Het rare vlekken en stippen probleem, maar dan anders.

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lapti
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10-2025
Dag allen,

Ik heb nogal een vaag probleem met waarschijnlijk mijn videokaart maar ik twijfel. Ik vraag jullie je kostbare tijd voor mijn verhaal:

Mijn pc hangt zo nu en dan op willekeurige momenten, hetzij terwijl ik game of ik gewoon een forumpostje tik zoals nu.

Dit probleem heb ik eerder gehad en ook toen dacht ik dat het een videokaart probleem was. Mijn specs toen:

asus 7950gx2
antec truepower 2.0 550watt
asus p5w-dh-deluxe
wd raptor 150gig
intel e6600
kingston 2x 1gig pc5300

Specs nu (hetgeen wat alleen anders is):

pov 8800GTX
zalman zm600-hp 600watt (de antec had het begeven om wat voorn reden dan ook)
een extra schijfje (seagate 320gig sata)

Het probleem met oude specs:

Op het moment dat hij hangt vertoont hij vlekken op het scherm, vies groene vlekken. Het systeem draait nog wel door maar op een absurd trage snelheid (als je niet beter zou weten zou je denken dat is echt helemaal is gecrashed) dat het niet functioneel is en je wel moet resetten.

Als ik dan reset merk ik dat ik in de bios ook vlekken heb (ditmaal rode) en eenmaal in windows gaat mijn beeldscherm op standby. Veilige modus is het enige wat dan werkt.
Het probleem heeft altijd zichzelf opgelost. Na een tijdje verdwijnen de vlekken en werkt alles weer als normaal.

Ik had het toen ik mijn pc net had en 6 maanden later weer, daartussen niks geen problemen, oftewel niet echt een reproduceerbaar probleem. Toen het 2x achter elkaar gebeurde was ik met de kaart teruggegaan naar de winkel en kreeg ik 10(!) weken later een 8800GTX terug want asus was mijn 7950gx2 kwijt (echt een top rma afdeling daar bij asus maar dat terzijde).

Het probleem nieuwe specs:

Vrijwel exact hetzelfde maar als ik reset en eenmaal in windows ben laat hij het laatste beeld zien wat ik op mn scherm had toen hij ging hangen. En ditmaal geen groene en rode vlekken maar grijze en blauw stippen. Ach afwisseling van spijs doet eten zeggen ze.

Op het moment heb ik zoiets van :( 8)7 |:( 8)7 :( Ik heb geen id hoe ik het probleem moet reproduceren, het gebeurt in windows als ik niks doe maar ook als ik game.

Hitte lijkt me het probleem niet dan zou ik het vaker moeten hebben gehad met mijn 7950gx2 waarmee ik in die 6 gelukkige maanden toch veeleisende games heb gespeeld (denk aan bf2142 en oblivion allebei lekker hoog ingesteld) en net gebeurde het met een half uurtje oblivion, corrigeerde zichzelf weer na wat bootjes, om vervolgens te hangen toen ik gewoon aan het surfen was.

Voeding lijkt het me ook niet, zowel de antec als de zalman zijn met hun 550watt en 600watt ruim voldoende. Misschien het moederbord?

Schiet mij maar lek, ik weet het echt niet meer

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Baccy schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 01:24:
Dag allen,

Ik heb nogal een vaag probleem met waarschijnlijk mijn videokaart maar ik twijfel. Ik vraag jullie je kostbare tijd voor mijn verhaal:

Mijn pc hangt zo nu en dan op willekeurige momenten, hetzij terwijl ik game of ik gewoon een forumpostje tik zoals nu.

Dit probleem heb ik eerder gehad en ook toen dacht ik dat het een videokaart probleem was. Mijn specs toen:

asus 7950gx2
antec truepower 2.0 550watt
asus p5w-dh-deluxe
wd raptor 150gig
intel e6600
kingston 2x 1gig pc5300

Specs nu (hetgeen wat alleen anders is):

pov 8800GTX
zalman zm600-hp 600watt (de antec had het begeven om wat voorn reden dan ook)
een extra schijfje (seagate 320gig sata)

Het probleem met oude specs:

Op het moment dat hij hangt vertoont hij vlekken op het scherm, vies groene vlekken. Het systeem draait nog wel door maar op een absurd trage snelheid (als je niet beter zou weten zou je denken dat is echt helemaal is gecrashed) dat het niet functioneel is en je wel moet resetten.

Als ik dan reset merk ik dat ik in de bios ook vlekken heb (ditmaal rode) en eenmaal in windows gaat mijn beeldscherm op standby. Veilige modus is het enige wat dan werkt.
Het probleem heeft altijd zichzelf opgelost. Na een tijdje verdwijnen de vlekken en werkt alles weer als normaal.

Ik had het toen ik mijn pc net had en 6 maanden later weer, daartussen niks geen problemen, oftewel niet echt een reproduceerbaar probleem. Toen het 2x achter elkaar gebeurde was ik met de kaart teruggegaan naar de winkel en kreeg ik 10(!) weken later een 8800GTX terug want asus was mijn 7950gx2 kwijt (echt een top rma afdeling daar bij asus maar dat terzijde).

Het probleem nieuwe specs:

Vrijwel exact hetzelfde maar als ik reset en eenmaal in windows ben laat hij het laatste beeld zien wat ik op mn scherm had toen hij ging hangen. En ditmaal geen groene en rode vlekken maar grijze en blauw stippen. Ach afwisseling van spijs doet eten zeggen ze.

Op het moment heb ik zoiets van :( 8)7 |:( 8)7 :( Ik heb geen id hoe ik het probleem moet reproduceren, het gebeurt in windows als ik niks doe maar ook als ik game.

Hitte lijkt me het probleem niet dan zou ik het vaker moeten hebben gehad met mijn 7950gx2 waarmee ik in die 6 gelukkige maanden toch veeleisende games heb gespeeld (denk aan bf2142 en oblivion allebei lekker hoog ingesteld) en net gebeurde het met een half uurtje oblivion, corrigeerde zichzelf weer na wat bootjes, om vervolgens te hangen toen ik gewoon aan het surfen was.

Voeding lijkt het me ook niet, zowel de antec als de zalman zijn met hun 550watt en 600watt ruim voldoende. Misschien het moederbord?

Schiet mij maar lek, ik weet het echt niet meer
Je zegt dat je temps. wel goed zijn alleen probeer eens een progammatje zoals; Speedfan. Daar kun je de temps. lezen. En de voltages van de voeding. Zal wel handig zijn om dat te posten. Zodat we zeker uit kunnen sluiten dat het niet de voltage of de temps. zijn.

Ten tweede.
Heb je al geprobeerd je videokaart in een andere pc te doen om te kijken of het daar ook gebeurd?

Ten derde.(ya ik heb er nog 1 :P )
Zijn de drivers allemaal up-to-date? Zowel videokaart als chipset etc.

Ten vierde. (dit is nu echt de laatste :P )
Een paar benchmarks proberen of die het daar ook in doet. (de kleuren etc.) Zoals; 3dmark06 of ATItool.

Succes!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
@ hierboven: je hoeft niet de hele post te quoten als je zo'n algemene reactie geeft meteen onder het bericht.

Ik vind het een vaag probleem, normaal zou het 100 % de videokaart zijn (ook omdat het in het bios voorkomt.). Omdat deze al meerdere malen is vervongen, lijkt me dit uit te sluiten.
Software zat ik ook aan te denken, maar dan kan je het niet in je bios krijgen. (desondanks niet verkeerd om even xp te herinstalleren met goede drivers enzo voor de zekerheid.)

Wat blijft over:
Zeer slechte koeling in de kast. (dan moet het ook echt heet worden.)
Processor (onwaarschijnlijk, maar niet uit te sluiten.)
Moederbord (redelijke kans nog, heb ook wel ervaring met gare moederborden waarop je dit soort problemen krijgt)
Voeding. (ook onwaarschijnlijk in dit geval)
geheugen. (niet onmogelijk, maar waarschijnlijk is dit het probleem ook niet)

En als dat het niet is, weet ik het niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door warcow op 05-07-2007 01:39 ]

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Offtopic; Idd sorry dat ik die hele post had geqoute. 8)7

Ontopic;
Een memtestje voor een avondje lopen, dan kun je voor de zekerheid uitsluiten dat je geheugen niet kapot is.

P.s.
Ik wil niet beledigend klinken alleen, miss is het toch wel handig om die dingen die ik heb op geschreven toch eens te proberen. (Er wordt hier op got van je verwacht dat je toch iets zelf onderneemt.)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Diverse VGA-kaarten hetzelfde probleem? Probeer eens een andere monitor of monitorkabel. Dan sluit je tenminste iets uit. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 05-07-2007 15:12 ]

ARME AOW’er

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Nergens (per ongeluk) een te hoog voltage ingesteld op je PCIe slot in BIOS?

Yes, but no.

• Lapti
Updateje:

Ditmaal wil het probleem niet verdwijnen, maar heb wel het volgende ontdekt.
Zoals ik al eerder zei alleen veilige modus doet het goed. Maar zodra ik de drivers in veilige modus uninstall heb ik nog wel stippen in de bios en in het laadscherm van xp, maar eenmaal in xp is alles weer goed.

Zodra ik weer de drivers installeer, laat ie gelijk nadat het scherm een aantal keer flitst tijdens het installeren van de drivers, strepen en vlekken met daarop een vieze kotskleur zien en moet rebooten.

Heb inmiddels de laatste bios geflashed, mocht niet baten, en heb altijd de laatste nvidia drivers gebruikt. Kan alleen helaas dus niet meer 3dmark draaien of soortgelijke tests uitvoeren.

Memtest moet ik nog even proberen al weet ik niet precies hoe ik het moet doen of met welk programma. (kan alleen maar via bootdiskette of cd?)

Het enige pluspunt hieruit is dat het nu iig reproduceerbaar is. Ik denk dat ik maar gewoon zaterdag met mn kastje naar de winkel ga. Ben bang dat als ik met mijn leekheid meer ga klooien ik het mss erger maak en dat ik dan uiteindelijk de verantwoordelijke ben.

Maar bedankt voor de feedback!

• Lapti
Nieuw updateje:

Had em terug naar de winkel gebracht. Daar hebben ze de kaart in een ander systeem getest, geen problemen. Een andere kaart in die van mij gezet, geen problemen. Toen het pci-e slot goed schoongemaakt en de 8800gtx er weer in gestopt en probleemloos urenlang 3dmark kunnen draaien.

Oftewel echt weer zo een heerlijk probleem waar de oorzaak niet duidelijk is en ik maar moet hopen dat het niet weer voorkomt :/
Ga iig een ups kopen die de stroom een beetje stabiliseert en filtert dan is dat ook weer uitgesloten mocht het weer gebeuren.

Wou het even mede delen
Pagina: 1