Probleem: Onkyo TX-DS595 default slechts 2 channel sound?

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hello,

Sinds een half jaar ben ik in bezit van een Onkyo TX-DS595 die tot nu toe (en nog steeds eigenlijk) perfect werkt. Ik heb deze tweedehands gekocht.

Sinds gisteren heb ik een bizar probleem: zowel m'n DVD speler (Sony DVD speler, via Coax digital aangesloten) als m'n pc (windows Vista met Realtek ALC883 chip, laatste drivers, aangesloten via optical) spelen enkel 2 kanaals geluid af.

Op de Vista PC kan ik bij de voorkeuren voor m'n optical out enkel 2 kanaals geluid kiezen, 5.1 is niet beschikbaar. In het verleden was dit ook zo meen ik me te herinneren maar toen speelde hij wel gewoon 5.1 geluid af. Ik heb geen drivers gewijzigd.

Op de DVDspeler kan ik enkel 5.1 geluid afspelen wanneer ik via het DVD menu de 5.1 audiotrack selecteer. Anders gaat hij terug naar de 2.0 track. Op een DVD zonder menu heb ik dan natuurlijk een probleem. Tot eergisteren heb ik hier nooit naar moeten kijken en speelde hij altijd netjes 5.1 geluid af.

Qua instellingen heb ik m'n Onkyo ingesteld dat hij bij een PCM-digital input het audio format direct moet afspelen (dus niet omzetten naar Stereo of één of andere DSP functie a la Hall, ...). Bij Digital input staat hij op Stereo. (enkel keuze tussen stereo en dolby pro logic II). Wijzigen naar Dolby Pro Logic II heb ik al geprobeerd maar helpt niet.

Bij het afspelen geeft de versterker 'dolby digital' en 'direct' aan. Zoals gezegd er is niets mis met het afspelen zelf: wanneer ik op de DVDspeler 5.1 audio tracks selecteer dan speelt hij netjes 5.1 geluid af.

Ik heb hem nergens op stereo gezet. Iemand een idee, ik heb er gisteren 4 uur achter gezocht en niets gevonden :(

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314