Toon posts:

geheugen wordt niet goed geteld

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
laat ik eerst zeggen wat voor computer ik heb.

moederbord = p5ld2
geheugen = 4x 1 gb ddr2 667
processor = pentium d 945 2x 3400 4 mb
vga = xfx 7600 gt = 256 ddr3
vista ultimate x86

mijn probleem is hetvolgende.

ik had 2x 1gb geheugen, ik heb er nog 2x 1gb bijgezet, ( beiden dual channel ), nu zegt de bios dat ik 4096 mb geheugen heb, maar als de computer start heb ik nog maar 3199 mb, en verder in de computer waar ik ook kijk heb ik 3199 mb.

kan het zijn dat de x86 versie het niet aan kan, en gebruikt mijn computer de laatste 1 gb niet.

• NavySeal
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Alleen de 64 bit versie van Vista kan 4 GB geheugen aanspreken.

Verwijderd

Topicstarter
dus mijn 4e gieg wordt niet gebruikt....

• NavySeal
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 06:41:
dus mijn 4e gieg wordt niet gebruikt....
Helaas niet. Overschakelen naar een 64 bits OS of genoegen nemen met rond de 3 GB dus.

Verwijderd

Topicstarter
das @@##$$$ , niet zo mooi. nou dan maar zoeken naar x64....... thanks

• roberto652
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 17:50
Of vista...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vista ultimate x86

• roberto652
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 17:50
vista kan volgens mij wel overweg met 4 gig.. 32 bit en 64 bit.

[ Voor 20% gewijzigd door roberto652 op 05-07-2007 06:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dan zien in mijn computer, dat ik beschik over 4 gb.
ik kan het nergens vinden. ?????

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
roberto652 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 06:56:
vista kan volgens mij wel overweg met 4 gig.. 32 bit en 64 bit.
Het heeft niets met Vista of XP te maken, maar met 32- of 64-Bit. 32-Bit Windows XP én Vista kunnen wel 4GB geheugen bevatten, maar tot slechts 3.x GB adresseren. Je moet dus op zoek naar Vista 64-bit, Windows 2003 of XP 64-bit.

Verwijderd

Topicstarter
thankssssss

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 07:04:
waar kan ik dan zien in mijn computer, dat ik beschik over 4 gb.
ik kan het nergens vinden. ?????
Zodra de computer start en/of in het bios kun je dat zien.

Verwijderd

Topicstarter
in mijn bios staat 4096 mb installed
896 mb gebruikt
3200 mb bruikbaar

Verwijderd

Topicstarter
total 4096
approriated 896
available 3200

dit staat in mijn bios

Verwijderd

Topicstarter
er staat ook:

due to chipset resource allocation, the system may detect less than 4 gb system memory when you installed four 1 gb ddr2 memory modules......

kan het ook geen bios update zijn...

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Voel je vrij om de edit-knop te gebruiken i.p.v. drie berichtjes te plaatsen. Zoals hierboven al gezegd is ligt het toch echt aan de 32bit of de 64bit versie van je OS. Bios update gaat niet werken. En daarnaast is google je vriend.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
nog wat informatie
Afbeeldingslocatie: http://img381.imageshack.us/img381/9853/chipsetsl1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img387.imageshack.us/img387/341/memoryhb2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img379.imageshack.us/img379/6836/memoverzichtex9.jpg

sorry, ik kon deze topic niet meer vinden.

ik heb dus nu vista x64, en geen verandering, nog 3200 mb te gebruiken.

[ Voor 183% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 18:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat moeten we met twee elders gehoste images :? Post aub voortaan text gewoon als inline text. Dat is toch veel makkelijker dan een screenshot maken, die ergens gaan uploaden en vervolgens een link in gaan tikken... |:(

In je eerste pic staat een text "Due to chipset resource allocation the system may detect less than 4 GB system memory when you installed four 1 GB DD2 memory modules."

Wat is dan nog je vraag. Dit is *normaal* met dit bord.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

lees wat er boven staat.. ...

bovendien zijn al deze 4 posts onnodig aangezien we al weten wat je bedoelt, én er antwoord is gegeven..

je kan maximaal 3.2gb gebruiken onder 32-bits OS. als je 4gb wilt gebruiken moet je een 64-bit OS gaan installeren. verder is er ook nix te posten want de antwoord is al gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:33:
[...]

lees wat er boven staat.. ...

bovendien zijn al deze 4 posts onnodig aangezien we al weten wat je bedoelt, én er antwoord is gegeven..

je kan maximaal 3.2gb gebruiken onder 32-bits OS. als je 4gb wilt gebruiken moet je een 64-bit OS gaan installeren. verder is er ook nix te posten want de antwoord is al gegeven.
waarom blijft alles hetzelfde, ook met mij vista x64 ??????

zie mijn 3e img die ik heb gezonden....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 18:38 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:39

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:33:
Dit probleem heeft dus niets met het OS te maken. Maar met het bios van z'n moederplank. Het bios vreet alles boven de 3200mb op voor zijn eigen doeleinden. Bv pci-mappings etc etc.

Het is ronduit schandalig dat al heel veel moederboarden nog steeds als 'kan 4gb ram aan' worden verkocht. Terwijl dit dus niet zo is.

Verwijderd

Topicstarter
_Arthur schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:40:
[...]

Dit probleem heeft dus niets met het OS te maken. Maar met het bios van z'n moederplank. Het bios vreet alles boven de 3200mb op voor zijn eigen doeleinden. Bv pci-mappings etc etc.

Het is ronduit schandalig dat al heel veel moederboarden nog steeds als 'kan 4gb ram aan' worden verkocht. Terwijl dit dus niet zo is.
##@@%%$&& aaaaarrrrrrhhhhhh " heb ik dat weer "

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:36:
[...]

waarom blijft alles hetzelfde, ook met mij vista x64 ??????

zie mijn 3e img die ik heb gezonden....
1) Memory remapping aanzetten in je BIOS
2) Leestekens en hoofdletters in je posts gebruiken
3) Edit knop gebruiken

Dan zou het moeten werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 20-07-2007 18:45 ]

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
4) voortaan iets beter opletten als je spullen koopt...

hoewel je het verschil tussen 3.2 en 4 gig toch niet merkt denk ik. Jou systeem is voor de rest zoveel langzamer dat je allang een veel eerdere bottleneck tegenkomt..

Verwijderd

toch wel weer jammer dat je dan 800mb niet kan gebruiken,als er bij de winkel hebt gekocht en daar stond bij dat ie 4gb slikt wat dus niet zo blijkt te zijn, ruilen die hap als je er teminste nog garantie op hebt,en anders tja genoegen nemen met wat je hebt :|

Verwijderd

Het probleem zit em niet in dat windows 4Gb aan geheugen niet aankan maar het probleem is dat waarschijnlijk je grafishe kaart extra geheugen afsnoept van je systeem geheugen.

Ik draai een q6600 met 4Gb geheugen en een 8800GTS 640 Mb videokaart.

Na installatie vista is het dit geworden...
Systeem Geheugen 3,25 Gb
8800GTS geheugen: 1,5 Gb

ik zou dat eens nakijken als ik jou was ...

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 17:13
eh, dat kan niet...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:04:
Het probleem zit em niet in dat windows 4Gb aan geheugen niet aankan maar het probleem is dat waarschijnlijk je grafishe kaart extra geheugen afsnoept van je systeem geheugen.

Ik draai een q6600 met 4Gb geheugen en een 8800GTS 640 Mb videokaart.

Na installatie vista is het dit geworden...
Systeem Geheugen 3,25 Gb
8800GTS geheugen: 1,5 Gb

ik zou dat eens nakijken als ik jou was ...
Nee dat is niet zo. Wat Vista wel doet is virtueel geheugen toekennen aan je videokaart, maar dit gaat niet van je gewone werkgeheugen af.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:40:
toch wel weer jammer dat je dan 800mb niet kan gebruiken,als er bij de winkel hebt gekocht en daar stond bij dat ie 4gb slikt wat dus niet zo blijkt te zijn, ruilen die hap als je er teminste nog garantie op hebt,en anders tja genoegen nemen met wat je hebt :|

ik dank jullie voor de info, ik ga inderdaad naar de winkel terug, het is mij niet verteld dat dit bord geen 4 gb kan hebben....

thanks......

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:19:
[...]

Nee dat is niet zo. Wat Vista wel doet is virtueel geheugen toekennen aan je videokaart, maar dit gaat niet van je gewone werkgeheugen af.

dat heb ik dus ook, mijn videokaart ( 256 ) heeft nu 744 mb....

Verwijderd

je kan heel simpel je bios updaten via de bios zelf. laatste optie in het lijstje is de auto bios update. werkt geweldig en veilig. De update downloaden en even in de root van je C: gooien daarna restarten en via de bios die update installeren. Kind kan echt de was doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 06:11:
[...]

ik dank jullie voor de info, ik ga inderdaad naar de winkel terug, het is mij niet verteld dat dit bord geen 4 gb kan hebben....

thanks......
Er is een verschil tussen het niet spontaan vertellen van iets en het vertellen van iets wat niet klopt.

Als er beweerd is dat dit bord prima met 4GB overweg kan, dan is dat onterecht en heb je reden tot klagen. Als er gewoon niets over gezegd is en jij ook niet expliciet dat gevraagd hebt, heb je geen poot om op te staan. Zo'n verkoper kan niet ruiken wat je exact ermee wil doen...

Sowieso ontbreekt in deze hele verhaal fatsoenlijke eigen inzet - eigen inzet om voor de koop de beperkingen van een product na te gaan, erna de inzet om (m)eerdere topics op GoT erover op te zoeken en door te lezen, en nu ook mbt wat je eraan meent te doen. Dit topic eindigt hier.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.