DHCP en static IP's tegelijkertijd ?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd mijn thuisnetwerk draaiend. Een vaste PC aangesloten met netwerkkabel (zolder) en een notebook die draadloos verbonden is aan de router.
Het betreft een Thompson 716 (Speedtouch) router/modem.

Ik heb initieel geen DHCP server draaien (uitgeschakeld in de router) en de PC en notebook hebben een vast IP adres.

Nu moest ik een notebook van het werk thuis verbonden krijgen om via VPN een netwerkverbinding te maken met het bedrijfsnetwerk. Even getest of het aansluiten via kabel op de router al voldoende was, wat uiteraard niet werkt. De bedrijfsnotebook verwacht een DHCP server.

Ik dacht dat ik dus dan de DHCP server moest inschakelen en dat mijn bestaande netwerk op dat moment niet te gebruiken was. Tot mijn verbazing (of eigenlijk meer een bevestiging dat ik van netwerken niet veel kaas gegeten heb) kon de bedrijfsnotebook zonder problemen de VPN verbinding leggen en kon ik op het bedrijfsnetwerk. Maar ook mijn eigen notebook en de vaste PC bleven werken, internet en alle andere netwerk reutemeteut zoals gewoonlijk.
Hoe kan dat nou ? Kan je tegelijkertijd vaste IP's en DHCP op je netwerk hebben ? Wel handig om het te weten dat het werkt, slechts DHCP aanvinken en ik kan de bedrijfsnotebook zondermeer gebruiken.

Enige uitleg wat hier nu aan de hand is zou ik op prijs stellen.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 10:49

jbr

Right back @ ya

Ja, dit kan - maar als je moet de range van IP adressen door je DHCP server beperken. Anders kan het dus voorkomen dat je DHCP server een IP uitdeelt dat al als vast IP binnen het netwerk wordt gebruikt. In dat geval krijg je een zgn IP conflict.

Ik neem aan dat in jouw situatie er door de DHCP geen reeds bestaande IP adressen zijn afgegeven en dat het daarom goed is gegaan.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:31

Qwerty-273

Meukposter

Ja je kan zonder meer DHCP en static ip's mixen. Echter als een IP address door twee apparaten gebruikt wordt, hebben ze een conflict en kan geen van de twee apparaten gebruikmaken van het netwerk.

Daarom is het of aan te raden om alles via DHCP te laten verlopen (eventueel met een aantal reservaties, zodat het apparaat met Q als mac adres altijd een bepaald IP krijgt. Geen idee of de Thompson 716 (Speedtouch) dit ondersteund) of je dhcp-range alleen een bepaald stuk te laten bevatten, bv 10.0.0.50 t/m 10.0.0.100 - en je vaste ip's buiten deze range in te stellen. Zo kan je de meeste conflicten makkelijk voorkomen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk ;)

Even gekeken wat er nu precies in mijn router staat :

code:
1
2
3
4
5
6
7
IP Address/Mask
XX.0.0.1/24 Static
YYY.168.1.254/24    Static

DHCP Pools
LAN_private YYY.168.1.64 - YYY.168.1.253    YYY.168.1.254
dhcp_pool_1 XX.0.0.2 - XX.0.0.9 XX.0.0.1

Heeft de router nu twee IP adressen ?
(De XX en YYY IP's)

Het rijtje van DHCP pools, ook twee ranges binnen de XX en YYY IP's

De PC en notebook hebben een vaste IP binnen die XX range.

Ik kan mij 1 IP adres voor de router en 1 DHCP range voorstellen, echter zoals het nu staat
begrijp ik niets van.
Is dit niet overbodig ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:06

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mocht je problemen hebben met het thuis instellen van de DHCP-server, dan kan je in Windows XP ook nog een 'alternate configuration' opgeven. De standaard configuratie laat je dan op automatisch staan (dus via DHCP) en als het systeem geen DHCP-server kan vinden, neemt ie de instellingen uit die alternate configuration. Daar kan je dan een vast IP-adres instellen in de reeks die je thuis gebruikt.
Waarom er twee IP-reeksen in die router staan snap ik trouwens ook niet helemaal. Ik vermoed dat het er iets mee te maken heeft dat men vroeger het 10.0.0.0/24 subnet gebruikte (in de ST510 onder andere) en dat ze bij de nieuwere exemplaren zijn overgestapt op 192.168.1.0/24. De DHCP-pool van de tweede reeks is ook nogal klein (8 adressen) dus die zal wel enkel uit compatibiliteit zijn toegevoegd.

[ Voor 33% gewijzigd door Demo op 05-07-2007 10:13 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done