moet wel zeker weten of dit wel of niet i.c.m. de recovery partitie is..

EDIT: Dit is dus geen "orginele" vista dvd (iig niet wat betreft de opdruk dan)

[ Voor 16% gewijzigd door RatedR op 05-07-2007 11:59 ]

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je hebt de Recovery Partitie niet nodig! Deze staat vol met de Dell-meuk, terwijl je met jouw DVD een cleane install kunt doen.
De andere partitie is voor Media Direct (om muziek etc. te kunnen afspelen zonder Windows te starten). Deze heb je alleen nodig als je MD wilt gebruiken. Valt ook opnieuw te installeren met een andere CD die je meegeleverd hebt gekregen.
Kijk voor meer info ook eens in het topic over de Dell Inspiron 6400.

[ Voor 16% gewijzigd door Velvet op 05-07-2007 12:16 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• RatedR
okay, bedankt :) Dan gaat al die zooi eraf en Ubuntu er naast Vista op :).

Heb (net als 95% van alle tweakers) een hekel aan al die meuk die Dell erop zet (GDS, MD, Roxio Burning software, etc etc). Bij Dell kreeg ik het advies om de partitie niet te verwijderen omdat het anders niet mogelijk was om een volledige nieuwe installtie te installeren. Op mijn vraag of dat inhield dat ik dan niet meer alle extra software buiten windows vista om niet meer kon installeren, maar WEL windows vista zelf, kreeg ik geen eenduidig antwoord.
Meer alsof je met een robot communiceert: "die partitie is ervoor om uw besturingssysteem te herstellen mocht er softwarematig iets mis gaan"

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hmmm... Dell heeft er neem ik aan belang bij dat de sponsorprogramma's erop worden gezet, misschien dat ze daarom zo geheimzinnig doen...
Maar ik denk niet dat die recovery partitie essentieel is voor het wel of niet kunnen installeren van Windows. Je DVD is volgens mij gewoon een volledige versie. Weet iemand dit honderd procent zeker (Voordat je alles weggooit en het toch niet blijkt te kloppen)?

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

steeds een volledige Vista!

Is verplicht.

Dus een format als je hem binnenkrijgt en een gewone cleanse install van Vista erop

• RatedR
Hoppa,

Inmiddels spreek ik jullie toe vanaf Ubuntu x64, geinstalleerd op de vrijgekomen ruimte van de recovery partitie :)
Pagina: 1