Toon posts:

Linux GUI a la MythTV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een tijdje op zoek naar een manier om makkelijk GUIs te maken onder Linux. Het moet een GUI zijn die op een TV wordt afgebeeld en gebruikt. MythTV is een goed voorbeeld van zo'n GUI. Op sommige plaatsen lees ik dat MythTV met QT werkt en op andere dat het op OpenGL berust. Ook MediaPortel en MCE GUIs vind ik erg geschikt, maar het moet wel onder linux draaien...

Zonder gelijk de MythTV sourcetree door te spitten, weet iemand hier een goede oplossing om dergelijke GUIs te maken? Wellicht een Toolkit of library o.i.d. Zou je zoiets op plaatjes moeten baseren i.c.m. XML voor de posities enz. Of kun je zoiets beter aanpakken met OpenGL. Ook geen probleem, maar een beetje meer programmeer werk. (wellicht ook qua performance niet handig, aangezien het op een mini pc-tje moet gaan draaien)

Alvast bedankt voor de hulp...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Qt is je toolkit, OpenGL is de 3D graphics library.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Daaruit maak ik op dat QT wellicht ook gebruik maakt van OpenGL? QT zou dan een abstractie moeten leggen waardoor het makkelijker wordt om er GUIs mee te maken. Ik lees net dat QT niet erg toegankelijk is om eff een GUI in te maken.

OpenGL heeft toch ook al gewoon een C interface, wat voegt QT dan nog toe? Maargoed, dat kan ik zelf wel ff uitvissen...

Verdere tips natuurlijk nog altijd welkom...

Thanks

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:24:
OK,

Daaruit maak ik op dat QT wellicht ook gebruik maakt van OpenGL? QT zou dan een abstractie moeten leggen waardoor het makkelijker wordt om er GUIs mee te maken. Ik lees net dat QT niet erg toegankelijk is om eff een GUI in te maken.

OpenGL heeft toch ook al gewoon een C interface, wat voegt QT dan nog toe? Maargoed, dat kan ik zelf wel ff uitvissen...

Verdere tips natuurlijk nog altijd welkom...

Thanks
Met Qt teken je widgets/controls, met OpenGL teken je polygonen. Niet echt vergelijkbaar :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Nee OK,

Maar in het geval van zo'n MythGUI achtige applicatie heb je niets aan standaard knoppen en schermen... Heeft een Toolkit als QT dan toch toegevoegde waarde? Wat spaart het me uit?

m.a.w. kan ik er ook zo'n scollend menu als in Windows MCE enz mee maken? Of ben ik dan zoveel moeite kwijt dat ik het ook op een laag niveau als OpenGL kan schrijven...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 22:31 ]

Verwijderd

Qt is een widgets library, die dingen als push-buttons, tekstvelden en radio-buttons op het scherm tekent en afhandelt. Dat werkt niet met OpenGL, maar gewoon met X11.

MythTV gebruikt die widgets bijna niet. Voor het hoofdmenu en het OSD wordt waarschijnlijk een zelfgebakken systeem in OpenGL gebruikt.

Als je graag een GUI-systeem wilt dat bovenop OpenGL werkt, dan kan je eens naar CEGUI kijken. Die wordt gebruikt om de 2D-GUI af te handelen in bijvoorbeeld de 3D-engines Ogre, Irrlight en Crystal Space.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 22:33:
MythTV gebruikt die widgets bijna niet. Voor het hoofdmenu en het OSD wordt waarschijnlijk een zelfgebakken systeem in OpenGL gebruikt.
OK dat bevestigt mijn vermoeden.
Als je graag een GUI-systeem wilt dat bovenop OpenGL werkt, dan kan je eens naar CEGUI kijken. Die wordt gebruikt om de 2D-GUI af te handelen in bijvoorbeeld de 3D-engines Ogre, Irrlight en Crystal Space.
zal er naar kijken thanks...

Verwijderd

Ik weet trouwens niet hoe je in CEGUI Compiz-style effects zoals Wobbly en Magic Lamp kan doen. Ik ga daar eens mee stoeien de komende dagen.
Pagina: 1